Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard Når man har mistet den emosjonelle kontakten...

Fritt oversatt fra Connection Parenting: Parenting Through Connection instead of Coercion, Through Love instead of Fear av Pam Leo.

Når man har god tilknyting med barnet sitt føler barnet seg elsket og at det blir hørt. Når man midlertidig mister denne gode tilknytingen føler man seg såret og at ingen lytter.

Når det optimale nivået av tilknyting blir for lavt for et barn, kommuniserer de behovet for mer tilknyting gjennom sin oppførsel. Når denne oppførselen utfordrer vår tålmodighet skal vi bruke verktøy 1:

VERKTØY 1: FYLL PÅ MED TILKNYTING
    Sørg for at barnet får konsistent kontakt full av kjærlighet fra deg gjennom øye kontakt, at du stryker barnet, respekterer det, lytter til deg og tilbringer tid med å jobbe og leke sammen med barnet. Skap tilknyting igjen før du korrigerer oppførselen!

VERKTØY 2: GJENOPPRETT TAPT TILKNYTING
    Noen ganger blir vi så provoserte at vi reagerer før vi fyller på med tilknyting som i Verktøy 1. Vi kan se øyeblikkelig når vår reaksjon har ført til at vi har mistet tilknytingen. Et såret barn vil enten:

• Angripe - ved gråt eller skrik eller rop
    • Trekke seg tilbake - vil ikke holde øyekontakt, vil ikke snakke med oss, og nekter å motta kjærlig berøring fra oss.

Med en gang vi forstår at vi har mistet tilknytingen til vårt barn, gjenoppretter vi det tapte med VERKTØY 2:

3 steg til gjenopprettelse av tilknyting:
    1. SPOL TILBAKE - opplys og vedkjenn for barnet at du har oppført deg slik at du har såret barnet ("Det jeg sa var sårende")
    2. REPARER - be om forlatelse og la barnet få vite at h*n ikke fortjente vår oppførsel.
    3. TRYKK PLAY IGJEN - denne gangen gir du kjærlighet og et lyttende øre, som i VERKTØY 1.

Vi vil alltid merke når tilknytingen er gjenopprettet. Når barnet føler seg tilknyttet igjen vil det få øyekontakt med oss, snakke med oss, og ønske seg kos fra oss igjen.

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Takk for at du oversetter og deler dette med oss
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Åh, denne trengte jeg i dag

Ble medlem
    13 Apr 2007
    Sted
    Rogaland

Standard

Takk for påminnelsen Trenger virkelig å ha dette med meg i møte med storesøster for tiden. Jeg trår så altfor ofte feil...
    Gykke

Gift med "Maen". Sammen har vi to nydelige jenter
    født 19.07.04 og født 23.07.06

Ble medlem
    10 Nov 2006

Standard

huff, kjente jeg fikk alt får dårlig sammvittighet nå.. har en storesøster som alt for ofte unnviker og ikke vil ha kos. etter komflikter.....
    indiana har sammen med indiamannen
    3 nydelige barn
    gulljenta 2003

snuppelure 2005

lillebror 2009

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Nord Trøndelag

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Gykke Vis innlegg
    Takk for påminnelsen Trenger virkelig å ha dette med meg i møte med storesøster for tiden. Jeg trår så altfor ofte feil...
    Helt enig! Ofte blir det brukt feil formulering her, må vel lære å ikke være så rask, men prate i barnas tempo. Og kommunisere bedre. Eksempel fra idag må være da jeg ropte at: nå må du komme inn det er kveld. Ikke visste jeg at hun var midt i leken og ikke hadde vi avtalt på forhånd at hun skulle komme når jeg roper (bruker gjerne det) Så da ble det tårer og sinne på storesøster og en aller så liten konflikt her..
    Men vi fikk gjort opp etterpå

Med to prinsesser 2003 og 2006

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Jeg hadde faktisk en slik situasjon er i dag: Eldstemann på 3 år var sint og lei seg. Han ville sitte i fanget, men da jeg gjorde tegn til å ta ham på fanget, strittet han i mot. Han grein og grein, og spurte om jeg kunne hjelpe ham med å slutte å grine. Jeg ble litt rådvill, men etter en liten stund spurte jeg ham: "Savner du mammaen din" (meg)? Og han stotret "ja". Da sa jeg til ham at "selvsagt savner du mammaen din når jeg ikke er helt til stede. Men jeg er her, og vil alltid være her". Da slappet han av og la seg inntil meg. Etter noen minutter kom smilet og han var igjen klar for lek og moro. Et vakkert eksempel, synes jeg! Det er godt å kjenne at det lykkes, for det er virkelig ikke alltid like lett det der..
    Lykkelig gift og verdens heldigste mor til Poden født 29.03.04 og minsten født 16.02.06.

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Fin historie, Mikke
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av indiana Vis innlegg
    huff, kjente jeg fikk alt får dårlig sammvittighet nå.. har en storesøster som alt for ofte unnviker og ikke vil ha kos. etter komflikter.....
    Jeg leser denne som et mantra til tider jeg - for å huske den - storebror hos oss er akkurat slik du beskriver - blir helt kald og nekter kos etc.

Standard

denne trengte jeg igjen. Jeg kjenner at jeg trenger å bli mer AP igjen, det er vanskelig å oversette idealene så de gjelder for fireåringer av og til.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •