Viser resultater 1 til 2 av 2
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard Case uke 23: Når storebror blir for ansvarsfull

Storebror Fredrik Frosk er en fin fyr, og veldig glad i og stolt av småsøsknene sine. Mamma og pappa Frosk synes det er flott at han er så omsorgsfull, og setter stor pris på at han tar ansvar og bryr seg om sine småsøsken. Samtidig bekymrer de seg i blant for at han blir for ansvarsfull for sitt eget beste, og trenger innspill til hvordan de kan håndtere dette, og hjelpe Fredrik Frosk til å se at storebrorrollen bare er en av mange roller han innehar, og at han ikke alltid trenger å vektlegge den.

Har dere noen innspill?
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Denne er aktuell for oss og er noe jeg har tenkt endel på i det siste. Lillegutt er en bekymret ung mann. Han har mye empati, er veldig lett å be om hjelp og samarbeider utrolig bra med andre

Hvis Lillegutt og Snuppa er uenige og begynner å bli høylydte roper vi ofte på Lillegutt og lurer på hva som skjer og implisitt ber om at han skal ordne opp- noe han som regel gjør. Dette er jo noe vi har "lært" han og i mange situasjoner er dette bra. Et eksempel fra helgen:
    de bygger demning på stranda og er uenige om hvordan det skal graves videre. De begynner å krangle og jeg går bort. Jeg ser med en gang at Snuppa ikke vet helt hvahun skal gjøre mer og sier til Lillegutt at han kan fortelle henne hva hun skal gjøre istedenfor å kjefte¨på henne og si hva hun ikke skal gjøre. Vi har hatt lignende situasjoner fra Snuppa var rundt året -vi veileder Lillegutt til takle situasjonen selv. Dette fungerer veldig fint på Snuppa og har resultert i at de leker utrolig bra sammen og Lillegutt har blitt en reser på å løse konflikter. Kanskje litt for god. Hvis jeg og mannen krangler/ er uenige kommer Lillegutt fort på banen med mulige løsninger. Han føler også veldig ansvar hvis han senser at vi er sent ute til noe vi må rekke, hvis vi ikke finner veien med en gang eller hvis vi har mye bagasje. Da vi skulle på Danskebåten for noen uker siden sovnet Snuppa på bussen på vei til båten. Da vi skulle gå av lå hun i setet mens mannen og jeg tok på oss sekker og gjorde oss klare til å gå. Lillegutt blir veldig bekymret og sier: dere må huske å ta med Snuppa!

Dette ble raskt og mye. Jeg kommer tilbake til tråden senere.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •