Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Standard Samsoving og amming i søvn: bjørnetjeneste? Hvordan bryte en soveassosiasjon?

Jeg lurer på hva TiO sier om det følgende:

Jeg har samsovet med lillevennen på ulike måter siden hun ble født: i dobbeltseng eller i sprinkelseng koblet til dobbeltsenga uten springelvegg imellom. Hun er nå 8 mnd.

Når hun har våknet på natta har jeg alltid ammet henne i søvn. Med å amme i søvn mener jeg at jeg tar ut puppen rett før hun sovner, og så legger hun seg i sovestilling. Hun sovner ikke per def med puppen i munnen. Alternativene har ført til en lys våken og hylende unge som det har tatt veldig lang tid å roe. Hun våkner veldig ofte, nå for tiden gjerne hver andre time. I det siste har jeg også begynt å amme henne i søvn på dagtid. Alternativet er bæring eller vogn, ellers sovner hun ikke.

Har jeg gjort henne en bjørnetjeneste? Jeg antar hun har en veldig sterk soveassosiasjon til puppen. Enn om hun hadde fått til å sovne av seg selv uten min tilstedeværelse, så godt det hadde vært for henne. Har inntrykk av at mange ammer barnet sitt i søvn. Gjør jeg noe galt ved ikke å prøve noe med dette pupperiet? Er det galt av meg heller å utvide bruken av puppsen i sovesituasjoner, til også på dagen? ..men så godt det må være for henne å kunne sovne i senga si uten å ta på seg alt uteutstyret og ut i vogna.
    Lillevennen 2008 <3

Ble medlem
    10 Jan 2008

Standard

først av alt vil jeg bare si; du har en liten baby på 8 mnd!
    Ikke tenk på dårlige vaner og sånt helt enda!

Høres ut for meg at snuppa di har mange gode soveassosiasjoner, både vogn, bæring og amming. Noen få barn kan sovne helt av seg selv uten andre hjelpemidler fra tidlig av, men de aller fleste kan faktisk ikke det.

Tenk så herlig å kunne bli ammet/båret/trillet i søvn, trygg og viss på at mamma er der, og at det å sovne er kos!

I min mening, stresser vi alt for mye med det at barna skal "lære å sovne selv"
    -Og folk maser jo om det fra tidlig av, sånn at man får en falsk forventning om at det er det som er riktig, og det er det som er bra.

Jeg har jo ikke noe annet enn min egen erfaring å gå ut i fra,
    men jeg ammet/bar/bysset og etterhvert trillet, i søvn til alle døgnets tider til prinsessa mi var over året. Da endret hun selv mønster, og krevde kun min tilstedeværelse, og så plutselig, rundt halvannet år, trengte hun fred og ro for å sovne.
    Så lenge den rutinen dere har med amming, bæring og trilling fungerer for dere, dere får den søvnen dere trenger og det føles greit for dere begge, ser jeg ingen grunn til at dere skal tvinge frem en endring.

Endringene kommer av seg selv, helt plutselig, -og da savner man plutselig den gamle rutinen.

Prinsessa mi avvente ammingen helt på eget initiativ rett før hun var 18 mnd, -og jeg som aldri trodde jeg kom til å savne ammingen, savner det faktisk litt fremdeles, enda hun er to år neste uke. Det jeg savner er spesielt det kunne gi henne umiddelbar nærhet, trøst og trygghet, og når hun bare sloknet på puppen hvor som helst i verden, og jeg bare kunne legge henne fra meg for å sove ut....

Nyt det mens du har det, ikke hør på gamle tanter og velmenende bekjente som mener at barn bør sovne selv fra de er spedbarn, og lytt til hjertet ditt! Hva er riktig for deg og vesla di?
    Pernilla&Tobben,
    tilknyttede foreldre til
    Prinsesse Vilikke f. 22.06.07, Preben født og død.03.11.08, og Ostepopen, f. 30.08.09

Ble medlem
    07 Feb 2007
    Sted
    Asker

Smile

Hei MammaTassar, jeg er egentlig helt enig med det Pernilla skriver, så vil bare forsterke det. Jeg ville heller ikke stresset med rutiner og avvening av nattamming når baby bare er 8mnd... Nyt heller de fantastiske stundene dere har sammen! De blir store så utrolig fort.

Jeg ammer fortsatt min 18 mnd gamle lille gutt i søvn (og tilbake til søvnen 2-3 ganger per natt). Ja, det er til tider veldig slitsomt med lite og dårlig kvalitets søvn, men han elsker det jo! Det er så deilig å kunne gi ham det. Iallefall i noen mnd til, til det blir lettere å forklare for ham at mamma trenger søvn, og vi kan amme igjen om morgenen osv.... Lykke til!

TiO er jo ikke noen fasit, men handler mer om å respektere/respondere på barnets behov. Slik du føler er riktig for dere.
    Storebror Nov. 2003, Lilleville Sept. 2005, og Lille La Des.2007

Standard

Hei, tusen takk for gode ord. Per i dag er det det vi gjør som fungerer best for lillemor. Håper jeg. Det fungerer i alle fall best for henne i den forstand at hun får mest mulig søvn på denne måten, og det har vært mitt personlige mantra hele tiden. Jeg er derimot veldig sliten. Men en natt til og en natt til, det går på ett vis.

Problemet, eller rettere sagt utfordringen, er alle de som sier at vi gjør feil. Og den regla har jeg hørt siden lillemor var bitteliten. Til nå har jeg angret meg for alle andre råd vi har fått og prøvd, så vi kommer sikkert bare til å angre oss om vi følger de samme personenes råd om soving også.

Men godt å få vite. At den skyldfølelsen jeg kjenner på, bare er å kaste på havet. Der!
    Lillevennen 2008 <3

Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard

Det blir bedre. Pass på å sove når du har anledning til det eller ta deg tid til å sove.

Ja, det er mange som synser og mener, men uansett er det jo opp til dere å bestemme. De mest vanlige argumentene, som at barnet aldri kommer til å avvennes, sove i egen seng om man ikke gjør x, y, z og slikt er bare tull. De kjenner ikke ditt barn og de er ikke deg/dere.

Om folk ikke gir seg med velmente råd bør du/dere si i fra om at dere setter pris på omtanken, men dere velger å gjøre ting på en annen måte - fordi det fungerer best for dere. Og skulle det bli problemer senere så fikser dere det senere. Det argumentet fungerte veldig fint her iallefall.
    Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005

I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: http://www.nrpa.no/uvnett/

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Barn sover biologisk sett dypere i lengre perioder når de blir eldre så det går seg til. Vi ammer fortsatt en del i søvn, men det skjedde endringer da han var åtte måneder (før det sov han ikke i vogn eller bil), ett år (da kunne han flyttes på etter å ha blitt bært/ammet i søvn) og to år (da kunne han sovne uten pupp/bæring (om enn ikke alle dager like villig)). Jeg vet med femåringen min (som alltid har sovet greit) at han kunne våkne hvis jeg kom hjem fra jobb i 1-2-tida på natten da han var sånn ett-to år. Nå våkner han ikke uansett hva.

Hvis hun kan sovne både med bæring, vognkjøring og amming så har hun et ganske god repertoar, ikke for ensidig soveassosiasjon, etter min mening.
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    14 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Jeg ammet 2. hver time hele natta i nesten to år og syntes faktisk ikke at det hadde så mye å si for om jeg var trøtt eller ikke. Nå skal det sies at jeg svært sjelden holdt meg våken til hun var ferdig som det høres ut som du gjør (det gikk bare ikke). Det som derimot har mye å si er at jeg til stadighet legger meg for sent fordi jeg er uforbederlig B-menneske. I tillegg er det det at man ikke har mulighet til sove ut akkurat når man vil når man har barn sånn at om man blir på etterskudd er det vanskelig å få hentet det inn. Et lurt triks er å ikke klage til andre om at du er trøtt (klag her inne heller...), og om du gjør det pass på å poengtere at du la deg alt for sent eller noe sånt i stedenfor å peke på nattammingen som synderen. Til slutt skal du se at du begynner å tro på det selv også. Etter at jeg fikk barn har jeg lært meg at jeg kan fungere med mye mindre søvn enn jeg trodde før...
    Mamma til storesøster august-03 og lillesøster juni-06

Ble medlem
    10 Jan 2008

Standard

det med å faktisk legge seg om kvelden,

og det med å plutselig føle at man har et problem, fordi andre sier at du har det, det er veeeeldig typisk.
    Ikke la folk fortelle deg at du gjør feil, altså... kjenn på hva for mennesker dere er.

Syns du høres ut som en flott mamma jeg, -og stol på deg selv.

(men prøv å sove mens du ammer? eller gi smokken først, før du tilbyr pupp, om du kjenner at dette sliter på deg? Jeg har alltid sovnet under amming, ikke snakk om at jeg klarer å holde meg våken. men det har gjort at jeg slapp mye våking også, i starten brukte hun jo minimum 20min pr pupp... 40 minutter er leeenge å holde seg våken på natta jah..)
    Pernilla&Tobben,
    tilknyttede foreldre til
    Prinsesse Vilikke f. 22.06.07, Preben født og død.03.11.08, og Ostepopen, f. 30.08.09

Ble medlem
    24 May 2007
    Sted
    Hurum

Standard

Nei, jeg tror ikke du gjør henne noen bjørnetjeneste.

Min S har alltid blitt ammet i søvn. Først fordi jeg hadde ikke noe valg, hun sovnet samme hvor hun ammet hen. Og så fordi det var den letteste måten å få henne til å sovne på. Nå fordi det fremdeles er det, og fordi det roer henne ned, og fordi jeg ønsker å amme, og dette er den beste måten å gi henne morsmelk på, altså ved legging og om natten.
    Jeg syns ikke det er noe problem selv om S er over halvannet år gammel. Jeg ser for meg at det kommer til å bli en naturlig tilvenning, i alle fall så lenge alt er så greit som det er nå.

Gjør det du føler er riktig for dere! :sommerfugl:

Ble medlem
    04 May 2007

Standard

Min sønn er også blitt ammet i søvn i flere perioder. Nå er han snart 2, og han er selv i ferd med å selvavvenne sove-amminga. Han vil gjerne ha puppen som kos på kvelden før han legger seg. Men han slipper taket når han er ferdig, legger seg så i senga si og sovner etter litt sang og prat. Og i går fikk mor klar beskjed om at han helst ville at farmor skulle legge i kveld (vi bor sammen med henne i perioder).

Jeg tror absolutt ikke du gjør henne en bjørnetjeneste. Jeg tenker at du gir henne en trygg start på livet! Men hvis det plager deg at hun kun sovner med puppen, kan det kanskje være en ide å venne henne til å sovne også på andre måter. Hun kan bæres, trilles, koses, synges for osv osv. Ønsker du flere søvnråd og tanker omkring små barn og søvn, har jeg skrevet en del om dette her: www.sovlillebaby.com

Gift med O og mor til IA, født juli 07. Gutta mine er herlige!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •