Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard Tilknytningsomsorg og relasjoner som voksen

Leste i et svensk "gravid" blad om en bok som heter Hemligheten - från ögonkast till varaktig relation" skrevet av en psykolog og psykoterapeut og en journalist.

Der skriver de om Bowlby og tilknytningens betydelse for et menneskes evne til å ha en relasjon som voksen. Forfatteren (Linge) hevder at 60% har trygg tilknytning, de resterende 40% uttrygg, og de deler han i to kategorier:

1) Den unvikende gruppen - det er de som har blitt utsatt for avvisning av foreldrene når de som bebiser ikke har gjort som foreldrene vil, feks slutte å gråte, og dermed raskt lært seg å gjemme sine følelser, og det preger dem i voksenlivet også, de har vanskelig for å vise følelser.

2) Den ambivalente gruppen - det er de som har vært utsatt for instabilitet fra foreldrene, iblant overstrømmende engasjement, i blant ignorert fordi foreldrene har vært opptatt med seg selv; deres behov har styrt mer enn barnets. Det har gjort at barnet føler seg uttrygg for at nærheten skal tas fra dem, de kan blir klengete og krevende for å påminne om sin eksistens og i voksenlivet resulterer det i at de styres veldig av sine følelser og risiko for separasjon utløser kaos.

Han påstår videre at når vi blir forelsket faller vi tilbake til det babymønsteret, vårt følelsesminne aktiveres. Så har du vært i den unvikende gruppen er det vanskelig å vise at du er glad i noen, og du kan være avvisende til kjærlighet, har du vært i den ambivalente gruppen, klamrer du deg fast og er livredd for separasjon. Har du derimot vært i den trygge gruppen, er det lettere få til en fungerende relasjon og kjenne etter før du bestemmer deg uten å få panikkfølelser

I intervjuet i bladet skriver han at man bør ikke forlate babyen særlig lenge før det er et år, og han mener at det er heller ikke bra å være borte fra en ettåring 2-3 dager heller om man ikke vet at barnevakten er noen barnet er tilknyttet til. Man bør ikke være lenge borte fra barn opp til femårs alder. Han sier også at en dårlig start kan repareres de første leveårene og at det finns terapimuligheter senere, men det er jo mer traumatisk.

Et av hans hovedbudskap er at vi burde få lære om tilknyttning som en del av det fødselsforberende som skjer på helsestasjonene. Håper mange svensker leste dette!
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

så bra!

Burde vi tipse norske mammablad om dette?
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Eple Vis innlegg
    så bra!

Burde vi tipse norske mammablad om dette?
    Det var i alle fall et veldig TiO-vennliggravid blad med masse bærepromo (som jeg tror jeg skrev i en annen tråd), feks oppskrift på å sy eget bæresjal superenkelt (og kanskje ikke superbehagelig, men ok)

Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Sunnydale
    Blogginnlegg
    1

Standard

Takk for at du delte, dette var fint å ha med meg. Og når jeg skriver dette får jeg både sagt det til deg, og sikra meg at jeg finner igjen tråden seinere ved å søke på mine egne innlegg.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Repatriert. Igjen!

Standard

En fin bekreftelse på det jeg tror mange tror på her inne. Fin vinkling!
    La hybelkaninene leve!

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Filipine Vis innlegg
    En fin bekreftelse på det jeg tror mange tror på her inne. Fin vinkling!
    Ikke sant? Jeg ble glad da jeg leste om det i et helkommersielt blad som jeg sjelden finner slike artikler i.

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Dette er så viktig, altså.

Jeg prøver ofte å tenke at alle kan bekjempe sine demoner og blomster kan også trives på steingrunn. Men så ser jeg de familiene hvor dårlig tilknytning og disfunksjonelle relasjoner går i arv i generasjon etter generasjon og jeg vil så gjerne rope ut at Hør - det finnes måter å komme seg ut av dette på! Og dette var en fin bok i sammenhengen. Ja til oppmerksomhet om den også i Norge!

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Thinkerbell Vis innlegg
    Og når jeg skriver dette får jeg både sagt det til deg, og sikra meg at jeg finner igjen tråden seinere ved å søke på mine egne innlegg.
    Mm. Dette var en tråd jeg ikke kunne lukke før jeg hadde svart.

Ble medlem
    04 May 2007

Standard

Så godt at det kommer slike artikler også i mer allmenne magasiner! Jeg har jo lest om både forskning og teorier rundt dette i ymse faglitteratur, men opplever dessverre at dette er noe som få - også innen helsefaglige kretser - er klar over. Jeg håper vi får en større allmenn viten om dette temaet framover, det hadde mange små hatt god nytte av!

Dette med kun 60% trygt tilknyttede barn er forresten bekreftet i flere studier - og i flere land. Det er sagt at dette er tall man kan feste rimelig lit til. Dog varierer tallene noe, jeg har også sett fordelingen 70% trygt tilknyttet, 30% utrygt.

Gift med O og mor til IA, født juli 07. Gutta mine er herlige!

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard

Så flott!
    Mann og barn 07 og 11.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster