Sitat Opprinnelig skrevet av hurramegrundt Vis innlegg
Det skjønte jeg, og mange babyer er ganske urolige på ettermiddag/kveld - begge mine har vært det. Ikke den beste tiden til egen lek, ofte. Derfor kan faktisk TV funke i blant, og om det gjør det, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for det, tenker jeg.
Her har vi en liten gutt som ikke liker å ligge alene og leke på morgenen, så da ligger han på sofaen med oss når vi spiser frokost og ser på god morgen norge eller som idag, ski På ettermiddagen når han er kjempetrett har vi nå funnet ut at det fungerer veldig bra med litt hoftebæring. Nå har han akkurat hjulpet meg å bake brød.

Sitat Opprinnelig skrevet av siemens Vis innlegg
Du har analysert situasjonen selv du nå, charlie 83! Med sneipen gikk jeg en lang tur hver dag for å ikke få mark i rompa, nå jobber jeg igjen, men de dagene jeg er hjemme, må jeg ha litt planer kjenner jeg. Ellers har jeg gjort minimalt, vi har fått diverse sånne "lek med din baby"-böker, men de står veeeeeldig ulest. Jeg tenker at er han fornöyd og utvikler seg som han skal, så er det bra. Og storebrors leker er mer enn nok. Eller ting som ikke er leker i det hele tatt, feks ledninger, innpakningspapir, merkelapper på sekker etc - alt som finns på gulvet er spennende (til han blir trött/sulten).

Og du, stol på at babyen din er kompetent! Han sier fra om han ikke trives på golvet, ser du! Så liker han seg der, så er ingenting bedre enn det. Så kan du sette deg ved siden av å synge litt, eller svinse rundt å gjöre andre ting. Det kommer en tid (snart) der han blir mer mobil og kanskje enda mer opptatt av hvor du er hen - ser at du går ut av rommet etc, og da kanskje han ikke lenger er like fornöyd.
Takk. Det med å stole på at han er kompetent er helt korrekt...jeg har helt siden før fødsel trodd at jeg som hans mamma skal forstå når han er sulten, trett og ikke har det bra, uten at han skal behøve å si noe. Fikk oss en liten vekker da vi etter første time hos manuellterapeut med nakken hans(kiss) skulle prøve å vente til han sa ifra før vi ga han mat...hvordan i alle dager skulle vi vite det. Vi hadde jo gitt han pupp ved hver situasjon hvor vi ikke var sikker på hva han ville...Nå har han begynt å bruke lang tid på å bæsje (ec), så da må jeg nesten stole på at han sier ifra når han er ferdig å henge over vasken. Noen ganger klarer/orker jeg ikke holde han der en evighet hvis jeg er ganske sikker på at han er ferdig, andre ganger sier han klart ifra at nå er det nok.

Sitat Opprinnelig skrevet av knusknoff Vis innlegg
Høres jo ut som om babyen deres har det veldig fint! Stol på dere selv, og som du sier, man får mer selvtillit etterhvert. Da blir det også lettere å stole på egne erfaringer. Gjør det som fungerer for dere!
Tusen takk, det hjelper å høre det...ting tar tid, og det er vel kanskje der jeg har vært litt utålmodig..vil vite og kunne alt med en gang..hehehe.

Sitat Opprinnelig skrevet av Madisonhilyard Vis innlegg
Og når det gjelder hva andre mener og sier, så handler det om med stor selvtillit å bare si "det er jeg ikke komfortabel med" eller "vel, nå gjør vi det på denne måten, vi."
Jeg var ikke blant de som gikk inn for eller tenkte bevisst på TiO da jeg fikk barn, det var en vei som gikk til mens jeg gikk utfra sunn fornuft og egne behov.
Og så kom enkelte og sa ting som "nå må du gi mere fast føde" og "ammer du ennå" og "nå er det på tide å få henne ut av rommet deres" og ikke minst "de tåler litt skrik" -- og jeg hadde faktisk ingen teoretiske svar annet enn det jeg ga over.
Lykke til!
Det er den selvtilliten igjen da, og når man ikke kjenner noen andre (før nå over nett her inne) som føler og tenker det samme, så blir man usikker. Har kjøpt Sears sin tilknytningsbok, og både sambo og jeg synes det er så godt å lese gode begrunnelser og få litt backup for hvordan vi tenker og føler det. Det er jo så logisk, og når jeg har en logisk begrunnelse for følelsene mine, føles det mye bedre.

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeano Vis innlegg
Flotte svar både fra hovedperson og dere andre.
Jeg tenker litt på det med tv.
Jentene min fikk se utrolig lite tv da de var små, lange perioder var vi uten tv, og det var godt.
Men så kom disse to minste da, de har fått sett i overkant mye tv.
Mille lå jo på gulvet med de hver kveld barnetv sto på(om hun ikke sov) og jeg tenkte ikke på at det var noe hun ikke burde en gang. Det var bare noe de gjorde sammen hver kveld.

Så man kan synse å mene så mye med det første barnet også får man flere og man må spise mange kameler
Ja, de sier det ofte er den første som får nesten litt for mye tilrettelegging og oppmerksomhet..med de neste så slapper man mer av og lar ting skli...den lille skal tross alt være en del av familien. Nå når skisesongen har begynt står tv'en mer på her enn ellers når den bare står på på morgenen og etter at jr har lagt seg..men det virker ikke som om jr bryr seg så mye egentlig der han ligger og leker på matta når vi sitter og leser bok eller spiser ved siden av. Heffalompen og tigergutt er mye morsommere...hehehe.

Sitat Opprinnelig skrevet av Magica Vis innlegg
Disse tankene kjenner jeg litt igjen fra min første baby,men n med nr 2 har jeg vært mye mer avslappet med tanke på tilknytnign-babyen min er med meg overalt,jeg gir ham tryghet og nærhet og langt ifra en underholdende mamma,han er liksom bare med i livet,og det funker.Jeg er mer familievennlig enn barnevennlig,og liker egentlig best at vi bare henger ut alle sammen og har det fint.Skal lite til for å stimulere små babyer,du er nok i deg selv,og personlig ville jeg styrt unna tv for en liten knott-det er utrolig mange inntrykk og jeg tror bare babyer blir usunt slitne av det.
Slapp av og kos deg,kanskje dere kan gå på babysang eller lignende,sikkert kjekt å være med andre småbarnsmødre.
Gleder oss til å flytte til en ny plass ja, hvor vi kan være litt sosiale om vi føler at vi behøver det.

Sitat Opprinnelig skrevet av Runa Vis innlegg
Gå en tur - herlig for liten og stor! og så blir det så godt å sove etterpå!
Hehehe, prøvde det en ettermiddag, men nei..ikke i mørket nei, kom ikke på tale...så da gjør vi heller det på dagen så lenge det er lyst her.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lykkemamma Vis innlegg
Mitt beste råd er å se an barnet ditt. Hverken venner, slektninger eller damene her inne har hatt et barn nøyaktig som ditt, og de er ikke deg og pappaen. Det er viktig å se barnet for det individet der er. Det er slettes ikke alltid at samme "oppskrift" passer på søsken engang. Vi har et barn som elsker å bli båret og å sove i sengen vår f.eks, og et som har trengt mer ro og luft rundt seg. (Og som alltid har sovet best i sin egen seng.) Prøv å ikke heng deg for mye opp i hva andre har erfart på andre barn.
Takk, vi blir bedre og bedre kjent for hver dag som går, og det er herlig!!!

Nå er det nattapupp her på gang hører jeg...pappaen leser narnia til trøtt liten gutt..Tusen takk for alle svar!!*klemmepå*