Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 37
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard Ny viten om ADHD

Nyhetssak i tidsskriftet - du kan enten lese eller høre podcast. Ser interessant ut.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    27 Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Blogginnlegg
    1

Standard

denne skal leses! takk for link, synes alle blir hivd på denne lidelsen med en gang de viser engasjemang for noe. leit synes jeg. å at det blir brukt som ett "mobbeord" av voksne som beskriver andres barn..
    Storesøster oktober 2007
    Lillebror august 2009

Ble medlem
    14 Oct 2006

Standard

Spennende!
    Jeg har veldig tro på at man må ha klare forventninger og grenser for aktive barn når de er små..
    Dette med inkonsekvent, impulsiv og uorganisert oppdragelse øker sannsynligheten for at barnet utvikler AD/HD-symptomer.

Mens konsekvent og organisert oppdragelse kan på den andre siden, virke som en beskyttende faktor mot å utvikle sykdommen og fremme barnets evne til å regulere følelsene sine.

Dette er grunnen til at så mange barn får AD/HD-symptomer idag tror jeg, mange foreldre setter for uklare og for lite grenser, og forventer for lite.. Alt flyter og da blir det ekstra vanskelig for disse barna.

Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Sunnydale
    Blogginnlegg
    1

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Cleopatra Vis innlegg
    Dette er grunnen til at så mange barn får AD/HD-symptomer idag tror jeg, mange foreldre setter for uklare og for lite grenser, og forventer for lite.. Alt flyter og da blir det ekstra vanskelig for disse barna.
    En av grunnene, kan det nok være. Den eneste grunnen tror jeg derimot ikke det er. Sinnet er mer komplekst enn som så.

Ble medlem
    14 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Thinkerbell Vis innlegg
    En av grunnene, kan det nok være. Den eneste grunnen tror jeg derimot ikke det er. Sinnet er mer komplekst enn som så.
    Ja, selfølgelig! Det er jo mange grunner, sikkert tusenvis..
    Det er jo ingen fasit dette. Sånn er jo ikke livet.
    Fremfor alt er det jo arvelig , men at miljøet er utrolig viktig -det tror jeg.

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Jeg har jo en ganske klar diagnose og hadde jeg vært barn i mitt eget hus hadde det nok vistes bedre på meg som barn også, men min mor klarte effektivt å holde meg på plass med litt velplasert psykisk og fysisk vold. Ikke så vanskelig å sitte stille i et selskap når man har mors harde fingre flettet inn i nakkehårene hele tiden.

Fokuset settes som så ofte før på det som vises på utsiden. Jeg er egoistisk nok mest opptatt av hva som egentlig er på innsiden, jeg, og prøver å oppmuntre mine barn til å vise det. Jeg for min del hadde ikke blitt hverken værre eller bedre av mer eller mindre struktur, men det andre hadde sett hadde kanskje endret seg.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Ja, jeg tenkte noe av det samme, potethode. Jeg er også aller mest opptatt av det som er på innsiden.

Jeg har også lest andre steder, som her
    http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5647:2:::0:0

... at den mer introverte (min beskrivelse) måten å reagere på ikke så lett blir diagnostisert og dermed ikke får hjelp før sent. Det skulle vært spennende å sett et studie på sammenhengen av de to. Altså om det er noen sammenheng med grad av ytre struktur i hjemmet og barnets uttrykte symptomer, ift introverhet kontra ekstroverthet.

Artikkelen sier jo at sannsynlig 80 % er arv. Det ligger i kroppen, og er ikke noe man får. Men hvorvidt og hvordan diagnoskriteriene utvikles avhenger av mange faktorer, deriblant også grad av struktur, slik jeg leser det. Listen over miljøfaktorer som kan påvirke er lang. Noe som opprører meg i forhold til dette med struktur og forutsigbarhet for barna er flere ting. En ting er når det etterlyses struktur uten at det forklares ytterligere hva som menes med struktur. Da kan det forståes som at lydighetsstruktur er tingen - og det vet vi jo at ikke fører noe godt med seg. Noe annet er det når struktur er definert som noe som er inni oss - autensitet og forutsigbarhet tenker jeg på da.
    Et annet aspekt er det at når anslagsvis 80% har genetisk betinget arv - ja så har altså 80% av de barna foreldre som strever med det samme som dem selv, blant annet det å organisere seg selv. Da er det svært lett å etterlyse struktur og organisering i hjemmet. Med det så oppnår vi bare foreldre som føler tilkortkommethet og manglende mestring, gjør vi ikke? .

Noe jeg er overbevist om er at det nok finnes like mange årsaksforklaringer ift ADHD som det finnes mennesker som har ADHD. Et menneskes arv/miljø-faktorer ift ADHD kan ikke avklares uavhengig av kontekst - og knapt nok med dyp kjennskap i kontekst, tenker jeg. Likevel vil hvert et forskningsresultat kunne gi noen gode ord på veien der de passer inn for å kunne forklare og beskrive ADHD, og det er godt.

Jeg likte godt det artikkelen beskrev om emosjonsregulering og motivasjonsfaktorer ift ADHD. Jeg kjente igjen flere jeg kjenner med ADHD i disse beskrivelsene, og jeg kjenner en mor som nok vil bli takknemlig for å lese denne artikkelen.
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    14 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av fru Potethode Vis innlegg
    Jeg har jo en ganske klar diagnose og hadde jeg vært barn i mitt eget hus hadde det nok vistes bedre på meg som barn også, men min mor klarte effektivt å holde meg på plass med litt velplasert psykisk og fysisk vold. Ikke så vanskelig å sitte stille i et selskap når man har mors harde fingre flettet inn i nakkehårene hele tiden.

.
    Selfølgelig snakker man ikke om psykisk eller fysisk vold!
    Jeg synes at samfunnet godt kan godta mer at alle barn ikke er A4, akkurat som voksne ikke er det heller..
    Verden trenger ett mangfold, ikke soldater som gå i takt..

Men klare grenser, at man viser selv hva man føler som forelder og at verden rundt en er strukturert og forutsigbar.
    At ungen ikke blir utsatt for stress og press, men at hjemmet er ett fristed - med trygge rammer..

Det høres jo ut for at du ble utsatt for både stress og press, slett ikke bra.

Standard

Her har jeg tusen tanker.
    Mange av tankene kan ikke skrives på åpent forum.

For meg var det rart at Blomst fikk diagnosen, hun var jo akkurat som meg.
    Men da hun fikk diagnosen og jeg nå vet det jeg vet så er jeg 120% sikker på at var en riktig diagnose.
    Dvs at jeg også hadde fått samme diagnose om det hadde vært normalt den gangen jeg var ung.

Jeg ser jo at dette har med arv å gjøre. Jeg fikk det av min far, som jeg ikke bodde med. Mine barn har fått det fra meg.
    Legen til jentene mine sa en gang at jeg ikke skulle se bort ifra at jeg også kunne fått diagnosen, samtidig sa han at jeg klarte meg bra og det da ikke var behov for diagnose.

Jeg har da bodd med en mor som ikke har hatt ADHD, hun har passet på klokken,nøklene,tider,gymbagen,pakket sekken min, laget frokost,smurt matpakke til meg osv osv.
    Lenge prøvde hun å få meg til å lukke igjen skapdørene på kjøkkenet, men det gikk ikke. Hele tiden har jeg hatt faste rutiner, men en mor som har vært ved min side og hjulpet meg. Hun har ikke kjeftet og smelt, ikke heller ikke lagt en hånd på meg. hun var bare snill og hjelpsom på alle områder.

Alt det som min mamma passet på, ja det klarer ikke jeg å passe på. Mine barn må huske gymbag,telefoner ol selv, kun fordi jeg fortsatt ikke klarer å holde styr på det. Det er borte fra mine tanker når de går ut av døren. Vi har lært oss opp til noen rutiner for å få det til, ordnet alt om kvelden ol.

Mine barn har altså ikke hatt så mange faste rutiner som det jeg hadde, men de klarer seg bra de også.
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Standard

Vi fikk i dag invitasjon til deltakelse i Forskningsprosjektet ADHD-studien Urolige barn - aktive eller hyperaktive. Trolig fordi jeg akkurat har fylt ut 3-årsskjema i mor-barn-undersøkelsen og skrevet at veslA er temmelig aktiv. Blir spennende å delta, uten at jeg tror hun er noe mer enn normalt aktiv, akkurat så aktiv og "frekk" som jeg var da jeg var lita.
    Mor til Tutta (2007), Sussus (2010) og Pippa (2014). Ekkornfamilie i Prøysenland.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •