Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Ble medlem
    14 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard alternativ til time-out

Hei, jeg trenger å høre synspunkter fra smarte damer på dette nye systemet som de har innført i barnehagen, det er en gruppe fra 3-6 år:

"Vi har begynt med et nytt system der vi kan se hvordan dagen har vært i barnehagen hver dag. Vi har grønne og røde ansikter, og hver dag så har vi en liten samling alle sammen og vi bestemmer hvilket ansikt vi skal ha. Det er veldig viktig for barna å snakke om hvordan de føler seg når de selv eller andre har vært snille eller ikke.
    Vi synes også at det er fint hvis foreldrene kan gå inn på avdelingen og se de tavlene med barna, så de kan fortelle hvordan dagen deres har vært."

Jeg fikk først litt følelse av at det ville fungere som en gapestokk hvor de som ikke har vært snille får sitte der foran alle de andre å de skal bestemme at han/hun skal har sint-ansikt. Ped. leder sier at det er noe hun ville innføre som et alternativ til Time-out, (og det er jeg veldig positiv til), og at det skal være en innfallsvinkel for å kunne snakke om følelser og hva som er riktig og galt.
    Jeg er veldig glad for at hun vil prøve ut alternativer til time-out, har dere forslag til andre metoder?
    el mayor 05.04.06
    el peque 19.05.09

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Oi, jeg forstår visst ikke helt, tror jeg. Er det slik at det er en liste med barna, og hvert av barna får hver dag et rødt eller grønt ansikt basert på de andre barnas synpunkt om hvordan barnet har oppført seg den dagen?
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kaje Vis innlegg
    Oi, jeg forstår visst ikke helt, tror jeg. Er det slik at det er en liste med barna, og hvert av barna får hver dag et rødt eller grønt ansikt basert på de andre barnas synpunkt om hvordan barnet har oppført seg den dagen?
    Oj oj! Reality goes barnehage! Hvem vil vi stemme ut i dag?

Eller er det sånn at barna selv skal fortelle hvilket ansikt de mener de skal ha i dag?
    Virker litt underlig og betenkelig på meg uansett.
    Vi er i en ikke-spesielt-mjukis-barnehage, og da jeg etterlyste oversikt over om barna hadde spist godt eller ei i løpet av dagen som de hadde i den forrige barnehagen, sa de at de ikke ønsket å henge det opp så alle kunne se det, at en pirket i maten for eksempel.
    Der ble det også sagt veldig tidlig og uoppfordret av den nyutdannede pedagogen at "Time-Out er avleggs." Jeg vet de tar barna ut av situasjoner der de forstyrrer eller ødelegger, dog. Og det synes jeg ikke er helt urimelig.

Ble medlem
    14 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kaje Vis innlegg
    Ja, sånn som jeg har forstått det skal de ha en samling hver dag hvor de snakker om hverandres oppførsel og hvordan de føler det når noen gjør noe på den ene eller den andre måten, også vurdere med en smiley (grønn og rød). Det er visst nok ikke ofte de skal ha rød, bare i situasjoner hun ellers ville brukt time-out. Jeg skrev til henne for å høre mer om det, og hun er veldig positiv for tilbakemelding Hun ser på det mer som et belønningssystem, på samme måte som de har klistremerker for pottetrening. Og sier hun vil være oppmerksom på at det ikke skal dreie seg om barnet eller det å være snill/slem men om selve handlingen. Hun er også opptatt av å få igang samtaler om følelser med barna. Det er kanskje ikke så galt, jeg tenker bare på hvor grusomt det må være for han/hun som får sinna-fjes foran alle de andre barna, og etterpå skal foreldrene (og alle andre foreldre) se om barnet har vært snill den dagen.

Jeg er som sagt glad for at hun tenker på alternativer til time out, men finns det ikke andre metoder som er bedre?
    el mayor 05.04.06
    el peque 19.05.09

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard

Dette synes jeg ikke høres noe særlig ut altså.Hvis jeg forstår deg rett så litt offentlig uthenging?
    Nei, jeg hadde ikke likt om min treåring skulle være med på dette. Hvis hun har en dårlig dag blir den neppe bedre av å få ett rødt ansikt.
    Mann og barn 07 og 11.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Så bra at hun vil lytte til deg, tenker jeg. Og jeg syns det er supert at hun ønsker fokus på følelser og å lete etter alternativer til timeout.

Dersom jeg nå har forstått måten de ønsker å gjøre dette på rett, ja så tenker jeg at dette er det mest tydelige eksemplet jeg har sett av metoder for systematisk mobbing av barn i norske barnehager. Ved å gjøre det slik så krenker pedleder barna, tenker jeg.Jeg ville nok vært tydelig på at min sønn hverken skulle få blitt offer for, ei heller deltager i en slik prosess i møte med sine medmennesker.

Det å skulle navngi hverandre i en samlingsstund, og å skulle bedømme hverandre som snille eller slemme, liksom. Det vil jo bli gjengangere i de hvem som får de røde ansiktenene, tenker jeg. Dessuten er jeg urolig for om andre barn kan oppleve det slik at følelser ikke er tillatt - for det er jo gjerne følelser som er årsak til impulsive krenkelser mellom barna. Så jeg er redd for opplelvelse av at "jeg må være flink og ikke vise følelsene mine" om du forstår. Og til sist, det å henge det opp til foreldrene som - så lærer vi foreldre noe om hve som er slemme og hvem som er snille liksom...

Jeg tenker at vi hverken er snille eller slemme jeg, vi er mennesker, alle mann. Mennesker med følelser og reaksjoner, med grenser og behov. Jeg tenker det er viktig at vi får støtte i å uttrykke følelsene våre. Små og store gjør vi handlinger mot hverandre som vi kunne ønske ugjort iblant. Det beste hvis et barn krenker et annet er dersom det andre barnet selv greier å uttrykke sine reaksjoner på dette tenker jeg. Og så er det vår voksnes jobb å støtte barna i dette - vise barna hverandres reaksjoner på krenkelser.
    I barnehagen møter vi barn som av ulike grunner har større behov for veiledning ift egen atferd eller som har behov for å få føle ferdig uten at det er mange barn som forstyrrer for dette. Da har jeg god erfaring med å gå bort fra gruppa sammen med barnet. Først anerkjenne og trøste, deretter veilede og forklare. Til sist går vi oftest tilbake for å forsøke hjelpe barna som er i konflikt med å finne tilbake til god realsjon, hvis de er klare for det.

Pedleder sier hun ønsker fokus på handling og ikke barnet, men med metoden hun fremstiller tenker jeg at hun gjør det motsatte. Hvis de ønsker fokus på handling og ikke barn, ja da er det dumt å henge opp et ansikt, tenker jeg. Et ansikt referer til menneske, ikke til handling, slik jeg ser det. Når vi har fokus på handling og ikke barnet så tenker jeg det er sentralt å ta imot følelsen først og deretter veilede ift handlingen.

Barnehagen ønsker fokusere på følelser, men vet ikke hvordan enda. Det ser for meg ut til at de har behov for litt kompetansehevning i pers.gruppa, og da kan det være en ide med noe slikt som dette kanskje? Her er det ikke timeouts og slikt - men voksne og barn får ord på følelser.
    http://www.prososial.no/index.php?op...d=16&Itemid=32

Sitat Opprinnelig skrevet av Madisonhilyard Vis innlegg
    Oj oj! Reality goes barnehage! Hvem vil vi stemme ut i dag?

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Kaje sier på en veldig fin måte det jeg tenker.

Dette synes jeg høres ut som en lite gjennomtenkt metode, og jeg håper du klarer å kommunisere til dem på en god måte hvor skivebom dette er.
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard

Amen til Kaje her!
    Mann og barn 07 og 11.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Purra Vis innlegg
    Amen til Kaje her!
    Kort: ja!
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Rivella Vis innlegg
    Kaje sier på en veldig fin måte det jeg tenker.

Dette synes jeg høres ut som en lite gjennomtenkt metode, og jeg håper du klarer å kommunisere til dem på en god måte hvor skivebom dette er.
    Ja, det er veldig sant. Selv blir jeg så frustrert og engasjert hvis jeg skal kommunisere om noe jeg opplever er uheldig for mitt barn, at jeg virkelig må fokusere på hvordan jeg kan kommunisere rett altså. Hvis personalet opplever seg kritisert og misforstått så blir alt så galt. Jeg har nok bommet noen ganger For meg så hjelper det hvis jeg husker på at personalet mener vel, intensjonene er gode liksom. Men det ser jo ut som at du og pedleder kommuniserer godt, Caquita.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •