Side 2 av 3 FørstFørst 123 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 27
    Ble medlem
    05 Jul 2008

Standard

So mange gode tips her!
    Me er so heldige at gutta har eit felles leikerom utanfor soveromma deira, og veldig få leiker (og leiking) på romma. Det som havnar i stova er det stort sett eg som tek med meg, eller me puttar det i Brio-vogna og køyrer ut saman. Ryddetid forstår dei frå bhg, men eg klarar ikkje å innføra det her.
    Men har lært meg at eg faktisk elskar å sortera, so når eg er på leikerommet med dei, so sorterer og rydder eg leikene på rett plass. Dei er glade for at eg er der og eg likar resultatet
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Repatriert. Igjen!

Standard

Vi er en relativt ryddig familie. Les: Flinke til å rydde, har ikke altfor mye ting og ting har ganske faste plasser - ikke så flinke på å holde det støvfritt eller ha rene vinduer. Vi har gjort noe spesielt, men har ønsket at vi overfører et familieregime ved å la barna se hvordan vi voksne gjør det. Det ser ut til å funke.

Ble medlem
    04 Jul 2008

Standard

Her har jeg/vi mye å lære... Vi er rotete og mange ting har ikke fast plass, dessverre.
    Persillen -04, Påsan -07 og Tøtta aug -11

Ble medlem
    05 Oct 2007

Standard

Tusen takk for godt tips, Wanaagsan.

Våre gutter leker faktisk minimalt på rommene sine. De bruker stua. Desto viktigere er det at det blir ryddet med jevne mellomrom. Det blir fort en salig blanding av lego og playmo ut over gulvet. Jeg har forklart dem utførlig at det gjør det mye lettere hvis de rydder opp playmoen før de heller ut over legoen, for da slipper vi å sortere etterpå. Men et blikk ut over gulvet nå viser at det ikke har nådd helt inn..

Vet ikke om det er den beste strategien, men noen ganger tyr jeg til lek/konkurranse for å få dem med på rydding. Det kan f.eks. være at jeg tar tida på dem (ingen vinnere eller tapere, bare fellestid), eller sier "jeg er best å rydde" og så hiver de seg rundt for å vise at de er flinkere enn jeg er. Da rydder jeg sammen med dem og sier "jeg rydder mest, se på meg!"

Andre ganger rydder vi alt alene etter at de har lagt seg... Jeg vil så gjerne lære dem å rydde opp etter seg, men noen ganger orker jeg ikke styre sånn med det. De er dessverre ikke anlagt slik at de rydder opp av seg selv. Men så er ikke foreldrene deres super-ryddige av seg heller.
    Work with what is given. -Kabat-Zinn

Mamma til Pludrik (mai 2005), Tumle (juni 2007) og Lykkeliten (ventet april 2012)

Ble medlem
    05 Jul 2008

Standard

Las forresten ein plass at det kan vera ei. Ide å setja på ein eller to songar (bestem på førehand), sjå kor mykje ein klarar å rydda, og so 'feira' etterpå har ikkje prøvd her enno, men vurderer!
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Flere snakker om musikk -- jeg tror det kan være en god idé. Interessant diskusjon. Og godt å se at ikke alle har stålkontroll på ryddingen de heller. Men jeg merker at det er viktig for meg at hun lærer seg prosessen, at hun vet hva som skal ryddes og mestrer det.
    Det skal sies at hun en lørdag stengte seg inne på rommet sitt og ga meg et blidt, men tydelig forbud mot å komme inn. Da jeg endelig fikk adgang, hadde hun faktisk ryddet ordentlig opp. Så det er håp.

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard

Vi rydder sammen. Alle må ta i et tak. Nå for tiden er vi flinke å holde det ryddig, og går det et par dager uten at lekene ryddes opp, så tar vi en runde sammen før barne-tv. Og da blir det ingen barne-tv før ryddingen er ferdig, evt. så ser de bare slutten av barne-tv hvis de bruker lang tid på å rydde.

Ble medlem
    18 Jul 2011

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Akershus36 Vis innlegg
    Las forresten ein plass at det kan vera ei. Ide å setja på ein eller to songar (bestem på førehand), sjå kor mykje ein klarar å rydda, og so 'feira' etterpå har ikkje prøvd her enno, men vurderer!
    Utrolig fin idé! Skal diskuteres med mannen. Tror forresten mange har det slik med Prestekrage - at ungene leker på stua, ikke på rommene sine. De vil jo være i nærheten av oss, og det er jo superhyggelig egentlig. Av og til lurer jeg på hvorfor vi i det hele tatt har barnerommet (de sover hos oss, og leker på stua...).
    Mamma til 03 og 06.

Ble medlem
    04 Feb 2008
    Sted
    hegreland

Standard

Etter to dager i nytt hus er det fremdeles ryddig på barnas rom (men resten av huset er i esker...), og jeg håper å få inn litt bedre kveldsrutiner nå som de har hver sitt rom og jeg kan konsentrere meg om en av gangen og de kun rydder sitt eget rot stort sett.
    For resten av huset er det planen å ha en fast plass til alt, og klarer vi (JEG) å få det på plass utover barnerommene så ser det lysere ut for oss.
    Yoga, sau og strikkepinner.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trøndelag

Standard

Eldstemann her er en racer på å rydde, han rer til og med opp sengene til seg selv og mellomste innimellom (!) Lurer på hvor det kommer fra, for vi voksne rer aldri senga annet enn når vi har lagt på nytt sengetøy, og kanskje innimellom når vi får besøk. Han liker (som sin mor) at ting har faste plasser. Men mellombror er ikke særlig glad i å rydde, han gjør faktisk alt annet for å slippe. Så han klusser det litt til for eldstemann når han rydder, og sporer han av til å leke i stedet f.eks.
    Det med musikk har jeg ikke tenkt på, det skal prøves neste gang! Kanskje det blir lettere for eldstemann å holde fokus da, og at mellomsten og synes det er ok å være med og hjelpe til

Vi har forresten ingen faste rutiner på rydding, bare tar det litt som det passer seg. MEn guttene bir oppfordret til å rydde etter seg selv, ta av bordet etter seg, og legge skitne klær der de hører hjemme. Henge opp ytterklær og sette på plass sko gjør de også om de blir påmint det (eldstemann gjør det stort sett uansett, men hender seg han har det veeldig travelt med å komme seg inn).
    Mamman til Loa -04, Popper -06 og Mini -10

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •