Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Ble medlem
    10 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg elsker å ha det ryddig, og det tror jeg har smittet over på B. Vi har ganske få leker fremme, og de har alle en fast plass på en hylle. Prøver å unngå å slenge ting i esker og kurver. Jeg har begynt med lillebror på 6 mnd også nå. Han har en hylle hvor lekene står fint på plass. Jeg er veldig inspirert av montessori pedagogikk. Det funker ihvertfall foreløpig : )
    Mamma til Pelle Januar 2008 og Frandan Februar 2011

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Lære barn å rydde? Drit i det. Hvordan lærer man ektefeller og tenåringer å rydde?

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Moder'n Vis innlegg
    Lære barn å rydde? Drit i det. Hvordan lærer man ektefeller og tenåringer å rydde?
    Det er for sent. Det er derfor jeg er opptatt av å lære i hvert fall EN i familien gode vaner mens hun ennå er ung og formbar.
    Her sitter tenåringene omgitt av et halvt dusin brukte glass i stuen som de først nekter for at de har hatt noe som helst med å gjøre, for så å bare se halvparten av dem, krangle seg i mellom og med oss om hvor mange glass som er der, omsider rydde alle opp og fem minutter senere la et NYTT glass og tallerken stå på bordet. :dån:

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Blåstjerne Vis innlegg
    Følger med på denne.

Jeg er ordensmenneske, og liker å ha det ryddig rundt meg. Og jammen er jeg glad både mannen og bror er det samme
    Ble selv tidlig lært opp til at ting skulle ha sine faste plasser. Skolesekken skulle f.eks henge på kroken i gangen, og bøkene som jeg ikke hadde fag i den dagen skulle ligge i hylla med mitt navn som stod like ved - med mindre jeg gjorde lekser, og dermed hadde både sekk og bøker på rommet eller på stua. På samme måte med leker. Barbiene skulle i den skuffen, lego skulle i den kassa osv.

Syns også at det skal være gøy eller positivt å rydde. Det burde liksom være en oppfatning for barn at de oppnår noe positivt ved å rydde.
    På barnehagen hvor jeg jobber pleier vi under de to store opprydningene (en midt på dagen og en mot slutten) å skru på musikk. Det er egentlig utrolig facinerende å se barna danse rundt omkring blandt rotet, synge for full hals, mens de løper med den ene leken etter den andre og legger den på de plassene de skal være.

Jeg husker jeg ble så forskremt en gang tidligere i sommer da vi kom på besøk til min kusine. Hennes datter på 4 hadde bombet rommet sitt fullstendig. Absolutt alt lå i et virrvarr over hele rommet. Min kusine ber henne rydde opp fordi vi skal spise, og 15 minutter etter kommer hun løpende, blid som en sol. Etter mat blir jeg med henne inn på rommet, og der er det virkelig helt strøkent, og kjapp kikk i de ulike hyller og skuffer viser at det er et godt system på lekene. Hva min kusine har gjort for å lære datteren dette aner jeg ikke, men det imponerer meg stort.
    Men du kan jo ikke bare fortelle om en slik suksess-historie uten å avsløre hemmeligheten til å få det slik? Dette vil vi vite!

Jeg er som deg, et ordensmenneske. Faktisk liker jeg å rydde, så desverre rydder jeg alltid, alt har sine plasser og når nutte er ferdig med å leke ber jeg henne rydde det opp før hun begynner å leke med noe annet. Men gjør hun ikke det rydder jeg hele rommet hennes mens hun tar kveldsbadet. Denne tråden har gode råd, likte det med musikk.

While we try to teach our children all about life - our children teach us what life is all about

Ble medlem
    18 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Vi har akkurat flyttet, har mindre leker og ingen mann som roter, så her er det faktisk ganske bra kontroll på ryddingen.

Har benyttet anledningen til å få lagt inn gode rutiner på å rydde av bordet etter seg og å sette på plass sko og jakker når man kommer hjem etc. Når det gjelder rydding av leker så insisterer jeg ofte på at noe må ryddes før man får leke med noe annet/se på TV og lignende. Og stort sett så sier jeg ja når de spør om hjelp (men sørger for at det ikke er bare meg som rydder da). Ekstra rot som det ikke blir naturlig at blir ryddet på den måten rydder ofte jeg sånn at vi ikke skal bygge opp et lager av rot som gjør videre ryddig vanskelig. Hvis det først er litt rot så er det lett for at det blir mer.

Jeg har store ambisjoner om å klare å holde på gode rutiner framover og håper at det etter hvert vil være naturlig for ungene å holde det ryddig.
    Erlend 28.03.06
    Oda 18.01.08

"Og små kaniner skal man ikke tvinge, sier mamma. Hvordan skal de da kunne vokse opp og bli frie og sterke og kloke kaniner?"

Ble medlem
    27 Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Blogginnlegg
    1

Standard

Jeg elsker orden suystem, at alt har sin plass og at ting er sortert og ryddig MEN det er bare min optimale drømmesituasjon, ikke en realitet. Mannen har dte for seg at å rydde bare er å flytte alt rotet til ett mindre synlig sted, f.eks ned i en skuff, inn i ett skap o.l og jeg får faktisk fnatt av å vite at det ligger rot og flyter skjult omkring i huset..

Minstemann og H pleier ofte og konkurrere mye, om leker, oppmerksomhet osv. derfor når en får ros for å rydde opp etter seg vil ofte den andre også rydde

Men jeg har innført noen regler/rutiner som jeg prøver å håndholde på, selv om det selvsagt sklir ut innimellom. det går på hva de klarer selv.

-Ta med tallerken fra bordet og sette den i oppvaskmaskinen
    -Hjelpe meg og rydde INN i oppvaskmaskinen
    -Gi meg rent fra maskinen når det skal settes på plass
    -Kaste søppel og matrester rett i søpledunken etter måltider
    -Ta av seg skittentøy på badet ( H gjør dette fordi hun ofte tisser på seg enda)
    -Begge får gi meg rent tøy somskal henges opp
    -H kan legge på plass klærne sine selv i skapet sitt

Nå har vi ENDELIG fått trådkurvsystem på soverommet. 5 rader med dobbel skuff nederst til skittentøy. Planen er å finen bilder/evt. tegne hva som skal hvor. Truser, sokker en plass, håndklær en plass osv.

Samme med kildesortering! Vi har plast i en pose i gangen, flasker ett sted, papp ett sted og matavfall og restavfall inni kjøkkenskapet. Planen er også her og bruke bilder.

Oppe har vi bygd to lange 6 skuffers malm kommoder og de rommer sengetøy, strikketøy og hobbysaker. Dette var en drøm i oppfyllelse for alt småsaker vi har-

H like rå hjelpe til å kaste søpleposer ute i avfallsdunkene, så jeg pleier og løfte henne opp
    M liker å kaste duploen sin opp i kassen.

Vi har også en kasse til hver ting vi har mye av og en til sånn diverse. en kurv nede i stuen hvor vi samler opp til det er fullt og deretter tar med opp og sorterer (dvs det er det vi skal i teorien...)

Dette er egentlig det jeg krever foreløpig.

H er en som virkelig liker ansvar og oppgaver , og når hun får tillitt til å hjelpe til og delta så blir hun kjempeglad! Hun elsker og vaske med kluter og koser seg med og sortere osv. Deter nok mer vår skyld at vi ikke følger opp hver dag med alt, men det orker jeg ikke, og det blir ikke hyggelig for noen om vi skal fotfølge de og komme med ordre. Jeg tror det med musikk er lurt! Når vi rydder stuen kan vi sette på høy musikk og rydde f.eks.

Min drøm er at vi skal få til at alt har sin plass, og at litt hver dag skal gjøre at vi slipper skippertak. Vi er ikek der enda for å si det sånn, vi er superslappe med å rydde etter middagslaging, rydde vekk klær. OG for ikek å snakke om garasjen,... uff, der er det mye rot

Men oppbevaringsmuligheter og faste merkede plasser til alt er alfa omega merker jeg!

Håper Barna mine blir ryddige!!!
    Storesøster oktober 2007
    Lillebror august 2009

Ble medlem
    18 Jul 2011

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Belladonna Vis innlegg
    Eldstemann her er en racer på å rydde, han rer til og med opp sengene til seg selv og mellomste innimellom (!)
    Imponert!!!
    Mamma til 03 og 06.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •