Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 27
    Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard Å lære barn å rydde

Da jeg fikk barn, hadde jeg to ambisjoner: Å unngå at hun ble hestejente (tapt sak) og å lære henne å rydde.
    Hva slags rutiner har dere på rydding, og hvordan lærer man barn å rydde? Hvor mye rydder de faktisk når dere rydder rommet sammen med dem, f.eks?

Første bud er naturligvis å ikke la det gå tre uker i fri flyt på rommet som jeg har gjort denne gangen. Å forvente at hun skal være seriøst med på å rydde i en drøy time, inkludert å plukke opp ca 2000 bindeezperler er selvfølgelig for mye forlangt. Men hun kunne kanskje gjort mer enn 1,5 prosent av jobben, for så å bli sur på MEG når jeg blir sur fordi hun slår meg med en leke.
    Men utover det?

Vi jobber jo selv med det å rydde opp etterhvert, hver dag, hele tiden. Det er ikke vår sterke side, til min store sorg. Og med to fulle jobber blir ettermiddagene veldig korte om vi ikke i tillegg skal fotfølge henne og bruke tiden på å rydde og forlange at hun rydder. Man vil jo ha det litt hyggelig, etc -- og vips er det leggetid.
    Men jeg trenger virkelig å finne en måte så hun etterhvert lærer seg til å rydde.

Jeg har helt noia for at hun skal bli som storesøstrene på den fronten -- jeg har brukt kvelden først på å rydde med L og så rydde huset sammen med dem. Jeg ber en ta opp gymtøyet som ligger i en haug, og hun lasr halvparten ligge igjen. Jeg ber den andre plukke opp søppelet sitt og hun insisterer på at det ikke er hennes. Jeg bruker mer tid på å administrere dem i å rydde opp sine egne ting som jeg hadde gjort på å samle alt i en sekk og legge det opp, og de er 16 år.

Når det gjelder dem, kan jeg ikke ta det hele og fulle ansvaret for manglende ryddekompetanse all den tid jeg flyttet sammen med dem da de var åtte. Men jeg har helt klart en del av skylden, og jeg ønsker ikke å gå i samme fella med L. Hun er ennå ung og formbar!

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard

Slenger meg her,for jeg hadde nemlig tenkt å lage en tråd om hvor mye jeg kan forvente av lillesnupp. Nå er hun jo forsåvidt nesten ett år yngre men men...
    Mann og barn 07 og 11.

Ble medlem
    24 Jun 2010
    Sted
    Nedre Eiker

Standard

Hun er ennå ung og formbar!
    Det er mini'n også så her rydder vi sammen.
    Vi rydder selvsagt mye mer enn ham, både fordi han er 3 år, men også fordi jeg vil bli fort ferdig Prøver å skjerpe meg med å sette av nok tid, så ryddingen ikke blir preget av sur og stresset mamma som vil ha ungen i seng så fort som mulig.
    Jeg er ikke flink til å sørge for at han rydder mellom hver gang han har brukt noe (mangler "ryddegenet" selv), så det blir gjerne en større sjau om kvelden.

Akkurat nå går ryddingen så det suser, mye fordi mini'n vil være føøørst til å putte lekene i kassene sine.

Det som sørger for at det er greit her er at vi har nok plass til å oppbevare lekene og faste plasser til det meste. Jeg har nå bestemt at store leker skal ha fast plass på rommet +at vi skal ha egen kurv som vi samler alle "rom" lekene i. Mye enklere å få det som skal opp på rommet med seg og veldig deilig å slippe alle turene opp og ned trappa

Jeg har små ambisjoner om at han skal bli flinkere enn storebroren til å rydde, men store ambisjoner om å ikke la meg irritere over at han ikke kommer til å se rotet på samme måte som meg. Dessuten har jeg funnet ut at mini'n blir utsyrt med sjekkliste med punkter som: ta ut søppla før posen ikke kan lukkes, ta med søpplebøtta inn igjen, sett ny pose i søpplebøtta det er lov å drømme litt, heldigvis er det mange år til neste runde med tenåring!

Mini'n
    Mannen

I arise in the morning torn between a desire to improve the world and a desire to enjoy the world. This makes it hard to plan the day.
    (E.B.White)

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Dette er faktisk et spennende tema. Her tror jeg det er små nedarvede miljø-ting som gjør stor forskjell. Jeg selv fikk veldig mye ansvar for alle mine ting og mitt rom veldig tidlig, jeg kan ikke huske en eneste rydde-på-rommet konflikt fra egen barndom. Samtidig hadde jeg fått med meg en holdning om at det er viktig å ta vare på tingene sine og holde dem i orden, så jeg mistet jo aldri noe som helst og hadde full kontroll på alt.

Hjemme her nå har gutta hatt et ordentlig kræsj-kurs i rydding og orden i forbindelse med visninger. Nå er det lov til å rote. Samtidig kan vi faktisk ikke lese bok for kvelden (på puter på gulvet) om hele gulvet er fullt av flyplassplansjer og småbiler. Så de må oppi skuffene sine, og gutta vet hvor de skal. Vi tar den tiden vi voksne tar oss tid til akkurat der og da, det er lite konsekvent hvor mye vi hjelper til vs. utfordrer dem. Men bilene skal vekk, altså. Og sånn er det med flere leker av ulik art rundt i huset, at de må vekk før vi kan gjøre noe annet.

Knott overrasker i blant med å rydde opp til stor perfeksjon. Han er nok litt tilbøyelig til å være et ordensmenneske, og liker som sin far å legge alle sine favoritting på linje foran seg, fremfor å rydde det vekk og ha klarerte flater - men jeg kan jo ikke straffe ham for det. Han liker å bære rundt på x antall små maskoter av ulike slag, og de tar jeg null og niks ansvar for, jeg nekter å bruke tiden min på å lete etter den ene vingen til lego-buzz lightyear, det sier jeg i fra om på forhånd når han bærer med seg det utroligste til de utroligste steder. Og jeg kan fint sette begrensninger for hvor han får lov til å lage seg små maskot-avdelinger rundt i huset. Jeg sier i fra at der kan de ikke ligge, og om han gjerne vil finne de fort igjen neste dag, så er kanskje det lureste å legge det på plass? Det funker i blant.

Jeg forventer ikke full opprydning hver dag, det gjør jeg ikke selv heller. Men jeg ønsker et såpass nivå av orden at man har kontroll på tingene sine, og det er det jeg nok ønsker å videreføre til gutta. Rydding er bare en del av det, og rydding for ryddingens del er jo dritkjedelig, jeg kan ikke forvente at de gjør det med store smil.

Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Hmm.. Tja.. Vi har tidlig oppfordret våre til å "putte oppi" og "legge på plass". Alle lekene har ganske fast plass. Vi har også en reol med leker på stua, som rommer 4 kasser av ymse størrelser. Akkurat nå har vi rullert ut duploen (inn på rommet til Obo), til fordel for å hente Briobanen ut på stua, da han ikke har like sterkt eierforhold til den (nesten all duploen er jo hans, og han husker hvem han har fått diverse ting i gave fra, i alle fall 2 år tilbake i tid...)

Jeg er ikke noe ordensmenneske, men jeg er bra på skippertak, og det er i grunnen Obo også. Dessuten, så har jeg tatt på meg oppgaven med å sile ut leker. I'm no neatfreak, men der er jeg ram og unådig. Jeg legger vekk alt i kategorien "baby", eller låner det bort. Jeg gir bort alt jeg synes er jalla (etter kanskje en liten utfasing, hvor tingen går i glemmeboken). Jeg kaster alt jeg synes er søppel. Og legger vekk til senere det som ikke er i vinden i overskuelig framtid., Dermed, har vi mange leker, men ikke kvalmt mange, og ikke overveldende mange.

Rommet sitt får Obo rote så mye som han vil på, men når vi får besøk, har vi indoktrinert at da skal rommet ordnes. Og da rydder han. Men han trenger ofte pepping og assistanse hvis det er mye som skal ryddes (som da han hadde besøk tidligere i sommer, og besøket foreslo at de skulle tømme ut alle lekene fra kassene sine............). Det besøket henger enda igjen. Men et lurt tips er musikk til arbeidet. Eller "Jeg tar dette, og du tar dette".
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg er rotete, så jeg forventer ikke at barna skal bli superryddere. Men noen ting har vi øvd på siste halvår eller så, og det går ganske bra: rydde av bordet etter seg og gjerne hjelpe til med resten. Legge skitne klær i skittentøyskurven om kvelden, og de som skal brukes dagen legges fint på egnet sted. Storebror vil gjerne ha hjelp til vurdering av halvskitne gensere (noe jeg skjønner, det er jo forskjell på hva som kan gjenbrukes etter som om dagen etter innebærer turdag i barnehagen eller familiebesøk), men det går virkelig utrolig bra. Målet mitt er at han skal gjøre det av seg selv uten at jeg må mase, og jeg ser at det innebærer at jeg må gi det litt mer tid (før jeg minner om det) enn jeg tror jeg må - og vips så kommer vi i mål
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    03 Dec 2010

Standard

Følger med på denne.

Jeg er ordensmenneske, og liker å ha det ryddig rundt meg. Og jammen er jeg glad både mannen og bror er det samme
    Ble selv tidlig lært opp til at ting skulle ha sine faste plasser. Skolesekken skulle f.eks henge på kroken i gangen, og bøkene som jeg ikke hadde fag i den dagen skulle ligge i hylla med mitt navn som stod like ved - med mindre jeg gjorde lekser, og dermed hadde både sekk og bøker på rommet eller på stua. På samme måte med leker. Barbiene skulle i den skuffen, lego skulle i den kassa osv.

Syns også at det skal være gøy eller positivt å rydde. Det burde liksom være en oppfatning for barn at de oppnår noe positivt ved å rydde.
    På barnehagen hvor jeg jobber pleier vi under de to store opprydningene (en midt på dagen og en mot slutten) å skru på musikk. Det er egentlig utrolig facinerende å se barna danse rundt omkring blandt rotet, synge for full hals, mens de løper med den ene leken etter den andre og legger den på de plassene de skal være.

Jeg husker jeg ble så forskremt en gang tidligere i sommer da vi kom på besøk til min kusine. Hennes datter på 4 hadde bombet rommet sitt fullstendig. Absolutt alt lå i et virrvarr over hele rommet. Min kusine ber henne rydde opp fordi vi skal spise, og 15 minutter etter kommer hun løpende, blid som en sol. Etter mat blir jeg med henne inn på rommet, og der er det virkelig helt strøkent, og kjapp kikk i de ulike hyller og skuffer viser at det er et godt system på lekene. Hva min kusine har gjort for å lære datteren dette aner jeg ikke, men det imponerer meg stort.
    Mamma til Vanilje og Popcorn (jan11), og Fragaria (feb14)
    ~
    En förälder tänker på sina barn natt och dag.
    En förälder älskar sina barn på ett sätt andra inte kan förstå.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg har vært et sløvt ryddeforbilde... Prøver å forbedre meg litt, men har ofte litegrann knapt med tid... Jeg hater òg å rydde rommet med dem/for dem og har òg innsett at det må ryddes regelmessig... Etter 2-3 uker blir det VELDIG kjedelig å ta fatt!

Men min lære-ungene-husarbeid-plan er som følger:
    Jeg har tatt bilde av diverse typer husarbeid og tapet bildene på en magnettavle. Har òg tatt bilde av ungene og festet "hodene deres" på magneter. Barna velger seg ett husarbeid hver uke som de setter bildet av seg på den jobben. Dermed er de med på den jobben den uken. En del av jobbene er ting jeg etter hvert vil at de skal gjøre fast; f.eks. å legge på plass reine klær. Jeg har òg en del jobber som handler om konsekvensene av deres handlinger; f.eks. å rydde og koste i gangen (innebærer å sette på plass sko og henge opp jakker - eller å be eierne av skoene og jakkene å gjøre det sjøl...) og å koste opp smuler der de spiser kvelds foran TV'en.

Romrydding er ukentlig plikt uansett, men de greier det fortsatt ikke aleine (bortsett fra kanskje 8-åringen). Litt av problemet er vel for lite system i lekeoppbevaringen og litt for mange store leker (bilbane, togbane, dokkevogn, dokkebilsete m.m.)
    juni 03 + oktober 04 + november 07

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    18 Jul 2011

Standard

Denne tråden skal jeg følge med på... Storesøster er en pedant fra naturens side, så det burde egentlig være enkelt å få henne til å rydde, men to år med rotete familieforhold og flytting og alt mulig har gjort at ting har sklidd en del ut. Og så er lillebror en sutrer, som vi ofte må ta ekstra hensyn til... da blir det litt "slækkere" for storesøster også.

Nå i sommer har vi begynt å stramme inn på noen ting som egentlig burde være en selvfølge, men som har forsvunnet i hverdagens kjas og mas:

-klær skal henge på knagg
    -skitne klær skal i skittentøyskurven
    -man rydder etter seg når man har spist

De husker det ikke alltid, men da minner jeg dem på det på en mild måte ("oi, du glemte visst jakka di på gulvet, kan du ta den før du går opp?").

Neste trinn i Mors Store Plan For Å Slippe Å Rydde For Fire Mennesker er at lillebror skal vaske trappa hver søndag, storesøster skal vanne blomster og dusje blomster, og sammen skal de gå med søpla hver dag. Krysser fingrene for at jeg får det til....

Skal følge med på denne tråden!

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Jeg er så utrolig dårlig selv ang rydding ... Men har tatt litt tak i sommer og fått rommet til Eplejenta til å fungere. En ting som har fungert veldig bra er at jeg har merket alle hyllene hennes i skapet slik at hun selv kan finne klær. Og nok bokhyller. Både en sånn tallerkenhylle og flere hyller på veggen. Hun har fått skap høyt oppe på veggen over sengen sin til oppevaring- og det fungerer veldig bra. Og så har vi prøvd å merke en del kasser- med tekst og tegning. Da blir det lettere for henne (og for meg selv) å huske hvordan det skal gjøres.

Rydding er ikke enkelt!
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •