Viser resultater 1 til 4 av 4
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard Effektiv kommmunikasjon, egne grenser, regler ogsåbortetter

En uke i London med mye bruk av offentlig kommunikasjon og besøk i sterkt befolkede turiststrøk har gjort at jeg har lest regeltråden (som det er linket til i mimretråden) igjen, men jeg trenger litt hjelp til å diskutere mere - om dere kan tenke dere det.

I situasjoner der det er vanskelig å slippe helt løs og la Supern løse ting selv blir det etterhvert en kommunikasjon som nesten utelukkende er preget av kommanderende påbud og forbud. Jeg begynte å lytte til meg selv (og mannen) og det hørtes nesten ut som vi forsøkte å dressere en hund.

Kan dere hjelpe meg litt ifht hvordan en kan kommunisere til et barn påbud og forbud i feks trafikale situasjoner, når man er på besøk hos andre/i offentlige miljøer (ikke skoene i sofaen, ikke pelle på alt i butikken så det ramler ned). Jeg føler at jeg etter denne uka har skaffet meg en autopilot det blir vanskelig å bli kvitt. Jeg har prøvd å endre språkbruk og stemmeleie - men når man feks er i et bråkete miljø (vi målte 80 dB i en restaurant!) må det nødvendigvis være korte setninger og da blir det ikke så mye rom for det personlige.

Jeg tenker at av og til er det nødvendig, men det hadde kanskje gått an å få sagt det man vil på en mer hyggelig (men likevel effektiv) måte?
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Her trenger jeg å følge med også. Dunderloppa er mer selvstendig og dermed blir det mer utforskning av omgivelser. Hittil har jeg hatt god erfaring med "rime-huske-regler", når de vanlige *Ikke ta på alt vi ikke skal ha...det har vi ikke betalt for....forsiktig, det er butikken sin..." osv ikke funker. Altså en regle, ikke en regel For jeg har ofte på følelsen av at hos loppa dreier det seg om at hun ofte glemmer seg. f.eks å pille på alt på butikken som er spennende. Reglen er her: "Ikke pelle, for da kan det smelle" (som i at det hun peller på smeller i gulvet). Ofte blir det bare tullerim, men det funker på den måten at hun husker regla og at hun blir mer opptatt av å rime enn å pelle, som da hun sa "...og da må vi telle"

...som sagt denne tråden tror jeg jeg skal følge med på

dunderdama som er ei snelle som snart skal kvelde.
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Standard

Lurt tips Dunderdama, alt er jo artigere med rim.

Jeg tenker alltid på at barna må få beskjeder som de ikke blir flaue over.
    Om de gjør noe galt med mange folk rundt så snakker jeg rolig til de og prøver å hjelpe de gjennom situasjonen.
    Holder de på å gå over veien som er traffikert roper jeg så høyt jeg kan.
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Regler var lurt i stedet for regler. Supern blir ofte veldig tullete og "ukontaktbar" i en del situasjoner, det er hans forsvarsmekanismer når han er stresset, redd feks (som i dag på svømmekurs, han trives ikke med oppgavene og er redd for å havne under), vi havner i en vond sirkel, for det er så mye støy der at jeg er nødt for å være kort og tydelig og da blir det gjerne bryskt og dikatorisk. Jeg kjenner at jeg får det ikke til som jeg vil....
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •