Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard Viktigheten av hudkontakt for nyfødte

Dette legges det jo heldigvis mer vekt på, men fremdeles lang vei å gå:
    http://medicalxpress.com/news/2011-1...sses-baby.html
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg skulle ønske sykehusene ble flinkere til å legge til rette for dette for syke og premature babyer. At de skjønte hvor viktig dette er.

Jeg får ihvertfall klump i magen av å tenke på dette siden jeg selv hadde en syk baby som lå alene på nyfødt intensiven. Og han blir veldig lett stresset.
    Sist endret av Hjertemamma : 03 Nov 2011 kl 22:39
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hjertemamma Vis innlegg
    Jeg får ihvertfall klump i magen av å tenke på dette siden jeg selv hadde en syk på baby som lå alene på nyfødt intensiven. Og han blir veldig lett stresset.
    Skulle likt å se de se på stresset til mor også ja. Må være forferdelig å ikke kunne ha de nært. Spesielt i starten.:klemme:
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Fint å se at det kommer till "harde fakta" på dette her. Jeg hører om ganske mange mødre som fortsatt i 2011 får personalet til å passe ungene for dem om natta på barsel. Sånn noen få timer etter fødsel. Ja, det finnes medisinske unntak her som gjør mor ute av stand til å ta hånd om barnet de første timene, men de aller aller fleste klarer jo det, og likevel skjer det.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hjertemamma Vis innlegg
    Jeg skulle ønske sykehusene ble flinkere til å legge til rette for dette for syke og premature babyer. At de skjønte hvor viktig dette er.

Jeg får ihvertfall klump i magen av å tenke på dette siden jeg selv hadde en syk på baby som lå alene på nyfødt intensiven. Og han blir veldig lett stresset.
    Signerer. Min gutt var prematur og var på nyfødt avd og fikk ikke mye nærhet de første døgnene. Og han har sitt å stri med nå.

Sent from my GT-I9103 using Tapatalk
    Learn from yesterday
    Live for today
    Hope for tomorrow

Ble medlem
    03 Dec 2010

Standard

Det tok litt tid før jeg fikk holde hele Vanilje, kontra å såvidt stryke henne over hånden, da hun og Popcorn var født. Det var tungt, samtidig som jeg holdt fast ved tanken om at så lenge hun overlevde så var det det samme om jeg fikk holde henne eller ikke. Det med alene på intensiven som Hjertemamma nevner kjenner jeg meg igjen i.

Jeg tror båndet Popcorn og jeg dannet tidlig etter fødsel ikke kom på plass med Vanilje før mange måneder etter første gang hun lå på brystet mitt. Hun har vært vesentlig mer stresset og usikker i forhold til det Popcorn har vært. "Nå" ved 8 måneders alder merket jeg at dette stresset slapp (relativ del, i alle fall).
    Mamma til Vanilje og Popcorn (jan11), og Fragaria (feb14)
    ~
    En förälder tänker på sina barn natt och dag.
    En förälder älskar sina barn på ett sätt andra inte kan förstå.

Ble medlem
    13 Jul 2008
    Sted
    Akershus

Standard

Dette er skikkelig sårt for meg også. Storebror pustet ikke da han ble født, så han ble tatt bort med en gang, og da de kom tilbake med ham hadde de kledd på ham. Tiden etter lå han på overvåkning, og selv om jeg fikk holde ham så mye jeg orket, fikk han aldri den nære hudkontakten. Kudos til sykepleierne som virkelig la til rette for at han skulle ligge så mye som mulig i armene mine på tross av overvåkning og veneflon, men aldri hud mot hud. Jeg blir faktisk lei meg den dag i dag, fire år etter. Prøvde jo å ta det igjen, men han var et urolig spebarn, sov bare inntil meg.
    Med lillebror var jeg sykelig opptatt av å bli hørt på dette, og han lå naken mot naken hud de første timene, og generelt mye i sjal den første tiden.

Ser at jeg ikke klarer å skrive særlig fornuftig om dette. Er nok litt sentimental rundt fireårsdagen til storebror fortsatt.

Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Blir litt sentimental jeg også, for selv om Obo var mye inne hos oss,
    så var jeg helt kaputtski trøtt om nettene på barsel (jeg fikk ikke sove), så jeg prøvde å ha ham inne hos pleierne så jeg skulle få sove..

Tobo slapp jeg ikke fra meg et sekund - vel, jeg ringte på så de fikk komme og skifte skitbleier på ham første og andre natta. Han bæsja fem ganger den ene natta. Men det skiftet de på badet ved rommet vårt, og jeg sto opp og tok over hvis han gråt. Den eneste gangen jeg slapp ham fra meg, var når han skulle på legekontroll, men da sendte jeg far med. Og så reiste jeg hjem på dag 2 (tror jeg?) fordi jeg da visste at jeg fikk sove hjemme, av erfaring. Fikk ikke sove første natta på sjukhuset med Tobo heller. Det skjer noe med kroppen min der altså.. Sover med en gang jeg kommer hjem. Han også bodde i sjalet de tre første månedene.
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Men tenk så mye dette tross alt har forandret seg på noen tiår. Før lå jo alle babyer alene på føden. Og syke babyer fikk jo ikke ha foreldre med seg på overnatting på sykehuset. Det gir jo et håp om at de snart vil skjønne enda mer hvor viktig dette er. Håper det går fort.

Jeg har hørt at på sykehuset i Drammen har de visst et opplegg for at nyfødte hjertebarn skal kunne dele rom med foreldrene. Høres fantastisk ut hvis det er mulig.
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Standard

På b7, fødestua til fredrikstad, har de hatt prosjekt på dette med hud mot hud. Da snuppa ble født i -05 mistet jeg mye blod og de måtte ordne med med meg og mannen ta snuppa. Han fikk da streng beskjed om å ta av seg på overkroppen og legge snuppa naken på. De pakket begge inn og sånn koste de seg mens de fikset på meg. Mannen fikk virkelig opp øynene da og så mye som de to lå sånn og koste seg på sofaen etter at vi kom hjem :-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
    mamma til tre deilige unger
    05-07-11

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •