Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard Foreldre og barn-turn igjen...

Vi har litt problemer med problematferd på foreldre og barn-turnen; foreldre som bare sitter helt passive og ikke hjelper barna til å forstå aktiviteten i det hele tatt...

I høst er det mange bevisste foreldre med - hjelper barna der de trenger det. Noen gjorde ikke det før, men har lært av de andre foreldrene. Men ett barn raser rundt og tuller hele tiden. Han har hatt med seg 3 foresatte (foreldre/besteforeldre) så langt, 1 eller 2 i slengen. Og de sitter passive hele tiden. Gutten er alt annet enn passiv, men vet ikke hvor han skal kanalisere energien og frustrasjonen(?) sin. I avslutningsringen i dag var det ett barn som lå og slanget seg midt i ringen, og ett par foresatte som satt på benken, mens alle andre foreldre og barn satt i ringen og fulgte instruksjonene fra de pur unge trenerne.

Hvordan hjelper man disse foreldrene/besteforeldrene til å hjelpe barnet sitt? Barnet er 5 år og har aldri gått på turn før og skjønner naturlig nok ikke alle reglene og forventningene av seg sjøl. Det gjør ikke de foresatte heller. Han ser ut til å være vant til å bli ignorert når han gjør noen sprell og må gjøre ganske høylytte sprell for å få reaksjon fra de som er med han. Da er det som regel instruksjoner fra sidelinjen. Trenerne er 14 og 15 år gamle og ikke vant til å veilede foreldre. Men de begynner å bli flinke til å se fra såpass at de foreldrene som hører aktivt etter, skjønner hva de skal gjøre.

Jeg angrer litt på at jeg ikke har gitt tydeligere tips til foreldrene før, for det blir liksom vanskeligere for hver gang... Men så er det ikke samme foresatte som kommer hver gang - en bestefar, en mor og en dame til. Jeg ga noen tips til hun jeg oppfattet som moren sist gang og tenkte ellers at de ville oppfatte hva de andre foreldrene gjorde etter hvert.

Hvordan sier man fra på en fin måte om hva som forventes av dem? Guttens atferd speiler noen som trenger litt grundig informasjon... Men jeg kjenner dem ikke... Noen tips?
    Sist endret av Wanaagsan : 09 Nov 2011 kl 21:25
    juni 03 + oktober 04 + november 07

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    11 Jun 2010
    Sted
    Bergen

Standard

huff... høres ikke bra ut! ikke lett med slike samtaler heller, lett for at noen kan føle seg trakket på tærne.
    Kunne det kanskje vært en ide å sende ut et generelt info skriv til alle foresatte på turnen?? eller ta en ti-minutters "instruksjon" på starten av neste time.. da at trenerene gjør det med barn/foresatte som demostrerer??

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Et skriv om hva som forventes av foreldre er en god idé. Det ble faktisk nevnt av en lærer jeg snakket med her en dag også. Så jeg har begynt på et forslag. Og så får det bli opp til trenerne og turnstyret hva som endelig skal stå der. Syns det er en god idé. Hun foreslo òg noen foreldre som hjelpetrenere. Kan sende videre det forslaget òg.

Men jeg hadde liksom håpt at vi kunne hjulpet denne gutten litt nå. Vi er mange foreldre som prøver å få han litt inn på sporet, og han er med når han blir bedt om å gjøre noe konstruktivt - bære matter o.l. Han er interessert i turnaktivitetene òg, men har ikke helt skjønt det med å stå i kø og å gjøre samme aktiviteten helt til de bytter. Og når han først tar seg en tullerunde og merker at han er på bærtur, så må han liksom gjøre litt ekstra utav seg... Moren virker ung, litt usikker og oppgitt, og jeg vil jo ikke kritisere henne - bare gi noen tips fra en som har hatt 3 barn på foreldre-og-barn-turn. Syns det veldig lett høres kritisk ut - er ikke så flink til sånt når jeg ikke kjenner dem...

Får tenke litt til - og i hvert fall skrive og sende forslaget til foreldretipsskriv.

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    11 Jun 2010
    Sted
    Bergen

Standard

Ja, er vel ekstra lett for at disse unge mødrene kan føle seg kritisert at de som er eldre og mer erfaren.. Er hun ikke med å veilede han i det hele tatt?? Det er jo litt merkelig om alle andre foresatte er aktiv og hun ikke legger merke til at hun bare sitter der?!
    Hvis dere andre hjelper han og ser bort på henne og liksom drar en "mamma vil sikkert komme bort å hjelpe deg" type ting?!

Forresten? hvor gammel må barnet være for å gå på sånn turn?? høres koselig ut

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Tror mest hun er flau over at hennes barn alltid skal være høyt og lavt og gjøre så mye utav seg - og ignorerer 'dårlig oppførsel' og håper det kommer seg med tiden. Det er ikke så mye turnaktivitetene han trenger hjelp med - det fikser trenerne. Det er mer å holde seg til den aktiviteten han er på for tiden, stille opp i tog når de skal gå til neste aktivitet, ikke snike i køen o.l. Altså sånt som hun er opptatt av å ignorere... Vanskeligere å hinte om at "mamma vil sikkert komme og hjelpe deg med å ikke snike i køen hvis du syns det er litt vanskelig...". Jeg tror egentlig at gutten "responderer godt" hvis foreldreatferden blir litt mer konstruktiv. Han er typisk sånn "teste grenser-gutt" - leiter febrilsk etter reglene, som jo ikke er selvfølgelige for en som er helt ny på turn. Det er de sikkert ikke for foreldrene heller, men akkurat å ikke snike i køen, ikke løpe rundt formålsløst og lage lyd o.l. tenker jeg burde være selvfølgelig for foreldre... Og gutten leiter og leiter, men får bare forsiktige hint av folk han ikke kjenner. Mens foreldre/besteforeldre ikke gir han noe hjelp. Og så vikler han seg inn i dumme atferdsspiraler... Vi greier å trekke han litt med og skryter og takker for bærehjelp og sånn, men de voksne han har med seg gir han liksom aldri noen positiv oppmerksomhet. Kritiserer bare når det blir for ille...

Du bor vel forresten i nærheten, du! Foreldre og barnpartiet er fra det året barnet fyller 3 år, dvs fra ca 2 år for barn født seint på året. Men vil ikke anbefale det før 2 1/2. Vi hørte at det var lang venteliste, så vi meldte på minsten fra hun var 2 år og 2 måneder. Og kom inn. Og prøvde et par ganger. Hun syntes det var litt gøy, men skjønte jo ingenting av hva det dreide seg om. Og da gad vi ikke å betale såpass mye for at hun skulle få bevege seg, noe hun uansett gjorde... Hun begynte da hun var 2 1/2 og skjønte ingenting av "Haien kommer" og de andre lekene i begynnelsen da heller, men hadde det gøy. Vi begynte vel såpass tidlig mest pga sosialiseringen, siden vi ikke har bodd her så lenge.

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    11 Jun 2010
    Sted
    Bergen

Standard

Åhr.. får helt vondt av den stakkars gutten jeg.. er en forferdelig følelse å ikke bli sett og merker jeg får veldig lyst å "belære" sånne mammaer og pappaer.. de må vel også ville det beste for barnet sitt?! men unge og utrydde da gjør de vel som ble gjort mot dem, eller som bhg og helsestasjon anbefaler..
    Min tante jobber i en bhg der de praktiserer dette som pedagogikk?! rose "bra" oppførsel uhemmet og ignorere "uønsket" oppføsel.. syns det høres veldig rart ut!!!

Syns vi har snakket om det før ja, bor vel i sammebydel lillefrø er født relativt tidlig på året, så da blir dt nok fra hun er tre ja..
    Skulle vel helst ha funnet noe aktiviteter for henne her i bygden, siden vi kjenner veldig få her og hun går i bhg et annet sted..
    men tror det eneste av aktivitet her er kirkekor

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Dette kunne fint vært mini, som ikke er god på sosiale spilleregler eller regler generelt.

Går det an å snakke med mammaen på forhånd og spørre om barnet kanskje trenger litt ekstra oppfølging (om hun kan hjelpe til mer/evt ønsker at andre skal hjelpe til mer?) det går jo an for trenerne å legge det fram på en ok måte, som ikke føles krenkende?
    Mini 05
    Miniputt 09

"Slapp av, dette klarer du, du må være deg selv" Mini, 4 år.

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Han kan jo høres litt ADHD aktig ut?

*prøver febrilsk å forsvare mammaen her, for jeg kjenner meg så veldig igjen*
    Mini 05
    Miniputt 09

"Slapp av, dette klarer du, du må være deg selv" Mini, 4 år.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Liz Vis innlegg
    Han kan jo høres litt ADHD aktig ut?

*prøver febrilsk å forsvare mammaen her, for jeg kjenner meg så veldig igjen*
    Det kan nesten se ut på de foresatte som om de har fått beskjed om at gutten har en diagnose som foreldrene ikke har kompetanse til å gjøre noe med, så det gjelder bare å overleve til man får levert gutten til pedagogene i barnehagen igjen neste dag...

Jeg tenkte litt ADHD i begynnelsen. Men nå syns jeg bare jeg ser en gutt som leiter etter grenser og regler uten å få noen hint av de han helst vil ha de av. Han "responderer" godt på positiv oppmerksomhet f.eks. når vi ber han om å hjelpe å flytte benker o.l. Da stråler han litt en liten stund - og lar oss forklare han hva det er meningen å gjøre på den posten han er på.

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av MorLena Vis innlegg
    Syns vi har snakket om det før ja, bor vel i sammebydel lillefrø er født relativt tidlig på året, så da blir dt nok fra hun er tre ja..
    Skulle vel helst ha funnet noe aktiviteter for henne her i bygden, siden vi kjenner veldig få her og hun går i bhg et annet sted..
    men tror det eneste av aktivitet her er kirkekor
    Jeg tror bygden din har idrettslag... Men bygden min har bedre tilbud, så vidt jeg vet.

Alle barn er våre barn.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •