Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 28
    Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard Belønningssystemer for dummies

Jeg har instinktivt aldri vært en fan av belønningssystemer for naturlige funksjoner som søvn og do, spesielt ikke søvn, der det jo kan være et stort behov for trygghet og elementer av frykt.

Men nå er vi altså der at jeg ser det bare er blitt en greie for L at vi SKAL være der inne mens hun sovner, det tar opptil hundre år, og hun er fem år. På overnattingsbesøk hos bestemor er det nattinatt, sove godt, la døren stå på gløtt og hun sovner på et blunk. også om det er vi som legger.
    Derfor, altså, helt på sin plass med litt klistremerker og belønning.

Men hvordan funker det? Første delmål er jo greit, en uke/ 7 klistremerker = premie.
    Hvor lenge holder man på?
    På et eller annet tidspunkt må man jo stoppe å belønne bare fordi hun klarer å sovne, liksom.
    Og skal det være antall klistremerker, eller antall klistremerker på rad?

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Hvordan er det om dere forteller at dere vil ha voksentid på kvelden og sier at dere må finne en annen løsning enn den dere har nå? Gir henne litt ansvar for å hjelpe dere med å finne den?

Kanskje kjøpslå litt med at dere kommer inn så og så ofte en periode? Mulig dere har prøvd dette?
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Å ja! Vi har prøvd. Og lyktes periodevis. Behovet for voksentid er et underkjent fenomen blant alle husets mindreårige. Jeg lanserte klistremerke og premiesystem igår, til stor begeistring og motivasjon, leggingen gikk som en drøm.Så det jeg lurer på er egentlig: når første premie er innkassert, hvor går man derfra?

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Hakke peil. Jeg har aldri kjørt noe belønningssystem. Men jeg ville tilpasset premiene sånn at f.eks 10/20 selvstendige legginger førte til en opplevelse med en forelder (kino, cafe etc). Jeg vil tro at klistermerker fort blir kjedelig? Andre ting kan jo være at hun får velge middag, eller bake kjeks etc. Kanskje ha en kiste/boks der dere skriver ned forskjellige ting som er stas også kan hun trekke når så så mange legginger er overstått. Da blir det jo ekstra spennende og noe å glede seg til. Og så blir det mer en feiring av hennes selvstendighet enn et rent belønningssystem.

Jeg ville også involvert henne på hva som er en selvstendig legging og at dere skriver det ned. At dere sammen kommer til enighet om hva dere ønsker. Da det høres ut som ting har sklidd ut før?
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Kloke tanker, Dunders! For ja, hver gang vi har fått legginger på stell har det sklidd ut igjen, ofte fordi vi for eksempel har vært på reise, og hun har vært litt engstelig i nye leggesituasjoner ( helt forståelig).Vi er enige om premie: 7 legginger med oss utenfor rommet, og helst ikke sittende rett utenfor heller, gir et Schleichdyr . Utfordringen blir jo altså: hva gjør man egentlig den dagen legginger faktisk er plass? Der er vi jo ved kjernen av problemet med klistremerkesystemer: hvor lenge skal de belønnes for en adferd som egentlig burde vært naturlig?
    Sist endret av Madison : 21 Dec 2011 kl 22:29

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Legninger påskeøl? Jeg digger iPaden din, maddis.

Ellers har jeg ikke noen innspill.

Standard

Helt ærlig så tror jeg at det kommer til å hjelpe, men ikke før klistremerkene har sklidd vekk og alt er glemt
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Jah du er i kjernen her, Maddison! Er det litt slik at man har tiden belønningssystem fungerer til å opprette en ny forståelse med barnet om hvordan man skal løse utforingene i tiden som kommer etter at belønningen ikke funger lenger?
    Kanskje det er nå dere kan snakke ordentlig sammen om mammas behov og L sine behov - for nå er dere virkelig utenfor selve situasjonen, liksom... Kanskje dere nå kan lage felles planer om hvordan dere begge ønsker møte utfordringene når de kommer? Kanskje dere kan lage et tankekart sammen? Isåfall er det viktig å få med gjensidigheten i det, tenker jeg. Hva mamma kan gjøre når L savner henne, hva hvis L blir syk eller har mareritt eller eller...?

Jeg vet ikke om dette kan være noe som kan passe for dere jeg, Maddison?
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    05 Oct 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Madisonhilyard Vis innlegg
    Å ja! Vi har prøvd. Og lyktes periodevis. Behovet for voksentid er et underkjent fenomen blant alle husets mindreårige. Jeg lanserte klistremerke og premiesystem igår, til stor begeistring og motivasjon, leggingen gikk som en drøm.Så det jeg lurer på er egentlig: når første premie er innkassert, hvor går man derfra?
    Jeg bør vel være den rette til å svare på dette. Hehe. (Jobber på barnevernsinstitusjon som bruker tegn-økonomi/forsterkningssystem - men er samtidig noe kritisk til et slikt system). Den genrelle tanken med slike forsterkningssystemer er å fase dem gradvis ut ved å gi forsterkere sjeldnere og forvente mer av den ønskede atferden før forsterker oppnås.

Det jeg er veldig opptatt av hvis man skal bruke slike forsterkningssystemer er å snakket åpent og ærlig om hva man holder på med. Forklar henne at dette er i en overgangsperiode for å motivere henne til å være på rommet alene når hun sovner og at dere vil hun skal begynne med det både fordi dere tror hun fint vil klare det og fordi dere ønsker å ha mer alenetid på kveldene. Jeg ville sagt at dere gjerne vil bruke tid sammen med henne og lese/kose/prate på kveldene, men på et tidspunkt ønsker dere å kunne trekke dere ut og at hun da kan ligge rolig i senga si og sovne av seg selv. Forklar at dere tror dette handler om en vane og at dere derfor vil bruke klistremerker en kort periode (1-2 uker) for å motivere henne til å venne seg til å sovne alene. Forbered henne på at når den nye "vanen" er på plass, vil hun ikke få klistremerker lenger, men at dere vil hun skal fortsette å sovne alene. Dere går da over til å gi henne mye positiv oppmerksomhet for at hun legger seg fint. Jeg ville sagt noe sånt som at "vi er veldig glad for at legginga går så fint nå." og "du er stor jente nå som de fleste kveldene kan sovne uten at vi er på rommet".

Skulle hun være utrygg en kveld pga ting som har skjedd eller noe hun har hørt /sett, er det svært viktig å være sensitiv og oppmerksom i forhold til dette og kunne gjøre unntak fra regelen UTEN at hun skal føle seg liten av den grunn.! Forklar da at vi alle noen ganger trenger trøst og hjelp til å føle oss trygg og at dere selvsagt vil være der for henne når hun trenger det.

Jeg er ikke totalt motstander av forsterkningssystemer, men det skal og bør benyttes med klokskap og forsiktighet - og bare i korte perioder og for visse typer atferd som handler om (u)vaner som en ikke har klart å endre på ved alene å snakke fornuft med barnet.
    Hvis jenta di faktisk ikke føler seg trygg nok til å sovne alene, er selvsagt ikke belønningssystemet noen god løsning. Det kan det kun være hvis det bare handler om å endre på en vane som ikke er uttrykk for et behov hos barnet. Jeg er også veldig opptatt av at en ikke bruker slike belønningssystemer alene, uten samtidig å ha samtaler med barnet om de tanker både barnet selv og de voksne gjør seg om årsaker, virkninger, løsninger osv. Hvorfor vil dere og tror dere at hun kan klare å sovne alene? Hvordan skal dere sammen kunne klare å holde på endringen? Hva skal være unntakene og hvordan skal disse være?
    Sist endret av Prestekrage : 21 Dec 2011 kl 23:09
    Work with what is given. -Kabat-Zinn

Mamma til Pludrik (mai 2005), Tumle (juni 2007) og Lykkeliten (ventet april 2012)

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Takk, Prestekrage! Det var akkurat sånne konkrete råd jeg lette etter. Og Kaje også!Jeg tror absolutt vi skal ha en løpende dialog i tiden som kommer, for målet er jo ikke en jente som legger seg uten å lykke, koste hva det koste vil - men en som i hovedregelen sovner alene på rommet etter stell, bok, kos, prat og sang. Samtidig ser vi at å ha oss der inne er en vane hun egentlig ikke trenger, og faktisk bruker mer tid på å sovne inn av. Skal holde dere oppdatert!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •