Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Standard Det å få søsken-problematikk

*poff*
    Sist endret av Lindemor : 26 Feb 2012 kl 21:39

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Snakker dere om lillesøsters følelser og behov også? Ser han på henne som et fullverdig medlem av familien? Da jeg synes det var vanskelig å finne balansen mellom Knott og Knert hadde jeg et mantra, kanskje mest for meg selv, hvor jeg gjentok "Mamma og pappa må passe på at Knott har det bra og at Knert har det bra. Og at mamma har det bra og at pappa har det bra. Det er vår jobb som voksne". Det så ut til å hjelpe for Knott, det altså, da fikk han et bedre perspektiv. Og ikke minst hjalp det for meg!

Standard

*poff*
    Sist endret av Lindemor : 26 Feb 2012 kl 21:40

Standard

*poff*
    Sist endret av Lindemor : 26 Feb 2012 kl 21:40

Ble medlem
    29 Jul 2007
    Sted
    Gjøvik

Standard

Jeg synes det ser litt ut som om dere kanskje legger litt ord i munnen på ham? Fjasing og tull er jo ganske så normal oppførsel fra en fireåring - er du sikker på at det alltid er lillesøstersorg og ikke bare fireåringraptus? Dere har tydeligvis tatt hans følelser på alvor lenge og vel, kanskje det er deres fokus som må skifte? Fjerne ham fra offer-rollen? Jeg tror ikke det er skadelig for ham om dere ikke fokuserer så veldig på de negative følelsene han har lenger, han vet av erfaring at dere ser og hører ham..

En ting jeg har enormt god erfaring med når det gjelder søskendynamikk er å gi de mer tid sammen. Klart helgene er slitsomme, han er jo egentlig ikke vant til å omgås lillesøster om han er i barnehagen hver dag til vanlig. Da blir helgene tøffe. Det jeg ville gjort var å ta en uke eller to fri fra barnehagen så de rekker å bli vant til hverandre på en annen måte. Da får han samtidig mer mammatid, og det gjør som regel godt for en liten skrott. Om du ikke alt kan det, så øv på ryggbæring av lillesøster. Da får hun nærheten sin, og du får kroppen fri til storebror i større grad. Legg opp aktiviteter etter storebrors behov, og la lillesøster delta/se på på sine premisser, men uten så voldsomt fokus på henne. Ha begge på fanget når du leser. Du er mamma til begge, det er jo viktig å lære både ham og henne akkurat det.

Ang. fjasingen. Når det blir for mye for deg, så si fra. Men ikke bruk lillesøster som unnskyldning hele tiden. Det tror jeg er viktig! For da blir det lillesøsters feil. Eksempel herfra: Ludvik er trøtt og skal sove, hele familien er hjemme. JEG ønsker at han skal få en lang og uavbrutt dupp, for det krever minst av meg. Jeg vet at Ludvik fint kan sove flere korte dupper (ikke nå, men før), men jeg ønsker altså at han skal få ro. Ungene bråker, og det er fare for at Ludvik vekkes. Jeg kan be de være stille med flere begrunnelser. 1) Jeg vil at dere skal være rolige og ta hensyn til Ludvik så han får sove godt. 2) Jeg vil at dere skal være stille og ikke vekke Ludvik, for da får jeg lekt litt med bare dere. 3) Jeg vil at dere skal være stille, jeg orker ikke så mye støy nå. Jeg valgte ofte tredje alternativ. Da påtok jeg meg ansvaret for behovet for litt rolig innemiljø - hvilket jo er helt reellt. Det å holde Ludvik i søvn var en av faktorene jeg ønsket, men det var mitt ønske mer enn Ludviks behov. Ved litt for vilter lek rundt våken Ludvik tok jeg ham som regel unna i stedet for å lage et problem av det, men om Ludvik helt tydelig hadde lyst til å være med sa jeg noe sånt som at "Ludvik vil være på gulvet sammen med dere nå, og da er det helt nødvendig at dere er rolige og tar hensyn, ellers kan han slå seg. Han trenger å føle seg trygg sammen med dere"
    Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Godt forslag, Fjummsi. Jeg hadde Knott hjemme fra barnehagen innimellom da Knert var baby, og da dro vi gjerne på ekspedisjon (lang tur med nistepakke, cafe, besøk på jobben til besteforeldre etc.) - det var lettere å holde størstemann aktiv og minstemann sovende i bæretøy/vogn når vi var på farten. Da fikk vi noen fine felles opplevelser også.

Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Lindemor Vis innlegg
    En liten ting i tillegg som nok er litt avgjørende: lillesøster elsker når han styrer rundt slik, hun ler seg skakk av alt han gjør, og slik fjasing er toppen av lykke, synes hun......
    Der tror jeg kanskje du er ved kjernen, jeg. Kanskje du trenger å vise ham andre måter å underholde lillesøster på? Et annet tips, hvis dere ikke gjør det alt, kall lillesøster ved navn. Unngå "babyen" og "lillesøster". Selv bruker jeg som regel navn, men kan også bruke "bror" for å fremheve at de er brødre og at det er en spesiell greie dem i mellom.

Som vanlig tipser jeg om lydboken/boken "Jeg vil også ha et søsken" av Lindgren. Hjalp vår Obo mye, faktisk.

Skriver fra min Samsung Note
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Standard

+poff*
    Sist endret av Lindemor : 26 Feb 2012 kl 21:41

Standard

*poff*
    Sist endret av Lindemor : 26 Feb 2012 kl 21:42

Standard

*poff*
    Sist endret av Lindemor : 26 Feb 2012 kl 21:43