Viser resultater 1 til 6 av 6
    Ble medlem
    05 Jul 2008

Standard Skiljer du mellom å ha lyst til og å ville? (JJ)

Eg høyrer på "Kunsten å si nei med god samvittighet", og her og snakkar han om skilnaden mellom 'jeg har lyst til', og 'jeg vil'. Eg får ei kjensle av at det passar mykje betre på engelsk med 'I want' og 'I will'.
    So spørsmålet mitt er, skiljer de mellom desse to når du snakkar om det du har lyst til å gjera og det du har tenkt å gjera??
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard

Ja. Jeg har lyst på sjokolade, men jeg vil gå ned et par kg. Derfor kjøper jeg ikke sjokolade.
    Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005

I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: http://www.nrpa.no/uvnett/

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg bruker vil om litt overordnede målsettinger, tror jeg - jeg vil ha det rolig ved bordet, jeg vil at Knuta skal få være i fred nå. For helt konkrete ting jeg skal foreta meg bruker jeg ha lyst på/kunne tenke meg før ting er avklart, og skal/kommer til å etter ting er avklart. Så jeg bruker ikke vil i betydningen I will i det hele tatt, tror jeg.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg har ikke tenkt så mye over det, men jeg bruker nok ordene forskjellig, ja. Eller i hvert fall syns at de betyr forskjellige ting. Lyst er alle innfall. Vil er viljen til å gjennomføre tiltak for å tilfredsstille lystene - eller å motarbeide lystene...

For meg er det ganske kunstig å si den der "juulske" "Nå vil jeg at du skal...". Syns egentlig det høres litt teit ut. Men jeg begynner å venne meg til det - og jeg begynner å merke at hvis jeg først slenger ut en "Jeg vil at...", så har jeg som regel tenkt gjennom det såpass mye at det forteller om min overveide vilje mer enn en spontan lyst. Jeg er lydig oppdratt og har ikke vært så vant til å sette ord på hva jeg vil. Så det er god trening for meg. Det har noe med ansvarlighet å gjøre, syns jeg. Alle kan gi etter for lyster, men skal man poengtere hva man som leder av en familie vil, så må den viljen følge etter en ansvarlig tanke.
    juni 03 + oktober 04 + november 07

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Verbalt ja, som W. skriver tenker jeg at lyst er for meg (spontane eller også noe gjennomtenkte) innfall, ting jeg kunne tenkt meg der det er ok at det ikke blir slik. Sier jeg at jeg vil så mener jeg det og har tenkt mer på det.

Jeg sier jeg vil ha ro ved matbordet feks.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    05 Jul 2008

Standard

Takk for innspel damer!
    Eg har ikkje følt at det har vore skilnad i talen min før eg starta med Juul-lesinga, og eg har slite litt med det. Eg kjende likevel at eg er einig med Al-K i eksempelet ditt, so eg må tenka litt meir over det.
    Som nokon andre skreiv, so kjenner eg og at eg ofte brukar 'eg vil at' veldig bevisst når det er noko er viktig for meg at blir gjort. Men samstundes so trur eg at eg brukar 'vil' om å ha lyst og når eg ikkje tenkjer meg om. Eg spurte mor om ho skiljer på dei, og ho nekta for det og sa at 'eg har aldri analysert over ting slik som du'... Kanskje eg overtenker litt, men eg er litt for ansvarleg for alle andre utanom meg sjølv, so eg må finna min måte å definere meg sjølv på kjenner eg, både overfor gutta og mannen!
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •