Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard Vranglære om feberkramper!

Jeg tar herved tilbake alt jeg har sagt om febernedsettende mot feberkramper - fordi de kan ikke forebygges!

Har rotet i bunken med uleste Läkartidninger, og finner da i et nummer fra 2010 en artikkel om dette, det viser seg at det faktisk er gammel kjent viten, men at myter har spredd seg (også til meg) om at 1) du kan forebygge feberkramper med febernedsettende og at 2) feberkramper kommer ved rask debut av feber. Velgjorte studier bl.a. fra Finland kan ikke bekrefte noen av delene. Man spekulerer snarere i om det kan finnes to ulike typer feber, en som ikke gir kramper og der febernedsettende har effekt, og en annen type som gir kramper der febernedsettende ikke har effekt (svar på denne spekulasjonen finnes ikke).

I kliniske retningslinjer for hvordan man skal behandle barn med feber i USA, England, Italia og Danmark er denne viten inkorporert, det er altså ingen mening senke febern med mål for øyet å forhindre feberkramper. Artikkelforfatteren skriver også om risikoen ved å bruke paracetamol, da det er et smalt terapeutisk vindu mellom "tillatt max-dose" og doser som har resultert i leverskader hos barn. Det frarådes fra kombinasjonen paracetamol og ibuprofen (ibux etc) til barn, gir ikke bedre effekt mot sykdomssymptonene enn ibuprofen alene. Det finns middels god dokumentasjon for at bruken av febernedsettene kan forsinke at man tilfriskner, så man skal ikke senke febern bare for at, men vurdere allmentilstanden (men det har vi jo hatt mange tråder om og ringblomster er fornuftige).

Å kjøle ned barn er ingen bra metodefor å forhindre feberkramper, snarere ubehagelig (En annen sak med kald luft mot falsk krupp, men du skal ikke kjøle ned hele barnet, bare luften).
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Standard

Så fint at du kommer med dette.
    Min lege sa nemlig at jeg måtte få ned feberen til Mille i fare for feberkrampe + at de mistet så mye vann i kroppen.

Men jeg vil legge til en ting som jeg har tenkt på nå som jeg har vært syk.(akutt Laringytt)
    Dere som har babyer med dette og som gråter og vil ha pupp døgnet rundt. Gi dem pupp!!!
    Jeg kan ikke få si dette nok, for det er så vondt og det eneste som hjelper er å drikke/suge på drops.

Så gi babyene pupp så mye de vil ha!!

Etter som jeg har forstått er akutt laringytt og krupp det samme
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Det er det samme

Ble medlem
    29 Apr 2008

Standard

Jeg ville ikke latt all tidligere forskning på båten....

Feberkramper kan føre til respirasjonsstans hos barnet - og langvarig respirasjonsstans til hjerneskade.
    Høy feber kan utløse epileptiske anfall - og høy feber med kramper kan komme av alvorlig infeksjon, som for eksempel hjernehinnebetennelse.

I fare for å tenke at feberkrampe er ufarlig - og i så måte komme til å overse mer alvorlige komplikasjoner, så tror jeg at jeg fortsatt kommer til å følge "gamle råd" angående feberkrampe...

Barn får vel heller ikke leverskade av paracetamol så fremst ikke bruken er langvarig og dosene riktige. Alt med måte - og ja takk til de hjelpemidler som finnes. Særlig med tanke på uttørkningsfaren som virkelig er reell i forhold til små barn og høy feber. Det i seg selv er nok til at vi bruker paracetamol - etter å ha opplevd uttørkningsproblematikk på kroppen tidligere. Det var ikke noe stas!
    Hønemor

Pink Guest

Standard

Det var interessant. Feberkramper høres så skremmende ut, dumt at det ikke kan forebygges.

Angående paracetamol og leverakader, så er det litt skremmende at det er lite vindu. Hvordan avdekker man om dosene er for høye mon tro, viser det seg med senskader eller kan blodprøver tatt under behandling gi svar?

Edit: fjernet noe som ble litt for detaljert
    Sist endret av Pink : 22 Apr 2012 kl 23:36

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Jeg er ikke uenig med deg, LilleMy77 - det er egentlig ikke noen motsetning mellom det du skriver og det forskningen viser, men det du skriver er iflg forskningen ikke helt korrekt. Poenget er at det kan være en falsk trygghet å tro at ved å senke feberen så har man forhindret feberkramper ("epileptisk anfall"), de kan komme likevel, og de kan faktisk også komme før har fått feber. Det er altså ikke dokumentert, selv ikke i randomisert klinisk studie (gullstandard) at man kan motvirke feberkramper ved å senke feber.

Debattartikkelen som jeg leste var ikke ment som å bagatellisere feberkramper på noe vis (jeg mener heller ikke å gjøre det, har sett det mange nok ganger til å forstå hvor skremmende det må være for foreldrene), selv om det i de aller fleste tilfeller (80%) godartede kortvarige enkeltstående anfall. Grunnlag for at de er alvorlige er at de er langvarige (definert som mer enn 15 minutter) og man finner avvik i undersøkelsen når krampen er løst som tyder på alvorlig infeksjon.

Når det gjelder det med paracetamol så er poenget at legemidlet er ikke så uskyldig og ufarlig som man kanskje kan tro ettersom det selges over disk overalt, og at i feil hender kan det gjøre stor skade.

- Så hovedpoenget er at å følge "gamle" råd er falsk trygghet. Og at feber sjelden er farlig hos ellers friske barn.

Standard

Men hva blir man rådet til om barnet får feberkrampe da?
    Litt grusomt å vite at man ikke kan kjøle de ned for å få vekk krampen
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Hedmark

Standard

Denne informasjonen gjør det jo bare skumlere. Kan man gjøre noe for å forebygge? Bør jeg gå med Stesolid på meg for sikkerhets skyld liksom?
    Hønemora til miriungen 04 og kyllingen 06 og lillesøster 10

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Godt å få oppdatert kunnskap
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    29 Apr 2008

Standard

Enig i at dette gjør feberkrame skumlere! Jeg tror jeg fortsetter å avkjøle - fordi da GJØR jeg i alle fall noe - og det skader ikke. Det å avkjøle personer med høy feber er jo et eldgammelt "kjærringråd". Min jordmor fortalte om hvordan Ullevål fikk ned pulsen på barn som var født med paroksysmal supraventrikulær takykardy - høy hjerterytme og forkammerflimmer. Disse barna kunne ha puls opp i 300 ved fødsel. Medisiner som tradisjonelt blir brukt er ikke gode for disse små. De blir behandlet ved å legge dem i iskaldt vann med isbiter i 5 minutter, og voila - så var hjerterytmen på plass og de elektriske impulsene fra hjernen som forebygger rytme i orden.

Selv om man ikke er så ekstrem hjemme, så er det vel kanskje noe av det samme som skjer når vi avkjøler feberkrampe-barnet? Vi avkjøler og dette kan muligens påvirke de elektriske impulsene for å muligens forebygge - og hemme krampeaktivitet? Dette er fra min side kun spekulasjoner, men jeg klarer jo ikke å sitte å se på en feberkrampe uten å gjøre noe, liksom...
    Feberkrampe kvalifiserer i alle fall til tur innom legevakta for vår del. For å være sikker på at man ikke overser noe mer alvorlig.

Krupp og feberkrampe er noe jeg virkelig ikke takler godt!
    Hønemor

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •