Side 2 av 12 FørstFørst 1234 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 112
    Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Øystein Vis innlegg
    La oss ta et konkret eksempel.
    For meg faller en forventning om at en 10-åring skal rydde opp etter seg, selv om han/hun ikke har lyst, inn under å kunne "handtere familiens dynamikk".
    Når et barn ikke gjør det, og foreldre finner et egnet tidspunkt og sier "nå gjør du det" og forventer at det gjøres. Har en da gjort barnet til en motstander som skal bekjempes?
    Jeg prøver å se for meg hvordan jeg som tiåring hadde reagert om foreldrene mine hadde befalt meg til å rydde. Jeg tror jeg hadde blitt blodig fornerma, og mest sannsynlig vært like barsnlig tilbake. Jeg forventer at man behandler hverandre med respekt, som også inkluderer at tiåringen rydder etter seg på felles områder i huset, og jeg er enig i at det bør forventes, men hadde du sagt "nå gjør du det" til din bedre halvdel eller en kollega f.eks om du syns det ble for mye rot etter personen? Jeg tenker at man må håndtere det på andre måter. Selv om tiåringen oppfører seg respektløst ved å ikke rydde, så ser jeg ikke at det hjelper at foreldrene oppfører seg respektløst tilbake. Jeg er ingen ekspert, har ingen tiåring og har ikke fasiten, men husker sånn halvveis hvordan det var å være ti selv.

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

kort svar her- jeg må gå i gang med leggingen av den autonome 5 åringen snart.

Jeg vil først si at jeg ikke vet om noen "TiOmetode" for å få ungene til å bidra. Det er ikke sånn at vi sitter på hendene og ser ungene flakke rundt som individer som skal føle seg frem til det som er riktig. Ungene mine lever hvertfall i en familie der vi har familiesamtaler, gjør aavtaler og har fokus på hjelpe hverandre. Vi prøver å unngå maktkamp og ytre motivasjon. Ang legging så har vi alltid fokusert på "hva trenger kroppen din- hvordan opplever du og hvordan opplever jeg situasjonen?" Ang mat så mener jeg at man må tenke matkultur, bevisst holdning til måltider og at det er hyggelig å smake, prate, kroppsbevissthet etc. Vi unngår maktkamp og aksepterer at vi ikke vinner hvert måltid, de vil ikke alltid spise like mye vi mener er "riktig". De skal bli hørt ang matlyst, ang liker/ikke liker og vi snakker mye sammen om hva kroppen trenger. Det er en fundemental forskjell i denne måten å tenke på enn de som fra grøtmatingstadiet har prøvd å få ungen til å være flink og spise opp selv om de kanskje ikke trenger så mye, eller har lyst på så mye.

------------------------> har hatt en lang pause. Å leve med barn gir stadige skift av tema gitt....

For en stund siden var det et innlegg i BT om bruk av belønningsystemer i familier. Og vi diskuterte dette en del. For meg blir det helt feil å knytte arbeidsoppgaver til kr, men samtidig vil vi gjerne dele av våre penger med barna. Det kan vi, og det fører mye positivt med seg. De lærer å forvalte penger, dele, spare etc. Vi avtaler vi hvem som har ansvar for hva sånn at "maskineriet går rundt". Men hvordan dette skal settes i system (og om vi trenger det) har vi ikke klart å finne helt ut av. Det er ikke snakk om å få 5 kr for å gå m søpla- det fører bare til kronekrangling.

Uff- jeg går til og fra maskinen her i kveld. Og klarer ikke helt å samle tankene og formulere meg. Beklager rotete innlegg! Jeg kommer tilbake- for dansemusen har ikke sovnet enda. Det var da voldsomt til grublerier i kveld
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Taratroll Vis innlegg
    Jeg tror at alle de eksemplene du gir i det siste innlegget er forventninger og grenser som godt kan kombineres med TiO. Det er vel heller snakk om hvilke metoder man velger for å oppnå disse tingene.
    Og så siterer jeg meg selv fra tidligere i tråden:
    Jeg tar for gitt at vi er enige om at barn ikke blir "gangs menneskje" av seg selv. Utganspunktet og forutsetningen er forskjellig for hvert barn, men det er i møte med andre mennesker (mest sine omsorgspersoner) de formes. Når jeg skriver formes er det fordi jeg også regner med at vi kan enes om at det er noe vi ønsker å oppdra barn til.

For meg er det nok en bekreftelse på at vi, (tror forresten ikke "dere andre" er en helt ensartet gruppe heller) i bunn og grunn er einge om det meste. Vi bruker litt forskjellige ord, har litt forskjellig innfallsvinkel men når dette utforskes tenkes det mye likt. Jeg som PMTO-terapeut har kolleger som driver med Cirkle og Security (COS). Vi trodde i starten at det ville blir full skjæring, men faktisk går vi godt sammen og utfyller hverandre i familier vi jobber med.
    Siden ikke jeg finner kræsjpunktene- er det andre her som kan finne noen

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg er enig i målene dine, men jeg vil legge til at jeg også ønsker barn som er godt kjent med og trygg på egne følelser, som kan reagere på situasjoner med ettertenksomhet og refleksjon fremfor brå og dramatiske reaksjoner, og som har motivasjon for å gjøre godt fordi det er godt, og ikke fordi det synes, og som ikke krenker andre fordi de respekterer andre, ikke fordi de er redde for å bli tatt. Nyansene er viktig for meg. (Og dette er målsettinger for meg, jeg kan på ingen måte påstå at jeg har fasiten eller kanskje i det hele tatt suksess med å realisere det, men jeg prøver, og jeg er et feilbarlig forbilde som vil godt, og det kan jeg stå inne for).

Kræsjpunktene ligger vel i hva som skjer når tiåringen ikke rydder, eller barna stadig går fra bordet for tidlig? Og kanskje også om man har problemer med søsken som slår hverandre? Kan du ikke kikke litt på trådene som ligger under "varsom og mild veiledning" og se om vi gir råd der som er helt motsatt av hva du tenker? Eller ønsker du å utfordre oss på en situasjon hvor du synes en pmto-løsning er på sin plass?

TiO er jo ikke noen gitt og definert størrelse som har en tydelig avgrensning mot alle andre univers. Hver og en av oss har våre egne tilnærminger. De fleste er nok skeptisk til bruk av adferdsregulerende straff/belønningssystemer i stor skala, men jeg har ingen problemer med å se at det kan være nyttig i behandlingssituasjoner, hvor man tar utgangspunkt i et enkelt barn og tar dette barnets utfordringer på alvor. Så lenge man ikke bruker det til å innsnevre normalspekteret på bekostning av det enkelte barn, som å drive gråtekurer på brysternærte barn eller stille for store lydighetskrav til barn i enorm kognintiv utvikling.

(Og jeg mener for ordens skyld ikke at det er greit å bruke gråtekur på flaskebarn, men at brystbarn har et fysiologisk behov for mat ofte, fordi morsmelk går fort igjennom, og dette snakkes det så lite om når det gjelder babyer og søvnproblematikk synes jeg).
    Sist endret av hurramegrundt : 08 Jun 2012 kl 22:13 Årsak: presisering

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av hurramegrundt Vis innlegg
    Kræsjpunktene ligger vel i hva som skjer når tiåringen ikke rydder, eller barna stadig går fra bordet for tidlig? Og kanskje også om man har problemer med søsken som slår hverandre? Kan du ikke kikke litt på trådene som ligger under "varsom og mild veiledning" og se om vi gir råd der som er helt motsatt av hva du tenker? Eller ønsker du å utfordre oss på en situasjon hvor du synes en pmto-løsning er på sin plass?
    Jeg har sett innom "varsom og mild veiledning" trådene og siden det har vært snakk om rydding her fattet jeg interesse for en tråd om dette. Tydelig at mange ønsker å oppdra/lære barn til å ta ansvar rydde og at det ikke er likegyldig om barna gjør det eller ei. Og så fant jeg en glimrende løsning som kunne vært hentet rett fra en PMTO veiledning som Eple hadde skrevet:
    Jeg er så utrolig dårlig selv ang rydding ... Men har tatt litt tak i sommer og fått rommet til Eplejenta til å fungere. En ting som har fungert veldig bra er at jeg har merket alle hyllene hennes i skapet slik at hun selv kan finne klær. Og nok bokhyller. Både en sånn tallerkenhylle og flere hyller på veggen. Hun har fått skap høyt oppe på veggen over sengen sin til oppevaring- og det fungerer veldig bra. Og så har vi prøvd å merke en del kasser- med tekst og tegning. Da blir det lettere for henne (og for meg selv) å huske hvordan det skal gjøres.
    Den voksne tar ansvar og legger forholdene til rett for å få barnet til å gjøre noe det ellers ikke ville ha gjort. For meg er det adferdsregulering.
    Men så skjønner jeg ikke skepsisen jeg skjønner råder her om å gi barnet ros og positiv oppmerksomhet for å forsterke det en faktisk har ønsket at barnet skulle gjøre. Jeg snakker ikke om nødvendigvis ikke om belønning men at den voksne roser og viser at den setter pris på det barnet har gjort. Begrunnelsen for at det ikke er bra er jeg veldig interessert i.

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg tror ikke du kommer i mål med å vise at tio egentlig er pmto - jeg regner med at du ser noe av motsetningene du også. Men det er veldig godt å høre at det i praksis er en del likheter.

Når det gjelder ros, vet jeg ikke om jeg er enig i at det ikke er belønning. Ros kan være alt fra overfladisk belønning i så stor grad at om den mangler en dag er det rett og slett en straff, til god anerkjennelse som styrker selvfølelsen. Her er det nyansene som er viktige. Vi reflektere godt sammen i denne tråden:
    http://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=20543

Og jeg skal lete opp en annen fin tråd som dunderdama startet.

Ble medlem
    23 Apr 2008

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Jeg har sett innom "varsom og mild veiledning" trådene og siden det har vært snakk om rydding her fattet jeg interesse for en tråd om dette. Tydelig at mange ønsker å oppdra/lære barn til å ta ansvar rydde og at det ikke er likegyldig om barna gjør det eller ei. Og så fant jeg en glimrende løsning som kunne vært hentet rett fra en PMTO veiledning som Eple hadde skrevet:
    Jeg er så utrolig dårlig selv ang rydding ... Men har tatt litt tak i sommer og fått rommet til Eplejenta til å fungere. En ting som har fungert veldig bra er at jeg har merket alle hyllene hennes i skapet slik at hun selv kan finne klær. Og nok bokhyller. Både en sånn tallerkenhylle og flere hyller på veggen. Hun har fått skap høyt oppe på veggen over sengen sin til oppevaring- og det fungerer veldig bra. Og så har vi prøvd å merke en del kasser- med tekst og tegning. Da blir det lettere for henne (og for meg selv) å huske hvordan det skal gjøres.
    Den voksne tar ansvar og legger forholdene til rett for å få barnet til å gjøre noe det ellers ikke ville ha gjort. For meg er det adferdsregulering.
    Men så skjønner jeg ikke skepsisen jeg skjønner råder her om å gi barnet ros og positiv oppmerksomhet for å forsterke det en faktisk har ønsket at barnet skulle gjøre. Jeg snakker ikke om nødvendigvis ikke om belønning men at den voksne roser og viser at den setter pris på det barnet har gjort. Begrunnelsen for at det ikke er bra er jeg veldig interessert i.
    morsomt at du tok frem det eksemplet med rydding. Dette er jo et tilbakevendende problem, og jeg kan rapportere at deler av det systemet vi innførte fungerer den dag og dag helt supert, mens andre ting hr sklidd helt ut. Vi snakket faktisk om det på sengekanten i kveld. At vi skulle finne ut hva vi kunne rydde bort sånn at det ble koseligere og fungerte bedre.

Men adferdsregulering? Eplejenta hadde ikke noe galt med adferden, hun hadde bare håpløse rammer. Det er derfor ikke et ord jeg ville brukt i denne sammenhengen. Vi gjennomførte en opprydning der vi samarbeidet og fant løsninger. Det kommer kanskje ikke så tydelig frem, men hun var inkludert i dette. Vi fokuserte hele tiden på hva som fungerte, hvorfor vi gjorde det og så klappet vi oss selv på skulderen etterpå. Vi tok til og med bilde av skapene og sendte til mormor fordi vi var stolte Mulig jeg tenker veldig negativt om ordet adferdsregulering, for jeg ville kalt dette for ryddeskippertak/ryddeopplæring/veiledning.

Den siste uken har jeg gjort noe lignende, det er heller ikke adferdsregulering, men denne gang "pakkeopplæring". Vi lagde en huskeliste sammen med ting hun trengte til overnatting hos mormor, med illustrasjoner. Noe så kjekt- så lærerikt for henne! Hun pakket selv, og krysset av etter som hun fant frem de tingene jeg hadde tegnet. Om hun hadde "feil adferd" ang pakking så ville jeg kalle det adferdsregulering, men i denne sammenheng så var det "huskelisteopplæring"

Hm... bare jeg som får litt frysninger av ordet adferdsregulering?

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Nope, jeg får også frysninger. Jeg må bare aller først si at jeg ikke vet hva PMTO er, men ettersom HI dro fram begrepene ros og adferdsregulering i sitt siste innlegg blander jeg meg i likevel.

Jeg har fortsatt ikke sett behovet for å bedrive adferdsregulering som oppdragelsesmetode. Jeg tror feks på dialog, og begrunnelse feks hvorfor det feks skal være et poeng at man sitter ferdig til alle har spist. Har jeg ingen god grunn så er det ikke heller viktig. Jeg roser ikke som metode for å styre adferd, ei heller belønning (eller straff). Det betyr ikke at det ikke skjer, men da er det mer som "når vi har ryddet ferdig spiser vi is" og hvis Supern faller i staver (hvilket han ofte gjør og som han nok har arvet etter sin mor) får jeg vekke ham litt med påminnelser.
    For de "regler" og "rammer" som settes opp skal det være mulig å kommunisere dem slik at Supern forstår - og nå også Sneipen, ellers synes jeg ikke at jeg kan forvente at de skal respekteres. Jeg liker ikke "det er bare sånn"- regler, ikke som gjelder for meg som voksen heller. Det betyr ikke at jeg stadig er på kant med gjengs moral, normer, regler og lover, snarere tvertimot.

Det var litt løst og fast fra meg- har skrevet en del i trådene hurra linker til også- nå er det natta
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Jeg gjentar ikke heng dere opp i om dere er uenig eller enig i eksemplene. Men det jeg ønsker å høre er synspunkter på om det er "lov" for foreldre å legge slike føringer for sine barn.
    Jeg opplever at dette er en vanlig misforståelse ang vi som synes TiO er viktig. For mange sitter med følelsen av at vi er redde for å mene noe eller kveve noe i fare for å krenke barna. En stor del av TiO for meg er å bli så godt kjent med hverandre som vi kan og dermed kunne skape balanse i familielivet. Det er umulig om jeg ofrer meg for deres del hele tiden. De trenger å kjenne til at jeg har ønsker og behov, de må vite at de er en del av noe større enn dem selv. Og for at familielivet skal fungere for oss alle må vi ta ansvar. Jeg snakker ikke om lydighet, men ansvarlighet. For oppgaver og for hverandres vel og vel. Det er ingen her inne (hvertfall ikke som jeg har fått med meg) som bedriver det jeg kaller fri barneoppdragelse. En av de tingene vi snakker mest om er jo faktisk hvordan vi kan ta vare på oss selv og våre interesser og helse. Å deligere oppgaver og stille krav er en del av dette

Vi hadde besøk av en ungdom for en tid tilbake og han sa vi levde "et demokratisk familieliv" . Det er kanskje ikke like effektivt på alle felt, men alle blir hørt, alle bidrar og jeg har tro på at man lærer mye av det.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •