Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Sunnydale
    Blogginnlegg
    1

Standard

Ut fra hva jeg vet om biologi og forskjellene mellom og innad i kulturer, er det min overbevisning at forskjellene mellom mødres og fedres måte å møte barn på i svært liten grad er genetisk betinga.

Nå skulle jeg til å trykke "legg inn hurtigsvar", men jeg ser at med den (korte) historien som du og jeg har her på forumet kan det fort se ut som at jeg bare skal si i mot deg. Det er ikke det som er saken, altså, det er bare det at akkurat nå var det bare det jeg ville si.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Thinkerbell Vis innlegg
    Nå skulle jeg til å trykke "legg inn hurtigsvar", men jeg ser at med den (korte) historien som du og jeg har her på forumet kan det fort se ut som at jeg bare skal si i mot deg. Det er ikke det som er saken, altså, det er bare det at akkurat nå var det bare det jeg ville si.
    Om jeg ikke vil bli motsagt kan jeg bare velge si noe jeg vet vil falle i god jord. Det vil jeg ikke føle godt. Sikkert som du vil føle om du skulle la være å ikke si det du mener for, for å være snill. Så fyr løs.

Jeg kan en del om biologi,men mindre om folk og kulturer i den store verden. Så da ble jeg nyskjerrig på det du skrev. Vil det sies at det finnes kulturer der far har den "omsorgsrollen" som det synes kvinner lettest får/tar på seg i vår kultur?

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Min menig: TiO er for mannfolka også.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av siemens Vis innlegg

Mannen min var på foredrag om tilknytningskader i jobbsammenheng og kom hjem med en ny innsikt om hvor viktig det vi driver med faktisk er. Spesielt denne videoen gjorde inntrykk

Men jeg prøver ikke være like i møte med barna- vi kommuniserer jo forskjellig fordi vi er to forskjellige personer og av forskjellig kjønn. Det aller viktigste vi kan gjøre i familien er å bli så godt kjent som overhodet mulig.
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av siemens Vis innlegg
    <br>Det har jeg aldri vært i tvil om. Det jeg funderte over er om det er kvinner eller menn om har det mest i ryggmargen. At det sitter i noe manne-ryggmargen min også, i hvert føles det slik, registrere jeg når jeg får en spebarn i fanget. Uansett hvor dum jeg føler meg når jeg pludrer, lager lyder og grimaser til/med barnet i andres påsyn, klarer jeg ikke å la være. Har også vært på kurs om tilknytning og der filmen du la ut her, Eple, ble brukt for å illustere betydningen av å være påkobla. Har også sett film av barn med tilknytningsskader, et barn som hardde prøvd så lenge å påkalle oppmerksomhet fra moren uten å få svar at det har gitt opp. På filmen hvor mor får hjelp til å koble seg på barnet, prøvde barnet på 6-7 månder og unngå øyenkontakt og det vrir seg bort nå mor holder det opp foran seg og inviterer til kontakt. I følge ekspertisen fordi det instinktivt vergret seg mot flere avvisninger som kunne komme. Det var sterke saker.
    Sist endret av Øystein : 15 Jun 2012 kl 00:48

Ble medlem
    03 Dec 2010

Standard

Min mann er veldig bevisst på sin egen måte å møte barna våre på, og bruker nok mye et grunnsyn basert på hvordan han selv ble møtt som barn (foreldrene hans er på veldig mye enig og samstemte med TiO, men er generelt veldig myke - sånn forklart med ett ord). Men verken han eller foreldrene hans bruker begrepet "TiO" om deres syn på barn.

Edit: Fjernet uviktig del
    Sist endret av Blåstjerne : 16 Jun 2012 kl 14:23
    Mamma til Vanilje og Popcorn (jan11), og Fragaria (feb14)
    ~
    En förälder tänker på sina barn natt och dag.
    En förälder älskar sina barn på ett sätt andra inte kan förstå.

Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Sunnydale
    Blogginnlegg
    1

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Øystein Vis innlegg
    Jeg kan en del om biologi,men mindre om folk og kulturer i den store verden. Så da ble jeg nyskjerrig på det du skrev. Vil det sies at det finnes kulturer der far har den "omsorgsrollen" som det synes kvinner lettest får/tar på seg i vår kultur?
    Må være kort, igjen. Røttene mine er i biologien (sivilagronom på husdyr), ikke i sosialantropologien, så jeg har ikke noen store, spennende forskningsfunn å slå i bordet med. Jeg tenkte rett og slett på ganske enkle observasjoner, som hvor forskjellig særlig farsrollen ser ut til å spille seg ut også innen den vestlige kultursfæren. For noen dager siden så jeg bildet under på nett, det kan kanskje illustrere hva jeg tenker på.

Genetisk sett er tross alt menn og kvinner temmelig like - det er som kjent bare Y-kromosomet som skiller oss fra hverandre. Jeg tror ikke disse genene styrer så mye av atferden vår, jeg tror sosialiseringa inn i kjønnsroller betyr mye mer. Og så er det selvsagt biologisk lettere for (de aller fleste) kvinner å komme i gang i en tilknytta foreldrerolle fordi vi føder og ammer disse små, hjelpeløse pattedyrungene.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Ble medlem
    05 Jul 2008

Standard

Min erfaring er at me i utgangspunktet speiglar eiga oppseding (rettvendt eller speilvendt) og evt plukkar opp på eige initiativ frå bøker, litteratur etc. Og med ein mann som ikkje er veldig interessert i å lesa og høyra om slikt, og hadde 'tradisjonelle' foreldre og autoritær pappa, so ser eg at han slit litt i forhold til korleis han kanskje skulle ønskt at ting var. Han er ikkje typisk TiO, men har likevel hatt fantastisk tilknytning til eldstemann som han hadde mykje ansvar for frå starten.

Konklusjonen min er vel at eg og trur at kulturen og personleg erfaring har mest å seie på meir eller mindre automatiske reaksjonar, og so kjem litteratur og diskusjonar som ei påverknad og styring i tillegg. Og jenter har vel ein tendens til dette siste i større grad enn menn. Om det og er kulturelt betinga ser eg heller ikkje bort i frå.

Vart rotete og kanskje litt vagt dette
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av hurramegrundt Vis innlegg
    Men han bruker ikke tio som rammen for en sosial nettarena, som jeg. For ham er det relasjonene i vår familie som er viktig, ikke prinsippielle diskusjoner. Men han setter pris på at jeg kommer med innspill herfra fra tid til annen.
    Akkurat som her hjemme
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Jeg tror det er litt viktig å se på tilknytningsomsorg som en tilnærming til livet, mer enn en metode. En for meg logisk og naturlig tilnærming. Ser man det slik, vil det også være opplagt at dette passer både for menn og for kvinner - og ikke minst for barn. Etter min mening er barn "tio-programmert" fra fødselen av, det er en naturlig del av menneskelig natur. For meg handler tio om kjærlighet og anerkjennelse. Dette er viktige faktorer for at man skal vokse opp som selvstendige, trygge mennesker. Babyer etterspør dette i ulike grader, små barn også. Etterhvert lærer de også at det er like viktig å gi av det.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •