Side 2 av 6 FørstFørst 1234 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 56

Tråd: Skam-o-meter

Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av isleofview Vis innlegg
    Jeg er ikke enig i at FLAU og BRYDD er det samme som SKAM.
    Dette er helt ulike følelser, og det meste som har blitt skrevet om i denne tråden er brydde og flaue følelser.
    Skam er noe man kun kan føle om seg selv. Mens man kan godt føle seg flau på andres vegne, f.eks.

Jeg føler at skam har mye med kirken å gjøre. Men også med egen integritet, kansje?

Jeg kan bli veldig flau og brydd av nutte pluttes kommentarer iblandt. Som den forrige dagen vi var på senteret og en dverg gikk i motsatt retning. Idet han passerte oss ble hun klar over at det ikke var et barn (noe hun antagelig trodde først) hvorpå hun begynte å le. Ikke ondskapsfullt eller noe sånt, bare en hjertelig god latter med kommentaren; "Det var en liten pappa".
    Jeg følte ingen av de følelsene denne tråden omhandler men skvatt jo litt av denne ærligheten. Jeg forklarte henne hva en dverg er, og hun lyttet med stor interesse og sa ÅÅÅJA, mens hun tenkte dypt.
    Litt lenger inne på senteret ble det folksomt og vi ble gående bak ei dame med kort kjole, høye hæler og lyse nylonstrømper. Hun hadde noe fyldige bein og nutte gikk rett bak henne en stund. Idet damen svingte inn i en butikk mens vi fortsatte med strømmen kommenterte nutte (ikke så høyt, men liksom bare til seg selv, høyttenkende) "hun dama der hadde tykke bein, altså. De var jammen tykke". Jeg var glad hun ikke så på meg, for jeg gliste sååå bredt, redd for å sprekke av latter.

Hvis vi finner ut at et barn f.eks. har vært slem mot noen med vilje, så sier man kansje "du burde skamme deg" men ellers kan jeg ikke for øyeblikket komme med gode eksempler på hva skam er. Som sagt, jeg ser på det som noe heller religiøst. Definitivt eget, ikke på vegne av andre...
    Enig her altså.
    mamma til tre deilige unger
    05-07-11

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Isleofview: Jeg er også enig med deg Det er nyanser som skiller flauhet, forlegenhet, å være brydd ifra skam. Skam kan ofte handle om det som er uakseptabelt, mens flauhet etc handler "bare" om det som er ubehagelig.

Wiki: Forlegenhet Følelsen ligner på skam, bortsett fra at skam (i hvert fall i Vesten) kan bli ansett som en handling kun man selv vet om. I tillegg så er ofte forlegenhet grunnet i en handling som kun er sosialt uakseptabel, heller enn moralsk feil.
    Jeg ser allikevel hos mine pasienter at flau,brydd vekker samme affekt som skam. Jeg tenker at folk kanksje kaller det forlegenhet/flauhet når det er en positiv adferdsregulerende følelse, men skam når det oppleves negativt? Og her kan de samme situasjonene oppleves svært forskjellig utifra graden av selvaksept.
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    27 Nov 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeano Vis innlegg
    Når man er alenemor føler man skam fortere en om man ikke er alenemor.
    Så en dag skulle vi på butikken og der går vi først forbi en reol med øl. Da roper Blomst på 4 år ut: MAMMA DET ER SÅNN DU BRUKER Å DRIKKE!!
    Jeg drikker nesten ikke øl i det hele tatt, så da følte jeg meg ganske så dum.
    Fantastisk Min far har aldri latt meg glemme følgende historie ( jag kan ha vært ca 4 år): Vi hadde handlet og da han pakket sammen varene så var det en liten flaske (slike man drakk i oldtiden da jeg var barn) med noe som jeg tror het Brigg- en slags lettøl - i varene. Jeg utbrøt da med HØY røst; neimen pappa skal du ha øl NÅ igjen? ! Tro om han fikk stygge blikk i butikken.....

Min eldste har hatt noen vel intense kommentarer om kroppene til folk i svømmegarderoben som har slått ut skam-o-meteret MITT ihvertfall. Og som jeg i ettertid også har kjent på at jeg ikke har håndtert bra - type "mor ler usikkert på feil sted". Vi har hatt noen runder med dette at folk kan bli lei seg for slike kommentarer, men det er ikke så lett for de har jo aldri vært "slemme" fra hennes side. HUn kommenterer jo bare det hun ser ( med meg som fasit...). Har ikke sett noe egentlig skam hos dem enda, men skyldfølelse ser vi nok.
    Mamma til Sneip(06), LilleSneip(07) og Minimannen(11)

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Herlige historier!

Jeg tenker at å føle skam er noe som kan gi varige men og gjerne er påført utenfra, av andre som en befinner seg i en avhengighetsposisjon i forhold til, som foreldre-barn eller andre familiære autoriteter, lærer-elev, sjef-ansatt og lignende. Det er dypere og sitter i, i motsetning til flauhet og bryddhet som gjerne kan sitte i det også, men ikke like dypt. Jeg har opplevd flauser som gjerne vekker den flaue følelsen når jeg blir påminnet men som har bleknet, men skam er liksom mer alvorlig.

Har dere lest "skammen" av bergljot hobæk haff? Den illustrerer hva jeg prøver å si.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Jeg tror nok skam kan brukes for å beskrive mer enn det. Å være skamfull for at man ikke har fullført utdannelse f.eks. Jeg leste engang at motpolen til skammen er aksept og selvaksept. Og med det som utgangspunkt så blir det lettere for meg å si noe om hva jeg definerer som skam.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Absolutt, man kan være skamfull over mye mer, det var det jeg kom på. Feks om du har dårlig råd og ikke kan være med på moro, om du har foreldre som drikker eller på annen måte oppfører seg avvikende etc etc. Jeg tenkte at skam er noe vi føler fordi det vi opplever avviker fra en norm (kulturbetinget) og at det er mer alvorlig en flause
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    31 Oct 2007
    Blogginnlegg
    1

Standard

Hm, jeg vet ikke om jeg henger med på begrepsbruken og vet ikke om det passer her, men jeg husker at Kyllingen hadde noen voldsomme reaksjoner i en periode da hun var 2,5 år (tror jeg det må ha vært). Ting hun mente godt ble galt, og hun kollapset fullstendig i intens gråt og var utrøstelig lenge. Reaksjonen hennes var veldig anderledes enn på andre ting hun ikke fikk til/ikke ble som hun hadde tenkt. Det kunne for eksempel være at den lille fetteren på ett år sto på en tripp-trapp-stol og hun ville skyve på den for at han skulle se bedre. Så fikk hun tilsnakk for at han kunne falle og slå seg, og så rauset alt sammen. Den reaksjonen kom kun i situasjoner der hun mente vel og fikk beskjed om at det var farlig/skummelt for andre (typisk mindre barn) det hun gjorde.

Ble medlem
    31 Oct 2007
    Blogginnlegg
    1

Standard

Og for min del var det en del hentinger i barnehagen i vinter som slo ut høyt på skam-skalaen. Da var jeg langt fra mine egne idealer, gitt!

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Følelsen ligger jo i opplevelsen. Så noe som er flaut for meg vil kanskje være skamfullt for andre. Ta f.eks apotekturen jeg hadde i helga. Idet det er vår tur roper Loppa: mamma, jeg må bæsje!! Jeg snur meg mot henne og spør om hun greier å holde seg litt. Neeeei!!, er svaret.

Jeg tror nok denne situasjonen kan vekke forskjellige nivå av skam hos de som opplever den. Selv ble jeg ikke engang flau da det var så viktig for meg at hun ble trygget på at jeg skulle finne en løsning (hun har jo slitt med dette). En annen som kanskje ikke har tilbakelagt de årene vi har gjort ville nok mest antagelig blitt flau/brydd/skamfull.

Ble medlem
    16 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Thinkerbell Vis innlegg
    Tjah ... Da vi sto i kassa på butikken her om dagen oppdaga eldsten kondomene. Det holdt ikke å forklare at de er "sånne voksne bruker hvis de ikke vil lage barn", han ønska prompte en forklaring på hvordan de virker, og hvorfor det er bilde av prikker på den ene pakka ("Näcken"). Definitivt skam-light.
    Det skjedde her også, på en fullstappa Obs en lørdags ettermiddag. Jeg har ingenting imot å ta den praten, men ikke DER! Med et titalls og vel så det med ukjente tilskuere Etter utallige forsøk på å dodge spørsmålet, og oppfølgingsspørsmålene, mens folk rundt meg fniste åpenlyst, gikk jeg for den kjedelige "dette kan vi snakke om når vi kommer hjem!" Når jeg tenker meg om så glemte han det visst innen vi var kommet så langt.

Jeg tror nesten alle jeg kjenner har fått øl-kommentarer fra ungene sine på butikken, og ingen er stordrikkere. Selv har jeg fått flere høylytte uttalelser fra storebror under div handleturer (småpinlig! ), og han snakker stadig om at pappaen og jeg spiser snop og drikker øl etter ungene er i seng, ja for det skjer jo kjempeofte!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •