Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 19 av 19

Tråd: Folkeskikk

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg har snakket med ungene (spesielt eldste) om å vise såkalt falsk eller høflig takknemlighet. Om det at alle unger kommer som gjester i en bursdag med et stort ønske om at bursdagsbarnet skal bli glad for akkurat deres gave. Og at det er viktig å høres glad ut og takke like mye for gaver han ikke blir så begeistret for som gaver han ønsker seg masse. Jeg synes det er viktig at de husker på perspektivet til giveren også.
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    27 Nov 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hjertemamma Vis innlegg

Men å tørke fingrene på papir istedetfor på klærne, det lurer jeg på om de NOEN gang kommer til å huske?
    Jeg tviler .... Her er det blitt betydelig værre etter barnehageskifte (har jeg nevnt hvor lite fornøyd jeg er med den barnehagen?)De har ikke noen gode vaner der med kluter/servitter...Tror jeg sier bruk papiret ca 100 ggr hver dag....

Sitat Opprinnelig skrevet av Prestekrage Vis innlegg
    Mulig dette var en liten avsporing fra hovedinnlegget...
    Jeg bare elsker avsporinger - er det ikke det som kjennetegner en god samtale? Det er dessuten et veldig interessant tilleggstema du tar opp!
    Jeg tenker at det er vanskelig med tillært takknemlighet. Jeg kjenner at det du bskriver treffer noe jeg følte veldig sterkt på som barn; forventningen om at jeg skulle være takknemlig i kollisjon med skuffelsen over å få noe jeg ikke ville ha/ noe annet enn det jeg ønsket meg. Den kollisjonen har faktisk ødelagt none julekvelder for meg som barn og er ganske ubehagelige minner. Mangelen på ekte takknemlighet i vår "overflodsverden" er vel noe av det som er skadelig med overfloden tror du ikke? Men jeg har tenkt på det selv; føler meg flau når barna avviser smågaver/ ting de har fra før / ikke synes det er "nok" gaver etc. Samtidig må jeg jobbe med at det faktisk er VI som ofte skrur opp spiralen: de hadde vært fornøyde med mindre enn det de får.....
    Mamma til Sneip(06), LilleSneip(07) og Minimannen(11)

Ble medlem
    05 Oct 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av mamma til sneip Vis innlegg

Jeg bare elsker avsporinger - er det ikke det som kjennetegner en god samtale? Det er dessuten et veldig interessant tilleggstema du tar opp!
    Jeg tenker at det er vanskelig med tillært takknemlighet. Jeg kjenner at det du bskriver treffer noe jeg følte veldig sterkt på som barn; forventningen om at jeg skulle være takknemlig i kollisjon med skuffelsen over å få noe jeg ikke ville ha/ noe annet enn det jeg ønsket meg. Den kollisjonen har faktisk ødelagt none julekvelder for meg som barn og er ganske ubehagelige minner. Mangelen på ekte takknemlighet i vår "overflodsverden" er vel noe av det som er skadelig med overfloden tror du ikke? Men jeg har tenkt på det selv; føler meg flau når barna avviser smågaver/ ting de har fra før / ikke synes det er "nok" gaver etc. Samtidig må jeg jobbe med at det faktisk er VI som ofte skrur opp spiralen: de hadde vært fornøyde med mindre enn det de får.....
    Godt at du ser slik på avsporingen min.

Og ja, du har helt rett i at det er vanskelig å unngå materielt bortskjemte barn i vårt overflodssamfunn. Men jeg undres likevel på hvordan jeg kan forsøke å skape god grobunn for takknemlighet og glede over smått og stort hos mine barn, fremfor kravstorhet og misnøye. En ting vi gjør er at vi sjelden kjøper leker til dem. En annen ting er å snakke med dem om det de har/får for å øke fokuset på alt det fine man kan glede seg over. Det tredje er at jeg uttrykker mye takknemlighet selv. Men hvorvidt barn kjenner på og uttrykker takknemlighet handler kanskje vel så mye om personligheten deres? Pludrik er veldig flink til å uttrykke takknemlighet, begeistring og entusiasme. Det faller veldig naturlig for han å si sånne ting som "ååå, jeg bare ELSKER sommerferie", "mamma, tuuusen takk for at du lånte denne lydboka til meg" eller "du lager den beste maten i verden, mamma". Tumle blir jo preget av storebroren sin, så ingen av dem er spesielt utakknemlige. Men jeg merker at dette er noe jeg er opptatt av og har tenkt en del på i sommer, så jeg likte at du starta en tråd om høflighet - som jeg kunne spore hen til takknemlighet.
    Work with what is given. -Kabat-Zinn

Mamma til Pludrik (mai 2005), Tumle (juni 2007) og Lykkeliten (ventet april 2012)

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

"Men man må jo kunne kreve et minimum av folkeskikk" hører jeg ofte i jobbsammenheng. Men hva er det? Når studentene mine tenker at det hører med til lærerrollen å bli møtt med en viss oppførsel så blir de fort skuffet. For det er ikke noen fasit på hva folkeskikk er, og ikke følger det automatisk med rollen som klasseleder. Hvordan skape et klassemiljø der man vet hva som er forventet av en, og de voksne går foran som gode eksempler er gull.

Gurimalla- jeg kunne skrevet masse om dette, men er så trøtt at jeg må komme tilbake siden. har nettopp kommet hjem fra hyttetur, og satt meg ned med bena på bordet og laptopen i fanget og meldte meg litt ut. Og datt i do. Ikke mye folkeskikk på meg
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    21 Jun 2012

Standard

Vi voksne forsøker å være gode forbilder, og satser på at de kopierer det. Vi takker eldste når han hjelper oss, og da får jeg ofte en takk når jeg hjelper han også. Jeg er også en sånn person som uttrykker takknemlighet og glede over masse ting i hverdagen, så jeg ser at det smitter over. Mannen er mer introvert, og det er ikke helt hans stil.

Når det kommer til smatting og spising med åpen munn, er dette noe vi synes er greit når vi er hjemme. Ingen av vi voksne her noen problemer med det. De er ganske nøye på dette i barnehagen til eldste, og vi har snakket om at når vi spiser ute på restaurant, er på besøk eller når han er i barnehagen, kan han forsøke å huske på dette. Han sier selv at maten smaker ikke like godt når han ikke får "smake på maten". Jeg tror han slutter med dette av seg selv etterhvert, og ikke er det så tydelig heller. Han spiser bra med bestikket og har ellers gode "bordmanerer", tror jeg, uten at vi har snakket noe særlig om det, han forsøker bare å gjøre som oss.

Men det vi er opptatt av ved matbordet hos oss, er at vi skal ha matro. Vi sitter ikke og roper, avbryter i ett sett etc. Smidig kaster kontinuerlig mat på gulvet og heller ut vannet , men det er allikevel en slags ro over måltidene. De som er ferdige kan gå i fra, men skal ikke forstyrre de som fortsatt spiser. Dette er viktigere for meg enn om de skulle finne på å leke litt med maten under måltidet. (Jeg blir sint hvis jeg ikke får spise maten min ferdig i fred - type løping og roping rundt bordet etc.- da våkner monstermammaen, gitt.)

Ellers er eldste som regel utrolig takknemlig når han får noe. Han blir oppriktig kjempeglad, selv om han iblant reagerer mer likegyldig også. Som noen av dere skrev over her, så opplever jeg det bittelitt pinlig, men problemet her ligger jo hos meg. Jeg tror de fleste blir gladere av å få en sånn oppriktig respons på gaven enn en takk, selv om vi kommer til å forvente det av ham etterhvert. Det er flere som har sagt at det er gøy å gi han noe, for han blir så glad.

Når vi er på besøk hos noen, er jeg aller mest opptatt av at barna skal ta hensyn til de vi er hos. Jeg synes ikke det er greit med roping og herjing rett ved der noen sitter og prater for eksempel, de som ønsker å prate sammen skal ha muligheten til det uten å rope til hverandre. Det samme gjelder når vi spiser ute, da tar vi hensyn til de andre gjestene på restauranten. Dette prater vi om i forkant.
    Sist endret av Mirjam : 07 Aug 2012 kl 19:44

Ble medlem
    27 Nov 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Eple: skriv gjerne mer når du er uthvilt og engasjert ! Du har jo i signaturen din til og med at man kommer langt med høflighet - som vel er en variant av det samme? Tittelen kunne likegjerne vært hva legger du i høflighet?
    Et minimum av folkeskikk - ja - spørs hva man legger i begrepet da. Når det gjelder lærere så tenker jeg at mangel på respekt for læreren/situasjonen er det sentrale i det de oppfatter som manglende folkeskikk mer enn hvorvidt barna smatter når de spiser ?
    Jeg tilhører en yrkesgruppe som ofte blir beskyldt for mangel på folkeskikk - eller hvor man stadig kommer med frasen "folkeskikk hadde vært nok". Derfor er vel det jeg nevnte i tidligere viktige elementer i hva JEG legger i folkeskikk (for voksne).

Mirjam: jeg har lært av denne tråden at vi må bli flinkere til å snakke med barna om forventninger til oppførsel. Vi gjør så godt vi klarer med å være gode forbilder. Når det gjelder bordskikk så prøver vi vel å ha omtrent samme "forventninger " hjemme som borte - for at det ikke skal bli for mye for dem å forholde seg til OG fordi det vi tenker er viktig faktisk er viktig for oss også (kanskje med unntak av bestikk - merker jeg glemmer det litt og så blir det plutselig veldig åpenbart at de skufler med en finger opp på skjeen...) men jeg har alltid MEST fokus på at det skal være hyggelig å spise sammen. Det er det viktigste for oss ihvertfall.
    Mamma til Sneip(06), LilleSneip(07) og Minimannen(11)

Ble medlem
    17 Apr 2007
    Sted
    Nord-Troms

Standard

Eg veit ikkje kor langt ein kjem med tvungen høflighet - kjenner ein familie der 2-åringen måtte sitte med bordet leeenge etter at ho var ferdig å ete, fordi det er folkeskikk. Ho satt og klaga seg og jamra og det var umulig for oss voksne å snakke sammen, for all fokuset var på å halde ho på plass i stolen. Då måltidet endelig var slutt, fekk ho ikkje gå før ho hadde sagt takk for maten - noko ho til slutt gjorde, utan glede. Foreldrene takka ikkje for maten sjølv, og eg kjente eg blei litt irritert av det heile. Eg syns faktisk det er bedre at ungane seier heilt frivillig "takk for maten, hopp i salaten" (eller hopp i bæsj som min 2-åring likar å seie). Veldig ofte kjem ekkoet frå ungane om eg seier takk for maten først.
    Eg snakkar med ungane om at det kjennes bra for meg om dei spør meg om ting på ein skikkelig måte, det er faktisk lettare for meg å hjelpe dei då. Men eg tvinger dei ikkje til å spørje på ein bestemt måte. Eg seier t.d. ikkje "kva heiter det?" med forventninga om et "værsåsnill". Me kan godt tulle med det. Eg seier at sånn kan du spørje - og så bruker eg eit veldig overdrevent snilt og høflig tonefall. Eg er også opptatt av å snakke om å respektere kvarandre sine grenser - når nokon seier at det er nok, eller slutt, så er det viktig å høyre det.
    Mange av lærarstudentane i min klasse forventar at elevane skal gjere som dei seier berre fordi dei er vaksne. Eg trur ikkje det er så enkelt. Men eg har ikkje din erfaing Eple, så eg har veldig lyst å høyre meir frå deg!
    Eg likar veldig godt signaturen din Eple Me er mange som betsemmer, kontrollerer, styrer og maser, og så forventer me høflighet tilbake...

På skulen der guttungen skal begynne no (og der eg mest sannsynlig skal jobbe etter kvart) har dei ein skikk der den skyldige i ein konflikt må ta den andre i handa, sjå h*n i augene og seie unnskyld. Eg veit ikkje heitl kva eg syns om dette, så eg har lyst til å høyre korleis det blir håndtert på andre skular...

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard

Henger litt her inne jeg siden vi er i en fase nå hvor vi må finne ut hva vi selv mener og vil. Har forresten aldri krevd hverken takk for maten eller noe av jr, men nå sier han takktakk selv når han har spist eller får noe, nettopp fordi vi andre gjør det
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard Re: Folkeskikk

Dytt

mobilsurfer
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster