Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 13 av 13
    Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Jeg syns også det virker som om du forstår han og møter han på en god måte. Det er utrolig vanskelig når vi møter våre egne sårbarheter hos barna, men jeg tenker at det også gir oss ekstra motivasjon for å jobbe med det hos oss selv.

Man kan møte skammen på lik linje med andre følelser, og ønsker man å dempe opplevelsen av skam er det viktig å gi (selv)aksepten plass. Så hvordan kan du hjelpe han med det? Der tror jeg dere er på god vei igjennom å snakke sammen, og jeg tenker også å alminneliggjøre skammen. Alle blir skamfull, det er en ekkel og ubehagelig følelse. Hvorfor er den det? Jo fordi vi skal lære noe viktig - om å takle situasjonen og om oss selv. Hva har vi lært? Hva vil vi gjøre neste gang?

Målrettet slår han en person eller veiver han ut med armene og treffer den nærmeste?
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Trenger å dra fram denne tråden igjen jeg og skrive av meg litt, for det er visst ikke helt greit å være Supern på skolen. Han ser liksom litt trist ut og gleder seg ikke til skolen. Vi hadde en samtale med læreren før jul, sånn vanlig halvårssamtale, og snakket da en del om at Superns frustrasjon tar seg uttrykk i at han kanaliserer det gjennom å sparke etter eller slå etter de han blir frustrerte på - eller at om han blir lei seg, så stikker han av. Han klarer ikke å bruke ordene sine.

Før helgen sa den ene førskolelæreren at det hadde vært en hel del "smårusk", blant annet hadde han vært med på regelrett faenskap - og det er noe annet enn det her med å slå, og at han også hadde vært en del frustrert. Jeg kjenner at jeg blir veldig lei meg. Hun førskolelæreren takler det hele ved å si at så gjør man bare ikke på skolen. Eh, ja. Men hun ser ikke personen bak, hvorfor skjer disse tingene? Jeg tror kanskje det er litt enklere å få den mannlige litt med på toget, men han er Supern rett for skal "ta ham", etter at han og de andre som gjorde faenskapet fikk kjeft (gått inn i matsalen og helt melk i tallerken, de får ikke gå inn der). Han hadde sagt til mannen at i følge de andre barna finner Supern på - det kjenner jeg meg litt usikker på om stemmer. Men at han blir lei seg og utagerende, det tror jeg mer på.

Vi har snakket masse i helgen, dvs jeg har presset ham til å snakke, for han snakker ikke gjerne om det heller. Jeg prøver å få ham til "øve" seg på lillebroren, der vi ser at han av og til slår umotivert, men det er liksom ikke så ofte at vi har tenkt på at det er uttrykk for noe, bare en slag impuls. Det kan det nok være også, men ofte ligger det noe bak. Det å få ham til å bruke ord og forklare for oss og for Sneipen hva han vil er vanskelig.

Fine Supern som er sensitiv og observant men som ikke klarer å beherske seg og som er lett å krenke og som er litt klønete sosialt innimellom tror jeg, som gjør at han havner i bråk.

Han fortalte i dag at han ikke hadde hatt en fin dag, og han sier spontant at "de andre jager meg" - så må vi prøve å finne ut hvorfor. Han forteller at 7 stk av hans klassekompiser hadde hatt brytelek ute, og så ville han og en til være med. Det går ut på bryte hverandre ned i bakken. Det var iflg Supern ingen voksne der. Men så skjer det noe - antagelig, jeg får ikke ut av Supern hva, annet enn at en navngitt gutt skal ha sagt at nå tar vi Supern, og da springer Supern mot skogen og blir tatt igjen og slår to andre navngitte gutter (hvorav den ene er nabogutten) så de begynner å blø neseblod. Men så klarer han ikke å si hva som skjer - om de får hjelp, om det kommer voksne, etc så jeg forstår ikke helt om det kan være sant alt. Det er det som er litt vanskelig med Supern, han har fantasi, og historene som jeg må hale ut som bruddstykker er ofte bare nesten sanne. Det var moren til nabogutten som hentet, så vi får høre med henne og skolen i morgen hva som stemmer.

Jeg kjenner at ord ikke helt hjelper, jeg vet ikke helt hvordan vi skal hjelpe Supern til å ikke bli så frustrert og lettkrenket og til å lese siutasjonene bedre.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard Re: Veilede en som slår

Hmm...får han til å leke situasjonene med hånddukker eller biler eller andre leker? Går det an å ha rollespill som dere filmer og så får han se filmen etterpå med dere mens dere prater om det?
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •