Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ble medlem
    05 Oct 2007

Standard Om Orkidébarn

I dagens A-magasin (Aftenposten) står det en uhyre interessant artikkel om såkalte Orkidébarn. Kort fortalt er dette barn som hvis de vokser opp i et uheldig oppvekstmiljø kan utvikle seg svært negativt og bli f.eks. psykopater. Anders Bering Breiving brukes som et mulig eksempel. Men hvis disse barna vokser opp i et nærende og trygt oppvekstmiljø kan de bli spesielt ressurssterke. De er med andre ord spesielt sensitive for oppvekstmiljøet. Dette er ikke bare en teori tatt fra løse luften. Det er basert på de senere års forskning på våre gener. Jeg anbefaler alle interesserte å lese artikkelen for mer utførlig beskrivelse.

Når jeg leser om Orkidébarn går tankene mine til high-need-children. De trenger mye fra omsorgspersonene og jeg vil tro at om de ikke blir møtt på sine sterke behov, så vil utviklingen deres kunne bli ganske negativ i form av atferdsvansker og emosjonelle vansker. Jeg tenker at dette er barn som er ekstra absorberende slik at hvis de blir utsatt for mye negativt så takler de det dårlig (i motsetning til Løvetannbarn som klarer seg mot alle odds). Men om de blir møtt med mye omsorg, kroppskontakt og stimuli kan de virkelig blomstre!

Kanskje betyr dette at vitenskapen nå kan forklare og påvise genetisk det Dr.Sears og flere med han allerede har beskrevet basert på egne erfaringer?
    Work with what is given. -Kabat-Zinn

Mamma til Pludrik (mai 2005), Tumle (juni 2007) og Lykkeliten (ventet april 2012)

Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard Re: Om Orkidébarn

Så spennende. Må leses. Det er fint når forskning underbygger litt "vår" tankegang. Jeg syns jeg leser mer og mer i media som går litt i den retningen at man begynner å ta barn og følelser mer på alvor.

Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Sunnydale
    Blogginnlegg
    1

Standard

Jeg håper Mannen har med A-magasinet hjem fra jobb!

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg leste også artikkelen med stor interesse og kjenner igjen mitt eget høysensitive barn i den sårbarheten for omgivelsene som er beskrevet.
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Här är en hel serie om högkänsliga barn: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...ng_7083613.svd se ner på sidan för länkar till de övriga delarna.
    Tre gutter: 2003, 2006 och 2010

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av CarinaNV Vis innlegg
    Här är en hel serie om högkänsliga barn: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...ng_7083613.svd se ner på sidan för länkar till de övriga delarna.
    Takk, de var fine!
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    03 Aug 2007
    Sted
    Trøndelag

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Tack, den var otroligt intressant,
    Tre gutter: 2003, 2006 och 2010

Ble medlem
    05 Oct 2007

Standard

Takk for linker.
    Work with what is given. -Kabat-Zinn

Mamma til Pludrik (mai 2005), Tumle (juni 2007) og Lykkeliten (ventet april 2012)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •