Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Ble medlem
    24 Oct 2006

Standard Mindfulness...

Et flott innlegg av ei flott dame!
    http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/khildonen/
    Mor til verdens beste plomp og verdens herligste lille trollunge!
    og gift med verdens beste

Ble medlem
    10 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Enig, det var flott skrevet!
    Mamma til Pelle Januar 2008 og Frandan Februar 2011

Ble medlem
    13 Jul 2008
    Sted
    Akershus

Standard Mindfulness...

Dette har jeg tenkt mye på. Mannen er veldig "på" telefonaktiviteter om ettermiddagen, og jeg irriterer meg en del. Nå har vi innført telefonfrie ettermiddager, og det føles veldig bra. Telefonene ligger på kjøkkenet og brukes bare hvis noen ringer oss.

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Ja, det er sant.

Vi har ikke smarttelefoner her hjemme, så våre telefoner er kun til sms og samtaler. Det gjør at telefonen får mindre oppmerksomhet enn det jeg ser hos mange andre, og det er også en av hovedgrunnene til at vi ikke ønsker oss smarttelefoner. Jeg har blitt flinkere til å vente med internett til etter at barna er i seng på hverdagene, men i helgen kan jeg godt sette meg ned en halvtime-time mens barna leker alene, og det synes jeg er helt greit.
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    24 Oct 2006

Standard

Alt med måte, og bevissthet er uansett første skritt i riktig retning
    !!
    Mor til verdens beste plomp og verdens herligste lille trollunge!
    og gift med verdens beste

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard Re: Mindfulness...

Det er en kjempeviktig påminnelse Samtidig var også Thomas sine foreldre opptatt med å regne ut hva allting koster og lese nyhetene i avisen, så Thomas bygget hus sammen med bamse og inviterte mamma og pappa på kaffe i huset da han var ferdig - for de som kjenner den boka. Jeg tror mine barn hadde fått fnatt om jeg hang over skuldrene deres konstant, vi har hatt mange fine stunder med alle oppi den store sofaen og alle med hver sin bok/avis/nettdings det siste året eller deromkring. Med litt folkeskikk og bevissthet rundt hva man driver med kan man ha rom for litt avkopling innimellom, så lenge vi også husker på å kople oss på hverandre. Det har sklidd litt ut i blant, men å fjerne det helt er ikke løsningen hos oss. Samtidig merker jeg at Knuta ikke godtar at jeg diller med telefonen når jeg er alene ned henne lenger, det er stor forskjell fra babytiden, men selvsagt helt greit.

Det er et spennende tema uten klar fasit, tenker jeg. Vel verdt å reflektere litt rundt.

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard

Interessant og vi har hatt god nytte av helger uten internett eller tv. Likevel synes jeg det er deilig å rømme litt vekk av og til til nettverden når det blir for mye. Har dog tenkt at hvis jeg bare hadde latt være...hadde bare stått på stedet hvil og trukket pusten..hadde det kanskje løst seg på en bedre måte da?
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Ble medlem
    05 Oct 2007

Standard

Veldig bra med fokus på dette nå. Leste nylig et annet lignende innlegg - som traff meg enda mer. Det kan dere lese her: http://www.fvn.no/tema/godhelg/.UHquyNHcBCk.facebook

Ser og hører ofte blant venner nå at data, iPader og telefoner tar veldig mye tid og oppmerksomhet. Ikke minst har jeg sett og følt på det lenge hjemme hos oss. Så nå har vi prøvd å gjøre noen grep (igjen). Mobiltelefoner skal i prinsippet ikke ligge "strødd" rundtomkring - og dermed ikke være så tilgjengelige. De tas kun frem hvis man skal svare på/sende sms eller ringe. Datamaskiner og iPad skal kun brukes på kontoret så lenge barna er hjemme og våkne. Da blir det mer tiltak å gå inn dit å sette seg. Hvis jeg går på dataen når barna er våkne, er det kun for å gjøre ting som ikke kan vente.

Jeg syns vi klarer oss ganske bra nå og håper bare det varer.
    Sist endret av Prestekrage : 14 Nov 2012 kl 21:43
    Work with what is given. -Kabat-Zinn

Mamma til Pludrik (mai 2005), Tumle (juni 2007) og Lykkeliten (ventet april 2012)

Ble medlem
    05 Jul 2008

Dette trong eg å høyra i dag, so takk for lenke, har lest, nikka og delt p å FB

Takk og til Hurra som gir gode argument mot å legga heilt vekk alltid (for oss som faktisk brukar smart-tlf ein del). Det viktigaste er nok å vera til stades i det ein gjer og vera obs på at når eg sitt med tlf, so er eg faktisk ikkje heilt saman med borna (eller mannen). Det kan vera greit sjølvsagt, men viktig å vera ærleg med seg sjølv

Tenkte nemleg på det tidlegare i dag då gutta såg på TV og eg såg på mob. La vekk mobilen og plutseleg var me saman på ein annan måte. No såg eg det dei såg og det var ei felles oppleving
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Ble medlem
    25 Jun 2010

Det er viktig å legge vekk telefonen av og til, det er jeg helt enig i. Jeg gjør det ikke ofte nok, men passer i det minste på å legge den bort i sekundet ungen tar kontakt. Evt kan vi se på bildene på telefonen og snakke om dem. Og kanskje tar vi da frem noen av albumene i skapet. Eller ser på en episode med Peppa sammen. Så telefonen er jo ikke bare negativt.

En ting jeg reagerer på når jeg leser om at smarttelefoner er så "fyfy", er at mine foreldre fikk vel ikke "refs" for å lese avisene? Jeg husker det var mange mange ganger jeg ønska å snakke/leke med dem og disse gigantiske aftenpostene som kom ørti ganger om dagen dekka hele dem. Da tror jeg at jeg er mer tilstede med mobilen i hånda (som jeg prøver å legge bort oftere og oftere altså).

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •