Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19
    Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard Nei som skjellsord

Hadde besøk av en god venn igår. Da ble vi gjort oppmerksom på at en pekepinn på hvilke grenser vi skal sette er hva vi selv ikke ville gjort som ikke er god folkeskikk.
    Hadde jo selvfølgelig en sjaber og sulten jr som bare for å nevne noe tok av bleien,tisset ved stolen min og sto og hoppet i det da jeg hadde lillemor på fanget,satt på spisebordet og puttet bær i teen til besøket,spyttet bær på besøket,spyttet på gulvet,hentet aske og kull fra peisen som han kastet utover,slo søstra osvosv...
    Og da merket jeg at jeg har vært så opptatt av å ikke si fy eller være streng at den bestemte nei-knappen har vært slått helt av. Vi har blitt et sånt hjem uten klare grenser og rammer. Jeg blir totalt avvæpnet og apatisk,og vet ikke hvordan jeg skal si nei uten å krenke jr...er det "lov" å si NEI?
    Jeg føler at grensen mellom fy og nei blir svak når det blir brukt som skjellsord. Er nei lov når man har med personlig forklaring som jeg vil ikke? Og trøster man da ungen som blir lei seg? Ifølge min venn anerkjenner man da gjerningen,men jeg mener man kanskje mer anerkjenner skuffelsen,men ble plutselig usikker.

mobilsurfer
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Standard

While we try to teach our children all about life - our children teach us what life is all about

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Det er lov å si nei for å forhindre en handling du ser komme. Du kan selvsagt velge andre ord, som "Stopp" eller "La den være" eller "det må du slutte med", men jeg er helt enig med din venn i at jr trenger å vite hva dere forventer av ham.

Nei er ikke et skjellsord hvis det brukes akkurat i handlingen, tenker jeg. Hos oss går det litt i perioder, det der med nei. I blant synes jeg gutta er helt kaotiske og gjør utrolig dumme ting til enhver tid, og jeg hører nei-ene trille ut av meg som perler på en snor. Jeg vet ikke helt om det er jeg eller dem som har en dårlig dag de dagene.... andre dager er det mer "la det være" og "finn på noe annet" og "jeg vil helst at du lar den tingen være i fred, for den er jeg redd for at skal bli ødelagt" - og det virker faktisk. Men uansett er det mitt ansvar, tenker jeg, å forhindre at de gjør helt ekstremt dumme ting. På ett eller annet vis må jeg stoppe dem, og det viset får bare variere litt med dagsformen.

Jeg er derimot ikke enig i at det ikke er lov til å trøste. Type "Synes du det var så morsomt å leke med bærene? Også ville ikke vi voksne at det skulle være en leke? Det skjønner jeg at du synes var leit, men sånn er det bare. Sitt gjerne på fanget til du føler deg bedre" synes ikke jeg er å anerkjenne handlingen. Det er å la barnet ta større plass enn man i utgangspunktet hadde tenkt, men om målet er å lære barnet sosiale spilleregler på en trygg og god måte, og ikke å ha barn som oppfører seg perfekt til enhver tid på bekostning av egen trygghet og selvfølelse, så synes jeg man skal la barna få ta såpass med plass. (Men jeg personlig synes man skal la trøsten stoppe der, og ikke finne fram en kjeks for å avlede, feks, som jeg har flere rundt meg som gjerne tyr til.)

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard Re: Nei som skjellsord

Lest,men ikke fordøyd Venter på lydboka som jeg håper skal gå bedre inn..

Her blir nei ofte "nei nei nei nei" mens jeg river meg i håret når jr har helt juice i sofaen eller tisser ut over kosedyrene sine..

mobilsurfer

Pink Guest

Standard Nei som skjellsord

Selvsagt er det lov å si nei. Å bare bruke nei, hele dagen, uansett hva barnet gjør eller foreslår, er dumt. Men det er jo ikke det du snakker om. At det skal være et forbudt ord er kunstig og konstruert for meg.

Jeg er enig med vennen din og hurramegrundt om behov for grenser og rammer. Og jeg har selv tidligere gått litt i den fella som du føler at du har kommet i.

Din gutt er bare to år, så det er ikke for sent å snu. Med mitt eldste barn hadde vi alt for lite fokus på at det er riktig og viktig å sie nei og korrigere ved behov. Jeg hadde lest og overtolket litt for mye foreldrelitterartur, så i mitt hode var man enten en streng forelder som sa nei, kjeftet, aldri forsøkte å se det fra barnets vinkel etc, eller en forståelsesfull, mild forelder, som lot barna erfare og prøve, som forsøkte å se ting fra barnets vinkel. Så klart ville ikke jeg være den strenge. Nå ser jeg at det finnes minst en foreldertype til, en som kan si nei, og samtidig prøve å se det fra barnets vinkel, ref hurramegrundt sitt trøsteeksempel.

edit: en skrivefeil og et "ikke" som var feilplassert (og dermed gjorde at jeg skrev motsatt av det jeg tenkte)
    Sist endret av Pink : 19 Nov 2012 kl 20:16

Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Jeg tror jeg hadde ropt ut beskjemmet "Neeei!" i alle de situasjonene som du beskrev
    Vi har en liten filur som nok kunne funnet på alt det der - men han hadde visst og vet at det er rampestreker. Men han liker å gjøre som han sjøl vil, det gjør han fremdeles. Nå som han er litt over 3, ser vi derimot at det mer synker inn at andre faktisk kan ta seg nær av det han gjør, han er rask med å si unnskyld (ikke tillært av oss, men plukket av fra barnehagen vil jeg tro?), trøste og "Æ ska ikke gjør det nånn meir" (jada, særlig Men han er nå søt når han sier det med sin mest uskyldige stemme) Her en dag knakk han min IKEA serviettholder i to, hverken særlig dyr eller det vakreste vi har.. Men jeg ble lei meg likevel, og sa med trist stemme "Tobo....." Han så at jeg ble lei meg, sa unnskyld mange ganger og prøvde å reparere serviettholderen. Da han var 2 hadde han antagelig bare ledd..
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Standard

Leser og lærer!

Ble medlem
    04 Oct 2010

Tusen takk for så gode tilbakemeldinger. L
    Fordøye litt før skikkelig svar...ja og få lillemor til å sove

mobilsurfer

Ble medlem
    27 Nov 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Selvsagt er det lov å si nei. Og det er absolutt lov å si nei når ting krenker DINE grenser. Hva lærer barn av foreldre som lar seg tråkke på?

Jeg er veldig enig med Hurra og Pink. Trøst er fint! Jeg orker ikke alltid kjenner jeg - går litt i sirkel og bølger det der. Det funker jo kjempebra å anerkjenne følelser, med må ærlig innrømme at det ikke er alltid- ganske ofte for tiden- jeg GIDDER å fostå tragedien i en krøll på sokken eller lignende katastrofer. Jeg tror jeg var flinkere da de var mindre. Og tar meg sammen i perioder når ting er litt vanskelig. Det kjennes som det begynner å bygge seg opp til litt mer anerkjennelse igjen i heimen nå.

Når det gjelder eksemplene du kommer med så tenker jeg at det ville være helt uaktuelt for meg å akseptere protesttissing. Det er ekkelt og fører til at (ihvertfall jeg) blir urimelig sint. Jeg tror jeg ville løst det med en bukse som ungen ikke fikk opp en periode. HVis det blir trist så ville jeg nok brukt litt tid på å forklare at jeg ikke orker tissing overalt så da må buksen være på til det tar slutt. I bæreksempelet ville jeg tatt bort bær og bare sagt: vi kaster ikke bær på gjester (eller andre for den slags skyld). Ingen bær til deg så lenge det er det som skjer.

Jeg er vel i utgangspunktet ganske tydelig i kommunikasjon med ungene - ser det når jeg sammenligner med mannen ihvertfall. Jeg er ihvertfall ganske klar på hva som er greit for MEG og ikke og lever godt med det. Men når feks min mor er på besøk så blir hun frustrert over at vi har så få "regler" i familien....

Vet ikke om jeg egentlig svarer på spørsmålet nå - driftet litt avsted ser jeg....
    Mamma til Sneip(06), LilleSneip(07) og Minimannen(11)

Ble medlem
    23 Apr 2008

Nei, den krøllen på sokken, mamma til sneip, den får de takle litt alene når de har kommet over en viss alder Med mindre det er et symptom på at ungen har en spesielt trå peroide, så synes jeg også det må være greit å også sette grenser for hva jeg kan involvere meg i følelsesmessig. Men de første gangene de møter en ny grense kan det nok være lurt å samle litt krefter til en trøsterunde.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •