Side 3 av 5 FørstFørst 12345 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 48

Standard

Takk for opplysningene!

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Softis Vis innlegg
    Om vi ikke skulle ha baby snart hadde han nok sagt opp og funnet en annen jobb raskt (med dårligere lønn, men ingen helgejobbing)... men det kan vi dessverre ikke gjøre... Siden jeg må ta permisjon uten lønn i noen måneder er vi helt avhengige av at han har en stabil og grei lønn... + det hadde vært dumt for ham å miste pappapermisjon...
    Hvis jeg har skjønt det rett så venter dere barn nå i april/mai. Da har jo du permisjon, så eventuell permisjon uten lønn blir jo ikke før til neste år? Pappapermisjonen blir jo også til neste år, og den mister han jo ikke. Hvis han selv sier opp jobben sin så har han rett på arbeidsledighetstrygd etter åtte uker, og da kan han også ha pappapermisjon. Han har altså god tid til å finne seg en ny jobb før dette blir et problem, men jeg skjønner jo at dere er redd for usikkerheten. Uansett så synes jeg han bør diskutere med NAV hvilke rettigheter han har, for det er jo ikke bra å stå i en jobb som både har ulovlig høyt arbeidspress og som han ikke trives i.
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Standard

Det er greit å vite.
    Jeg skal gå gjennom arbeidsmiljøloven i dag, er hjemme. Holder på å lese om overtid, og tror nok de driver litt ulovlig på jobben hans...
    For eksempel, etter å ha vært på jobb 8 timer på mandag, dro han tilbake fra 20 til 22 for å rydde (han mente han ikke kunne gjøre det på dagtid pga kundene, og de andre på avdelingen måtte også være med). I går jobbet han fra 12.00 til 20.00 og hadde et personalmøte etter det som varte til kl.23.00. Han ble hverken betalt eller fikk avspasering for overtid på mandag og for møte i går. Han måtte være på jobb igjen i dag kl.8.00.
    Siste helgen i februar er det telling. Hvis han jobber på lørdag denne helgen må han altså jobbe uten noe fri dag fra mandag til fredag uken etter så 12 dager i strek uten en eneste dag fri for å hvile. Han er heller ikke betalt når det er tellings helg fordi "det står i kontrakten at det skal være slik". Og det er ofte at tellingshelger er 12 timers dag... Gratis arbeid...
    Det jeg synes som er rart er at det ser ut at det bare er meg som reagerer på dette... Hverken han eller hans kolleger, eller damene til kollegene synes det er urimelig... Er det da meg som har for mange krav? Jeg jobber i en kommunal barnehage som er organisert og der kunne ikke slik skje, de er veldig strenge med overtid, men arbeidstid, osv osv, synes de tar så godt vare på de ansatte... men kanskje er jeg bare ekstra heldig som har så bra arbeidsvilkår?

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard Re: Mannen min og jobben hans...

De aller fleste i Norge har ordnede arbeidsforhold. Alle (i alle fall de fleste) i offentlig sektor, for eksempel. Jeg jobber i en privat bedrift, der alle er høyt utdannede og fagforeningene står sterkt, og her hadde slike forhold vært utenkelig. Jeg har inntrykk av at butikk- og hotellbransjene er verstinger. Kanskje de som jobber der ikke vet om sine rettigheter, eller ikke tør å stå på krava? Men det skal altså ikke være sånn.
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Standard

Ja, det er sikkert derfor! Tenkte det samme...
    Tror det hadde vært veldig godt for mannen min å komme seg ut av denne bransjen... Han er jo utdannet ingeniør, og jeg synes det er litt synd at han ikke har mer ambisjon, mer tro på seg selv kanskje... Jeg forstår ikke helt hvorfor han stagnerer i denne jobben så lenge... Jeg hadde ikke giddet å jobbe slik som han gjør :/

Jeg takker deg for hjelpen, Mabel

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Softis Vis innlegg
    Han sa også at butikken ikke er organisert, det er en "bonus bedrift" så det hjelper ikke at han er organisert selv... Han er jo organisert i Nito, men det hjelper sikkert lite i denne sammenhengen...
    Er han organisert i NITO? Fantastisk! Da kan han få hjelp. At firmaet hans ikke er organisert betyr ikke at de kan gjøre hva de vil.

Han må straks og med én gang ta kontakt med NITO og be om hjelp. Jeg fant bl.a. dette på websidene til NITO:

"Gratis juridisk bistand
    NITO yter juridisk bistand i arbeidsrelaterte forhold helt uten kostnader for medlemmene. En time hos advokat koster mellom 1000 og 2000 kroner. I NITO er du allerede dekket av kontingenten. Aktiv juridisk bistand og rettslige skritt forutsetter minst tre måneders medlemskap før behovet er oppstått (karenstid)."

Han bør uansett hva dere bestemmer dere for kontakte NITO. Han har rett til hjelp i nåværende jobb, og han har rett til å eventuelt få hjelp om han er aktiv arbeidssøker. Se på denne websiden: http://www.nito.no/Medlem/Medlemsfordeler/

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Og så vil jeg benytte muligheten til å si at slett ikke alle butikker og slett ikke alle butikksjefer er ufyselige folk som utnytter sine ansatte. Bare sånn at det er sagt. Jeg har tilfeldigvis fått litt innblikk i hvordan en av matvarekjedene fungerer, og der er det mye ymse. Blant ansatte såvel som blant ledere. Ansatte som bedriver underslag. Som stadig vekk er "syke". Som plutselig unnlater å dukke opp på jobb på ukevis. Og så videre. Jeg har aldri opplevd noe slikt i de jobbene jeg har vært i, for å si det slik. Så kanskje det er noe med kulturen?

Standard

Tusen takk for hjelpen, virkelig. Jeg setter virkelig pris på det.
    Jeg tror jeg skal få ham til å lese alt som ble skrevet her denne uken. Det er mye å tenke på, og som kan brukes for å komme videre
    Det kommer nok til å ta tid, uansett hva han kommer til å gjøre, dette blir nok ikke løst neste uke, men jeg tenker at så lenge han GJØR noe i stedet for å bare vente at noe skal skje...
    Vi skal på vinterferie i Frankrike hos mine foreldre så da får han sikkert masse tid for å lese og ordne og ha en plan på det han skal gjøre, ta kontakt med folk som kan hjelpe, osv...

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard Re: Mannen min og jobben hans...

Lykke til, Softis og Softis-mannen Det ordner seg. God tur til Frankrike
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Standard

Denne uken får mannen min svar på om han får den jobben han søkte på. Han står først på "listen", og får nok jobben om søknaden blir godkjent av en eller en annen personalsjef (forsto ikke helt måten de behandler jobbsøknader i Staten, men ^^ )...
    Jeg HÅPER så sterkt at han skal få den jobben, det kommer til å forandre livet vårt!
    Så vi får bare krysse fingre ^^

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •