Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard "Feilgrepene dine gir sure og trassige unger"

http://www.dagbladet.no/2013/02/06/t...eliv/25622936/

Slike artikler som dette er jo helt vanlig i aviser og magasiner. Hva tenker dere, sett fra et TiO-perspektiv?
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard Re: "Feilgrepene dine gir sure og trassige unger"

Jeg skummet gjennom nå og synes i grunn denne var fin. Litt karrikert, men med mange gode poenger. Synes også at det er flott at det oppfordres til å søke hjelp! Ofte synes jeg poenget med denne typen artikler er "det er noe galt med deg som ikke klarer perfekt barneoppdragelse" eller "du burde ikke fått barn om du synes det er vanskelig"

Så får man jo bare håpe at hjelpen som tilbys er av god kvalitet.

Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Jeg tenker vel at det ikke finnes bruksanvisninger når det gjelder unger. Men jeg er ikke motstander av mange av disse rådene. Jeg tror at også innenfor TiO er det viktig å være klar på sine egne og andres grenser. Men jeg har ikke tro på grenser kun for grensenes skyld og det å "vise barna hvem som er sjefen". Det å være foreldre skal ikke handle om en evig maktkamp der man må kjempe om å vinne.

Ellers tenker jeg at man selv må føle på hva man orker og hva som gir en mening i hverdagen. Sover både barn og foreldre godt i samme seng, så er det jo ikke noe i veien med det. Jeg har heller ikke noe behov for at mine barn skal spise opp alt på tallerkenen heller. Så lenge det ikke plager noen i familien, så er jo ikke dette noe som gir konflikter heller. Så fokuserer jeg heller på de tingene som faktisk betyr noe for meg. Og jeg prøver å gjøre det ved å være klar på mine grenser og forklare hvorfor jeg ønsker at det skal være sånn.

Men egentlig er jeg vel ganske lei av alle sensasjonsartiklene og alt det tabloide som dominerer nettavisene. Jeg likte godt dagbladet før i tiden, men nå er det bare pupper og resirkulert stoff.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard Re: "Feilgrepene dine gir sure og trassige unger"

Jeg blir fort litt sliten av sånne artikler, men denne var ikke så ille syns jeg. Men jeg tenker at det viktigste er å være bevisst på hva man sier, og være klar over hva man da "begir seg ut på". Det er ikke alltid en fasit. Jeg spurte f.eks storebror om han ville hjem fra barnehagen i sta. Det var helt bevisst at jeg spurte, for jeg syns det var hyggelig å vente litt å rydde litt i hylla og sånn og se litt på hvordan han lekte for han lekte så fint. Men neste gang så spurte jeg ikke, da sa jeg at vi snart skulle dra, for da skulle vi hjem.

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Jag också tycker denna var ganska ok med ett väl definierat ganska: Det är möjligt jag läser med negativ tolkning, men jag tycker att hela artikeln har en litt negativ attityd på bekostnad av barnet. Alla dessa "felstegen" de beskriver är ju gjorda av den vuxna och det tycker jag borde komma fram tydligare.
    Tre gutter: 2003, 2006 och 2010

Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Sunnydale
    Blogginnlegg
    1

Standard

Artikkelen lenker videre til "Hjelp jeg har et monsterbarn", den traff meg veldig fordi den handler om noe jeg sliter med og var positivt konstruktiv. Der står det også:
    Men ikke få dårlig samvittighet hver gang du får tips om noe som kan være bra for barnet. Dette er destruktivt, men dessverre veldig utbredt. Som småbarnsforelder klarer du å nullstarte deg selv oftere enn du tror.
    Viktig, riktig og godt.

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av CarinaNV Vis innlegg
    Jag också tycker denna var ganska ok med ett väl definierat ganska: Det är möjligt jag läser med negativ tolkning, men jag tycker att hela artikeln har en litt negativ attityd på bekostnad av barnet. Alla dessa "felstegen" de beskriver är ju gjorda av den vuxna och det tycker jag borde komma fram tydligare.
    Eller rättare sagt: Jag skulle önska att de också skrivit att barnen är både kompetenta och samarbetsvilliga och att det inte handlar om att den ena eller andra måste vinna utan att föräldrarna måste bli tydligare i sitt samarbete.
    Tre gutter: 2003, 2006 och 2010

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Thinkerbell Vis innlegg
    Artikkelen lenker videre til "Hjelp jeg har et monsterbarn", den traff meg veldig fordi den handler om noe jeg sliter med og var positivt konstruktiv. Der står det også:

Viktig, riktig og godt.
    Den artikkelen likte jeg kjempegodt! Kos og lading kan være løsningen på mye.

Blir så lei av råd som "La barna velge mellom to forskjellige gensere". Nei, det er faktisk ikke løsningen på alt, ikke alle barn lar seg lure av noe så enkelt.
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg er enig, Carina.

Om soving i egen seng tenker jeg at om barnet sover i en familieseng, så er det barnets seng, og da gir ikke "egen seng" noe mer mening enn at det er der barnet sover. Om barnet kommer mye inn til foreldrene og det er et problem, så er det jo riktig å ta tak i det.

Klistremerker for å holde seg tørr om natten har jeg INGEN tro på. Ei heller belønning for god oppførsel i butikken. Men de andre forslagene er jeg enig i, selv om de kanskje er presentert litt vel enkelt.

Jeg er enig i at forutsigbarhet kan forhindre fremtidige konflikter, men synes det er for enkelt å si at barnet styrer skuta. Barnet har ingen forutsetning for å kunne navigere. Relasjonen mellom foreldre og barn kan være så vanskelig at det er vanskelig å navigere, men det er uansett foreldrene som styrer skuta, tenker jeg. Man kan likevel velge å være ettergivende der man føler det er riktig for familien, og jeg har ingen problemer med å begrunne avgjørelser med dagsform, så avgjørelsen kanskje er annerledes dagen etter. Men om man har en regel som man presenterer som absolutt, så bør den følges, tenker jeg.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •