Viser resultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Ble medlem
    02 Mar 2009

Standard Hva sier man til barnet sitt når det blir utestengt fra lek?

Sitter liksom og vipper imellom å la henne erfare selv og å få henne på et annet spor. Saken er at her er det en del jenter som er et par år eldre enn snuppa. Mulig det er barn som er nærmere henne i alder, men da er de i så fall ikke noe særlig ute på egen hånd. Jenta mi får lov til å være ute på egen hånd, og da er det jo disse jentene på ca sju år. Jenta mi er fem.

Er de alene så leker de villig med henne(det er jo klassisk), men er de flere så stenger de henne ute. Jeg vet ikke om hun helt forstår det selv, for hun VIL så gjerne være med. Hun synes de er kule, hun vil heller leke med dem selv om de ikke vil leke med henne enn å kontakte en fireåring som er ute og heller ikke har noen å leke med.

Som regel sier hun til meg at de vil leke, selv om jeg ser at hun bare dilter etter. Og jeg vet at det å være en etterdilter kan bli en rolle jeg ikke vil at hun skal være i. Samtidig som at de fleste kanskje har vært en etterdilter i noen sammenhenger og at hun kanskje tar lærdom av å se på de eldre jentene. Men så har det vært episoder, f.eks på lørdag, der jentene hadde godteri og høyt proklamerte at hun ikke fikk og at hun ikke VAR MED på leken. Da ble hun lei seg og kom inn og fortalte det. Hennes plan var å ta med nøtter ut(vi hadde ikke kjøpt lørdagsgodt enda) og da ikke dele med dem. Jeg prøvde å si at hun ikke trengte å leke med dem hvis de ikke ville leke med henne, ikke la dem være sånn mot henne, heller leke med noen andre eller finne på noe gøy alene. Men jeg vet ikke om det er riktig heller?

Så hva sier dere? Hva ville dere gjort? Jeg ser jo at jo mer jeg maser om sånt, jo mindre vil hun fortelle meg om hva som faktisk skjer. (Dæm VIL lek me mæ, mammaaa). Samtidig som jeg gjerne vil veilede henne sånn at hun faktisk ikke finner seg i hva som helst og heller finner på noe annet hvis hun ser at noen unngår henne. Men så er det jo liksom den røffe lærdommen alle barn kanskje må igjennom.

Jeg vet ikke? Hva tror dere?
    De er jo som sagt to år eldre, og jeg kan jo på en måte skjønne at de ikke vil han henne med alltid. Hun er ikke like tøff som dem, hun går ikke på skolen. Men så er de alene og da er hun helt ok å leke med. Jeg husker jo selv at det var litt sånn. Jeg vil bare ikke at hun skal forherlige dem for mye bare fordi de er store. Men det er kanskje bare sånn det er?
    Heldig mamma til to fantastiske mennesker.
    De er født i 08 og 11

Ble medlem
    02 Mar 2009

Standard

Det kan være greit å føye til at dette ikke er et problem ellers. Hun er veldig populær i barnehagen f.eks, og der er hun eldst av jentene, så hun får opplevd begge sider.
    De er født i 08 og 11

Standard

Når de leker med eldre barn så blir det som regel den minste som er "etterdilter". De små ser opp til de store, så det er naturlig. Jeg bryr meg ikke om det. Men er de stygge, sier jeg til sønnen min at han ikke skal være med dem, og heller finne på noe annet. (Du skal ikke være med noen som er stygge mot deg. Da skal du gå, og heller finne noen andre å være med.)
    Gutt 08

Ble medlem
    02 Mar 2009

Standard

Ja, det er igrunn det jeg tenker også. Men så er jeg litt redd for den etterdilterrollen, men så lenge hun ikke er sånn i andre situasjoner så er det vel ikke noen grunn til panikk.
    De er født i 08 og 11

Standard

Jeg tror ikke det hvertfall. Nesten samtlige barn havner i den rollen når de er med eldre barn. De eldre barna kan mer, er raskere, og er i det hele tatt flinkere på "alt" som betyr noe for barn. Det er veldig stas å få være med dem. Og for et barn som ikke alltid er i den rollen så tror jeg det kan være en god erfaring på mange vis. Livet er jo slik at man ofte må føye seg etter andre. Men samtidig kan det jo være greit å minne de eldre barna at de må ta hensyn til de yngre. Det er goså en viktig erfaring, og detgjør jeg ofte. "Hvis dere tar med dere XX, må dere må passe litt på ham. Ikke glem at han er mindre enn dere." Jeg forventer naturligvis ikke "barnevakt" av 6-7åringer, men jeg håper at de ikke f.eks løper ifra ham... Erfaringen min er også at da føler de litt ansvar, og kanskje tar litt mere hensyn. Særlig jenter.
    Gutt 08

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard Hva sier man til barnet sitt når det blir utestengt fra lek?

Gjenkjennbart og veldig vanlig tenker jeg - at store barn gjerne leker med mindre når de er alene men ikke når de er fler. Slik er det helt sikkert i barnehagen og på skolen også (eller, jeg vet at det er sånn). Selvsagt noen unntak der man er bestekompis eller god venn med noen i annen alder men selv der kan man erfare at den eldre trekker seg unna den yngre i visse sammenhenger. Med Supern har vi snakket om at det er naturlig/vanlig at de som er eldre ikke leker med de yngre om de er fler (var noen incidenter med naboer her for et par år siden) og at oftest blir på de eldres premisser. Man kan vinkle det litt slik når man snakker om det kanskje? Du kan jo speile ifht hva som evt skjer i barnehagen- hvem leker hun med der?
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    07 Apr 2009
    Sted
    Midt i idyllen

Standard Re: Hva sier man til barnet sitt når det blir utestengt fra lek?

Det er vanskelig å vite når man skal la dem gjøre egne erfaringer og når man skal blande seg inn. Og det er jo stas å leke med de store, men ikke for en hver pris. Men når de er store nok til å være ute alene er de kanskje store nok til å gjøre egne erfaringer i forhold til hvem de vil (prøve å) leke med? Også får man følge med så godt man kan og snakke om det hjemme. Jeg kjenner at jeg gjerne vil beskytte ungene mot alle slemme, men det er vel ikke så lurt...
    Kosemamma til storesøster oktober 05, lillebror oktober 07
    og minibror februar 12

Standard

Mille har ei venninne som er ett år eldre, venninnen har fortalt at når hun har besøk av andre så må Mille reise hjem.
    Men Mille reiser ikke hjem hun bare menger seg.

Her en dag hadde hun besøk og hun sa i klartekst til Mille at hun ville være i fred, og ok sa Mille og ble med dem på trampolina.
    Det endte i at de storkoste seg alle sammen og denne venninnen kom på døren her dagen etterpå.

Så kanskje la det gå en stund?
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster