Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Repatriert. Igjen!

Standard En gang samsover - alltid samsover

- Ja ja, sukker han tungt, mens han spiser frokost. Han høres ut som om han verden på sine skuldre, og følger opp:

- Men det er vel lite å gjøre med det, ja.

- Hva mener du med det, spør jeg, mens jeg lepjer i meg litt for varm kaffe. Det er første skoledag, og hverdagsrutinene våre er tydelig rustne. Vi er litt sent ute allerede, men det har vært overraskende lite masing. Vi kommer til å rekke det.

- Ja, det er vel bare å sove alene igjen da, sukker han tungt. - Du vet, jeg har jo liksom blitt så vant til å sove sammen med noen igjen denne sommeren.

Det har han rett i. Vi har sovet i underlige klumper denne sommeren: Alle fire i en smal seng, jentene i én seng, guttene på madrass på guvlet, ungene i en seng, alle fire i et lite telt eller stappet inn i en kahytt, der åtte ben er sammenflettet om morgenen. Alene på tur med besteforeldre i en uke har de sovet med hver sin besteforeldre. Lykke som han elsker mest - rygg mot rygg - tett inntil den brede, store varme bestefarsryggen. Snorkingen gjør ham visst ingenting.

Han har lang fartstid som samsovingsunge. Fra han var spedbarn har han enten sovet med en av oss, eller sin søster. Han sover roligere da, tungt og fredelig, og han våkner alltid med et smil når han ser at noen er der.

Men nå er han snart ni. Skal opp i fjerde klasse. Snart ingen melketenner igjen - lang og om mulig tynnere enn før. Enormt vitebegjærlig - glupsk på livet og livredd for å gå glipp av noen former for familliært samvær han har sovnet fra. Likevel har han fanget opp at man ikke forteller kompiser at man sover med foreldre. Han vet om en annen gutt i klassen, men han har mistet faren nylig, så han slipper liksom unna. Ellers er vi strengt instruert i å ikke sove sammen med ham om natten, samt ikke å snakke om at han tidligere har likt å sove sammen med oss.

- Ja ja, sukker han igjen. Det er vel bare å innfinne seg med at nærhetens tid er forbi. Jeg har jo mitt eget værelse, vet du. Hans hang til litt arkaiske uttrykksformer viser seg stadig. Han ser skikkelig molefonken ut.

Så går klokken. Vi raser ut døren - vi på jobb - barna til første skoledag etter ferien. Utenfor skolen løper de glade ut, og kaster seg rundt halsen på vennene de ikke har sett på lenge. Livet ser ut til å leke igjen. Vi kommer hjem. Spiser middag. Legger bind på bøkene. Snakker om dagen som har gått, og skravla går ustoppelig, før de motvillig går til sengs, og sover etter fem minutter.

Vi voksne kjenner også på en ang av melankoli over at skoleferien er over. Da er det liksom ugjenkallelig slutt. Det kan sikkert komme en fin dag eller to, men vi vet hva som venter. Oktober. November. Mørke morgener og kalde kvelder.

Så vi rusler ned på barnerommene. Stryker dem over de solblekede luggene. Hører sovepusten. Akkurat her og nå er de ikke fjerdeklassinger, men små harehjerter - vårt kjøtt og blod, som på ingen måte kan ligge alene på et rom! Vi veksler blikk og nikker, løper for å pusse tenner, og møtes i gangene med hver vår ulenkelige, sovende unge hengende over skulderen som en potetsekk: Far og datter til gjesterommet; Lykke og jeg til foreldresoverommet. Idet jeg velter ham over i sengen og ned på puten, våkner han såvidt og hvisker:

- Mamma! Får jeg sove hos deg! Takk for at du kunne lese tankene mine! Så snur han seg, og fletter bena inn mellom mine.

Og så sover vi - alle fire. Vi strekker feriefølelsen litt til!
    Sist endret av Filipine : 20 Aug 2013 kl 12:14
    La hybelkaninene leve!

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard

Dere er en fin gjeng altså.
    Mann og barn 07 og 11.

Standard

Awwwww elsk, altså. Takk for at du deler, og så BRA du skriver, og jeg måtte le, brukte han virkelig ordet "værelse" ? hahaha

Nutte plutte er over i egen seng siden vi kom hjem fra ferie. Hun måtte det, fordi pappamannen ramlet ned på jobben og brakk hofta si og har operert. Så det ble en "naturlig" overgang, siden rommet hennes ble ordnet istand før ferien med ny seng og greir. Hun har jo lekt mye der inne alene og med venner på besøk.

Det går overraskende bra, jeg leser ett eventyr for henne hver kveld, og vi synger en kveldsbønn sammen.
    Så får hun ha et rosa lys på til hun sovner.

While we try to teach our children all about life - our children teach us what life is all about

Ble medlem
    07 Apr 2009
    Sted
    Midt i idyllen

Standard

Åååå, litt rørt nå.
    Kosemamma til storesøster oktober 05, lillebror oktober 07
    og minibror februar 12

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Lykke og du setter så fine ord på samsoving, og på livet som familie. Takk for at du deler, jeg sitter helt rørt her og småsnufser litt ved pulten.
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Standard

Totalt rørt jeg også, og med en stor 4. klassing i hus så ser jeg hvor store og små de er på samme gang
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Fine dere.
    Og jeg må jo si, jo eldre L blir, jo mer koser jeg meg med samsoving. Hun ligger stillere, og det er mindre tid med henne på dagtid. Da hun var liten og krevde oppmerksomhet hele tiden, hadde jeg mye mer behov for sengen for oss selv. Nå flytter hun inn så snart pappaen eller jeg setter oss på et fly.

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard Re: En gang samsover - alltid samsover

Rørt jeg også ja. Snufs! Enig med Madison jeg, jenten sover med med når pappaen er borte, og det er bare kos.
    Learn from yesterday
    Live for today
    Hope for tomorrow

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Her sover vi sammen alle fire, eller en voksen emigrerer slik at Sneipen får plass (han er en notorisk propell) - og jeg ser med gru til den dagen det er slutt. Men Supern (7) er ikke klar enda, og han har så langt ikke snakket om at det ikke er passende. Så vi lar dem bestemme. Og de skal sove sammen med oss sier de. Da så.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Og asså, min erfaring er egentlig at samsoving er noe alle gjør, men ingen snakker om

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •