Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 16 av 16
    Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard Re: NVC-nybegynner trenger hjelp!

Observere hva da?

Jeg vil nok trenge mye øvelse før dette går automatisk. Jeg ser for meg at jeg midt i en samtale sier "vent litt, jeg må bare analysere denne situasjonen med NVC-prosessen først..."
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    04 Oct 2010

Hva er det hun konkret sier og gjør?
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard

Oki, et eksempel.

Vi er enige om at vi skal skrive en søknad. Neste gang vi møtes, har hun skrevet ferdig søknaden og sier at den kun mangler min signatur. Jeg sier at jeg i alle fall vil lese gjennom først, og at jeg hadde satt pris på om jeg hadde fått litt tid til å lese gjennom for meg selv og kanskje kommet med kommentarer. Hun sier at hun ønsker å sende søknaden fortest mulig, så hun vil at jeg bare signerer. Det gjør jeg, men jeg blir sint på henne.

Hvis jeg hadde brukt NVC så hadde jeg fortalt henne at
    -jeg skjønner at det er viktig for henne å sende søknaden fortest mulig (hennes behov)
    -jeg setter pris på at hun har tatt initiativ og gjort jobben med å skrive søknaden (hennes følelser er muligens glede over at søknaden allerede er ferdig?)
    -jeg føler meg likevel sint og skuffet (min følelse)
    -jeg har behov for oversikt og kontroll (mine behov)
    -jeg ønsker derfor at hun lar meg få litt tid til å lese og kommentere, selv om det da kanskje vil ta en dag ekstra (min forespørsel)

Noe sånt? Jeg har ikke lest ferdig boka ennå. Jeg tror nok den må leses mange ganger før man får teknikken under huden.
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    04 Oct 2010

Må svare mer når hodet ikke er i vaskebøtta. Første tanken min er at du først må anerkjenne hennes følelser.
    Hun har skrevet ferdig et dokument som dere skulle samarbeide om. Hun er kanskje stolt og har jobbet hardt og ønsker anerkjennelse for det hun har gjort.
    Du kom til møtet med forventninger om å få bidra med det du har og blir veldig skuffet når det for det første ikke blir som forventet og for det andre du ikke får bidratt slik du ønsker.
    Da er utfordringen å først gi deg selv litt emergency empati inni deg hvor du snakker godt til deg selv om hvor skuffet du er og evt andre følelser...pust mens du gjør dette,fiks gjerne kaffe eller gå på do. Så kan du vende deg til henne. Se på henne uten å bedømme hennes adferd eller tidligere handlinger. Det er kjempevanskelig siden du selv har så mange følelser,men forsøk å engasjere deg i henne. Så begynner du med å beskrive det hun gjør. Ikke bruk ord som å forstå hva hun føler e.l. Det føles helt merkelig å snakke slik,men si feks
    Her har du skrevet hele dokumentet alene ja. (Hun nikker kanskje) Det er mye tekst og du har nok brukt mye energi og tid på dette. (Pust og ta deg tid til å si dette uten å h sarkastisk tonefall eller noe). Har du dårlig tid og ønsker å bli fort ferdig her?
    Så kan du si at det er viktig for deg å få lest alt hun har jobbet med og du ønsker å lese igjennom det før du signerer det. Og det er viktig for deg å føle at du også kan bidra,så hvis hun kan sende deg dokumentet på mail så kan du lese mens hun gjør noe annet hvis hun har dårlig tid. Eller at du vil at dere skal se på det sammen for å ha en dialog om det dere jobber med.

Ble medlem
    03 Dec 2012

Charlie, bruker du dette? Sånn til daglig, overfor kjæresten, svigermor, sjefen, den sure kollegaen, naboen og han ufordragelige i FAU?

Det er det jeg håper å få til, etter hvert. Min største utfordring her er å faktisk kjenne på og anerkjenne mine egne følelser, og så bruke dem konstruktivt. Jeg er typisk flink pike som ikke sier i fra, men biter ting i meg og går og irriterer meg for meg selv. Det blir ikke et helhjertet "ja", som JJ skriver om i "Kunsten å si nei". Men jeg øver meg.
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    04 Oct 2010

Det å få det til i det daglige er en stoooor utfordring,særlig når jeg skal bruke det for meg selv når jeg får tanker som er selvkritiske...det krever mye trening å gjenkjenne disse og jeg vet at jeg kommer til å få mer utbytte når jeg tar meg tid til å skrive ned div tanker og følelser og knytter behov til disse...slik at jeg kan ha noen tips til meg selv når situasjoner oppstår. Mange ganger ender det med at jeg sier det vanlige og automatiske,og andre ganger sier jeg ingenting fordi jeg trenger tid til å tenke ferdig..men folk er så travle..jeg også. Jeg har også mye å lære av å tenke at jeg ikke alltid skal ha rett,men bli progressively less stupid..
    Hjemme er det ofte slik at jeg ser når det er situasjoner hvor alles behov ikke blir møtt,men dette med å da gå inn i nvc-tenkemåten er fortsatt uvant og da blir det mer frustrasjon når jeg ikke har løsninger når flere hyler og stanger imot hverandre..så jeg er selv litt frustrert for at jeg ikke klarer å tenke så klart så raskt som jeg skulle ønske..men det blir bedre,litt og litt. Jeg øver meg på å trekke pusten dypt og å glemme alt rundt,alt som har skjedd i fortiden,og bare prøve å se den andre..men det å skille sympati og empati er vanskelig

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •