Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard NVC-nybegynner trenger hjelp!

Jeg holder på å lese boka, er kommet til kapittel fire, og for å trene for meg selv så prøver jeg å bruke det jeg leser på en faktisk case. Men jeg får ikke helt til...

Jeg sliter litt med en relasjon til en dame som jeg er nødt til å samarbeide med. Kommunikasjonen vår blir lett angrep-og-forsvar, og jeg får en klump i magen hver gang jeg tenker på det. En god NVC-case altså.

Observasjonen er enkel. Hun har tidligere latt være å gi meg relevant informasjon for prosjektet.

Jeg synes at hun er en arrogant og løgnaktig bitch som prøver å umyndiggjøre meg og holde meg utenfor. Jeg føler at hun ikke hører på meg, og at hun totalt overkjører meg og prøver å ta fullt eierskap til prosjektet.

Men jeg ser jo at dette er subjektive vurderinger, og at jeg tillegger henne intensjoner som jeg jo ikke kan vite noe om. Derfor trenger jeg litt hjelp: hva føler jeg egentlig?
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard

Komme med mer senere:
    Mest sannsynlig er det flere lag her og det hun gjør katalyserer følelser du allerede har på området.
    Du har behov for å bekreftelse, inkludering og tillit, og blir såret og frustrert når hun sier og gjør slik. Årsaken til de verste følelsene er det du sier til deg selv om det hun gjør. Altså at du bekrefter overfor deg selv det du tror hun har som formål med det hun gjør.
    Du tenker kanskje at hun ikke vil at du skal lykkes, og så sier du til selv at du ikke kommer til å lykkes, og så spinner det da videre at du ikke er verdt noe og dermed ikke kommer til å lykkes, og derifra kommer behovet du har for bekreftelse.
    Du tenker kanskje at hun vil holde ting hemmelig for deg, og så sier du til deg selv at du ikke er en trustworthy person og derifra kommer det at du behøver tillit.

Noe å spinne videre på?
    Det som også er utfordringen her er å empatisere med henne. Hvilke behov er det hun prøver å fylle ved å unnlate å gi deg informasjon du kan ha bruk for. Er det fordi hun vil ha et forsprang, muligens fordi hun sier til seg selv at hun ikke er verdt noe hvis ikke hun "jukser"? Er hun redd for at du ikke kommer til å ville samarbeide med henne, altså behøver hun bekreftelse og tillit fra deg?
    Jr (2010) og lillemor (2012)

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard

Du er kanskje også trist fordi du ikke reagerer i henhold til dine behov for integritet og autonomi når du er i slike situasjoner. Og derifra kommer det også usikkerhet og "såbunn" for selvkritiske kommentarer og tanker.
    Men hvilke behov er det da du forsøker å fylle med dine reaksjoner? Nå vet ikke jeg nøyaktig hva du sier og gjør, men kanskje du forsøker å beskytte deg selv.

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard Re: NVC-nybegynner trenger hjelp!

Jeg har gått gjennom lista over mulige følelser, og det eneste som passer til casen er sint, skuffet, lei seg og såret. Ganske uoriginalt altså. Enten er språket vårt utilstrekkelig, eller så er det de samme enkle følelsene vi som oftest føler.

Jeg kommer tilbake etter kapittel fem.
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    04 Oct 2010

Jeg finner ofte ut at mitt språk er fattig når det kommer til å beskrive følelser,og ofte er det et sammensurium av følelser,behov og tanker som ikke er klart avgrenset.

Standard

Dette kjenner jeg så veldig igjen mellom min veninde og meg, som nylig avsluttet et heller håpløst samarbeid med business sammen.
    Hvilken bok er det dere refererer til? Nå ble jeg nysjerrig

While we try to teach our children all about life - our children teach us what life is all about

Ble medlem
    04 Oct 2010

Marshall Rosenberg sin bok

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard

Takk, charlie Denne tankegangen her er definitivt noe som må prøves ut og modnes. Men jeg tror definitivt at det kan ha noe for seg

Isleofview: Boka finnes på norsk også. Anbefales for alle som kommuniserer med andre
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard

Fremdeles på samme case som før:

Jeg tror at jeg (både generelt, og i denne casen spesielt) har behov for oversikt og kontroll. Hvis jeg ikke får det, føler jeg meg usikker og ubekvem. Når hun da lar være å gi meg informasjon som jeg mener å ha krav på, så oppfatter jeg det som et personlig angrep. Jeg har uansett ikke full kontroll på dette prosjektet; jeg føler meg allerede usikker, og det hun gjør forsterker det. Men det kan jo ikke hun vite.

Jeg har behov for å stole på henne for å kunne samarbeide med henne. Men når jeg opplever at hun er noe overflatisk i gjengivelsen av detaljene, så tenker jeg at hun lyver for meg, og jeg blir skuffet. Og når jeg ikke stoler på henne, så blir jeg enda mer usikker.

Når det gjelder henne, så har jeg mistanke om at hun har hatt andre ting å tenke på, som har gjort at hun har hatt mindre tid og oppmerksomhet på dette prosjektet enn hun har ønsket. Og så har hun glemt, eller utsatt, eller bare ikke tenkt på at jeg også ville ha informasjon. Hun vil nok aldri innrømme dette for meg, men det har kanskje gitt henne dårlig samvittighet. Når jeg så konfronterer henne, så hører hun bare kritikk av at hun gjør en for dårlig jobb (og det mener jeg ikke). Og dermed går hun rett i forsvar og sier at hun ikke kan forstå at jeg absolutt trenger denne informasjonen og at det ikke kan være så nøye. Da oppfatter jeg henne som arrogant og formyndersk. Kanskje hun har behov for anerkjennelse av det hun gjør. Og jeg tror nok at hun er redd for at jeg ikke vil samarbeide med henne, og at hun har behov for min tillit.

Men nå gjetter jeg fremdeles hva hun tenker, er det lov?

Leser videre...
    Sist endret av Mabel : 16 Sep 2013 kl 23:27
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    04 Oct 2010

Standard

Hva hvis du prøver å kun observere uten å dømme. Hva ser du da?

Jeg synes det er skikkelig vanskelig jeg, særlig å få dette inn i hjernen til daglig.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •