Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 16 av 16
    Ble medlem
    03 Aug 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Jeg tror det er bra og beskyttende om foreldre har et ok og naturlig forhold til kropp. Men at problemstillingen er mye mer kompleks enn som så, desverre.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Jeg er veldig opptatt av at kropp skal være noe mer enn estetikk. Kroppen har en funksjon, og om det er en bra eller dårlig kropp henger mer sammen med hvordan kroppen fungerer, enn hvordan den ser ut.

Jeg er blant dem som i veldig, veldig mange år kun har bedømt min kropps verdi utfra hvordan den så ut (og det var selvfølgelig aldri bra nok, på den annen side var jeg for lat til å jobbe for de endringene jeg drømte om. Pluss at det er jo begrenset hvor mye lengre bein man kan trene seg til, liksom ).

Jeg håper at budskapet om kropp som funksjon skal synke inn litt tidligere hos min datter (og sønn) enn det gjorde hos meg, men må si at jeg er ganske bekymret over utseendefokuset blant dagens barn og unge. Derfor tror jeg kanskje også at å bli kjent med kroppen sin som et redskap, mer enn en kleshenger, er viktig, og at idrett, dans eller forsåvidt også andre hobbyer som krever noe fysisk, kan være av det gode.
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Ble medlem
    31 Oct 2007
    Blogginnlegg
    1

Standard

Ja, Rivella, her er jeg veldig enig med deg. Jeg hadde en periode da jeg var veldig opptatt av at jeg ville ned i vekt, men oppdaget at den voldsomme slankingen rett og slett gikk ut over funksjonen. Det stoppet noe som kunne blitt en veldig negativ spiral for meg. Jeg er veldig glad i mange former for fysisk aktivitet og er ganske stolt av hva jeg kan få til. Jeg håper og tror at det er noe jeg klarer å formidle til Kyllingen.

Foreløpig virker det sånn. Hun er glad i den myke magen min og har ved anledning truet de andre ungene med "...ellers sier jeg det til mamma, og hun er kjempesterk!" Ellers har jeg aldri hørt henne kommentere tykk eller tynn verken om seg selv eller andre. Hun definerer helt klart seg selv som både sterk og utholdende og er stolt av det.

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard

Kjenner at jeg blir litt irritert av en noget begrenset undersøkelse. Jeg syns den tydeliggjør hvor vanskelig og tradisjonelt ensidig synet vårt på kropp er. Mulig jeg ikke får med meg alt her. Men det er supert at det fokuseres på dette. Og jeg syns det er utrolig viktig at foreldre som forbilder understrekes.

Så det er de barna der foreldrene ikke fokuserer på kropp som er fornøyde med den? Der kropp skal være funksjon og funksjonell? Det syns jeg blir veldig fattig og faktisk litt trist. For ikke å snakke om de barna som sitter i rullestol eller trenger andre hjelpemidler i hverdagen. Kropp er ikke bare estetikk eller funksjon. Noe av det mest fantastiske med kroppen vår er sansning og opplevelse. Det å være tilstede i seg selv og oppleve. Oppleve og utforske bevegelse, følelser, nærhet, berøring, trygghet m.m.

Hva med de barna som har foreldre som er fornøyd med kroppen sin. Ikke bare som funksjonell enhet, men som opplevende organisme, og et estetisk individuelt uttrykk for vårt følelsesliv og våre opplevelser. I kroppen vår møtes fortid, nåtid og fremtid. Vi bærer med oss erfaringene fra fortiden, opplevelsene i nåtiden og forventningene om fremtiden. Kropp er jo topp!..og ikke bare funksjonell biomekanikk.

For en stund tilbake begynte jeg på et kroppslig manifest for hva jeg ønsket for mine barn, men det ble aldri fullført. Det tror jeg sannelig jeg skal begynne å gruble litt på igjen
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Ble medlem
    05 Jul 2008

Standard

Har ikkje fått lest artikkelen, berre kommentarane. Veldig einig i dei fleste her, og veit at dette er noko me må jobba med i familien. Me vaksne har to forskjellige utgangspunkt og erfaringar.
    Men Dunderdama, kan ikkje sansing på forskjellige vis og vera inkludert i funksjon?
    Eg trur ikkje det er motstridande, men einig i at det er viktig å poengtera.

Kroppen vår er fantastisk uansett fysisk og psykisk helse, funksjon og utsjånad!!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
    Mamma til store-S (07) og vesle-S (09)

Ble medlem
    05 Mar 2009
    Sted
    utflytta trønder

Standard Hva kjennetegner ungdom som er fornøyde med kroppen sin?

Jeg syns slik artikkelen ble beskrevet og funksjon ble fremhevet, så ble kroppen redusert til et verktøy, ett objekt. Nå er kroppen det også, men den er så mye mer. Vi har ikke bare kropp, vi er kropp. Kroppen er subjekt og objekt på samme tid. Det at man kan både oppleve med kropp og i kropp. Syns derfor funksjonsfokuset ble for kropp-objektiviserende.
    ..barn lærer ikke av vår forståelse, men sin opplevelse...
    dunderdame med dundermann
    , dunderpels og to dunderbarn: Loppa (mai'08) og Hopalong (mai'11)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •