Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard Hva kjennetegner ungdom som er fornøyde med kroppen sin?

Kjempespennende at noen har forsket på dette. Les litt om hva de har kommet frem til her

Noen som har noen tanker om temaet?
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Standard

Veldig spennende Rivella! - Posta jo akkurat linken på facebook jeg, så ser jeg du har gjort det her inne.

Det jeg tenker om temaet, er at de av venninnene mine med spiseforstyrrelser og sterkest negativt syn på egen kropp har mødre som "alltid" har slanka seg, eller kommentert kropp - ikke akkurat positivt - gjennom alle tider. Som å kommentere "skulle nesten trodd du var gravid" når jenta endelig klarte å få opp vekta igjen osv.

Og så tenker jeg at vi (foreldre, samfunn, lærere, barnhageansatte osv) i alt for stor grad gir utseendemessige kommentarer til små barn, og i for liten grad gir tilbakmeldinger og bekreftelse på barna i seg sjøl og hva de har gjort. Og det gjelder særlig jentene våre.
    Mor til Tutta (2007), Sussus (2010) og Pippa (2014). Ekkornfamilie i Prøysenland.

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg likte godt å lese om dette. Selv er jeg oppvokst med søttitallsforeldre som nok var så bevisst på dette at de ikke engang fikk meg til å rette meg opp fra min dårlige holdning Og jeg sliter med å forstå at utseende kan være så viktig. Det er fint å være fin, men det er ikke viktig, i min verden. Jeg har vel alltid tenkt at den typen holdninger gir jeg i større eller mindre grad til mine barn sånn på lang sikt, men at det også er utslagsgivende i ungdomstiden er fint å lese.

Og så er jeg takknemlig for at jeg er to og en halv kilo unna der jeg ønsker å være, og ikke 20 kg. Og at kroppen min virker og at det er lett for meg å være aktiv sammen med barna mine. Er man i en annen situasjon selv, så er det jo veldig mye vanskeligere å være fornøyd. Da blir kroppen viktig likevel.

Ble medlem
    22 Aug 2010
    Sted
    Bergen

Standard

Hvor finner jeg denne artikkelen dere refererer til?

*kort fra telefon*

Edit: n/m... fant det når jeg gikk inn fra data

Edit2: Kan man komme inn hit fra Google, eller må man være medlem for å lese?
    Sist endret av Kickie : 29 Nov 2013 kl 18:00
    Entusiasten april '09 og Minisnupp april '13

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Man kommer inn her fra google.

Jeg innså
    ,her om
    dage
    n at jeg er
    nesten den eneste
    jeg kjenner
    som aldri har
    vært på slankekur.
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    27 Nov 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Interessant, men kanskje ikke så veldig overraskende -synes dere? Foreldre (og også besteforeldre) betyr jo utrolig mye også for ungdommer. Jeg kunne sagt mye om dette, men pc-lei etter lang dag. Bra at jentene elsker å leke med den slappe magen min da....
    Mamma til Sneip(06), LilleSneip(07) og Minimannen(11)

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg beklager det litt lite seriøse innlegget tidligere. Jeg var i gang med å skrive noe langt, men lillesøster trykket og trykket og ville se på en hund på youtube... Og nå har jeg glemt hva jeg skulle skrive
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    25 Sep 2007
    Sted
    Midt på, cirka

Standard

Meloni: Fniiis

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
    Lille O , Bo Obo des. 2006, Tobo aug. 2009, Trebo des.2012
    - aka lilletambur

Standard

Jeg er vokst opp med en mamma som ikke brydde seg så mye om utseende og sånn har jeg blitt og døtrene mine også.

Aldri noen slankekurer men har prøvd å spist sunt i perioder for å komme ned i trivselsvekt. Å pise sundt for meg er å droppe cola og potetgull:/
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    18 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg ønsker at det skal være sånn at bare foreldrene har et naturlig forhold til sin kropp og barnas og bringer videre dette til barna så blir det bra.

Imidlertid så kan det veldig godt være sånn at de foreldre som har en kropp som er verd å være fornøyd med, enten naturlig eller fordi de liker å trene og spise fornuftig de bringer videre en kropp som er verd å være fornøyd med til sine barn. Og dermed så er disse barna også mer fornøyd?

De burde presentert hvordan faktisk vekt (og andre faktorer man kan være misfornøyd med) påvirket hvem som var misfornøyd med kroppen sin også i samme studie.

Jeg er omsider veldig fortrolig med min kropp selv om den er mye tyngre enn den burde være. Og det er flott om det kan føre til at barna har et bedre kroppsbilde når de blir eldre.
    Erlend 28.03.06
    Oda 18.01.08

"Og små kaniner skal man ikke tvinge, sier mamma. Hvordan skal de da kunne vokse opp og bli frie og sterke og kloke kaniner?"

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •