Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Standard Kvello modellen, noen her som kan noe om den?

Nå er det lenge siden jeg har vært her, leser litt, men skriver jo aldri lenger. Jeg trenger litt hjelp da fra dere tilknytningskloke damer ;-)

Jeg skal nå fra mandag av ut i 4 uker praksis i en bhg som holder til i en kommune som har innført denne modellen. Er det noen her som har vært på kurs eller lest noe om dette?

Jeg vet at det handler om forebygging av mentale lidelser som følge av tilknytningskader (derfor ligger tråden her) og at han har laget en modell å jobbe utfra. Jeg ønsker meg litt mer enn hva jeg selv kan lese meg til, litt synspunkt og meninger. Deres refleksjoner om dere har noen.
    mamma til tre deilige unger
    05-07-11

Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Ingen her heller? Spurte på TI og, og har ikke fått noe respons i den tråden heller.
    05-07-11

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Eneste jeg har vært borti med Kvello, er transaksjonsmodellen. Det er vel ikke akkurat den du var ute etter. Høres spennende ut da, du må gjerne oppdatere her når du finner ut av det.

Sent from my HTC One using Tapatalk
    Gift med

mamma til
    Charlie 03 Lola 05

H.K.H (Hans Kongelige Høyhet)
    Propell
    Mr. Vovalova jager postansatte og katter inn i den evige solnedgang

Standard

Barnehagene i kommunen og nabokommunene jobber med tidlig innsats etter veiledning fra Kvello, men tviler på at det er modellen du spør om, så har ikke noe å bidra med.

Men stort sett er jeg skeptisk til modeller, men varig endring/bedring av praksis pga kompetanseheving er viktig i alle jobber.

Sent from my C6603 using Tapatalk
    Mor til Tutta (2007), Sussus (2010) og Pippa (2014). Ekkornfamilie i Prøysenland.

Ble medlem
    24 Nov 2007
    Sted
    Finnmark

Standard

Nei, dessverre, men hører gjerne om den. Jobber i skolen og der hender det jo man møter på elever med problemer som kanskje kan relateres til tilknytningsproblemer.
    Mammaen til fjordjenta født i april 06 og fjordgutten født i juni 2010.

Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Tenkte jeg skulle svare her jeg... Nå er det jo noen uker siden jeg var ferdig med praksisperioden min, og den var alt annet enn god. Så jeg har brukt endel tid nå på klage til høgskolen og på å fordøye litt.

Akkurat når det gjelder kvello modellen så har jeg lest meg opp litt på egen hånd for det var veldig vanskelig å få tak i det fra praksislærer. Selv om jeg viet en hel veiledningstime til det...
    Kvellos tidlig innsats handler om i grove trekk, sånn som jeg ser det, å se de barna som har tilknytningsvansker. Det går på å få til et bedre tverrfaglig samarbeid mellom etater og instanser og på at barna er de vi ser det på at de voksne har problemer. Kvello har laget en modell som skal hjelpe til med å kartlegge dette.

Jeg er vel ikke helt overbevist, og det må nok mye kursing og kanskje også litt skolering til for at dette skal bli bra. Det er jo mange måter å tolke på, og synsing fra uerfarne bhg ansatte på dette området kan være farlig. Også er ikke jeg fryktelig glad i så mye kartlegging...

Det jeg ser som er bra er et større tverrfaglig samarbeid. Bhg, helsestasjon, bv osv.
    05-07-11

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Så bra at du klager til høyskolen og tar tak i dette selv om det krever ekstra innsats fra deg.

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til enkle forklaringsmodeller. "barna er de vi ser det på at de voksne har problemer" er rett og slett for enkelt, selv om det helt klart ofte er en direkte sammenheng der. Og så er det et utrolig viktig poeng det du skriver om at synsing fra uerfarne (og kanskje i tillegg ufaglærte?) ansatte kan være farlig.

Kan du ikke passe på å oppdatere tråden med hvilke tilbakemeldinger du får på din klage og eventuelt etterhvert om du får mer kunnskap om denne modellen?

Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Det er utrolig viktig å klage, og etter å ha pratet med ped veilederen min ble vi sammen veldig enige om at dette ikke var en god bhg for høgskolen å samarbeide med.

Det er akkurat det jeg og er skeptisk til, disse forklaringsmodellene. Også er jeg skeptisk til å alltid måtte sette en merkelapp på barn. Disse barna som utfordrer oss som voksne kan lære oss veldig mye om oss selv og hvordan vi forholder oss til de.

Jeg skal prøve å få satt meg ned og skrive litt ordentlig i morra, blir så knot fra telefon i sofakroken ;-)
    05-07-11

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Audacious Angel Vis innlegg
    Kvellos tidlig innsats handler om i grove trekk, sånn som jeg ser det, å se de barna som har tilknytningsvansker. Det går på å få til et bedre tverrfaglig samarbeid mellom etater og instanser og på at barna er de vi ser det på at de voksne har problemer. Kvello har laget en modell som skal hjelpe til med å kartlegge dette.
    Jeg har prøvd å google litt nå, og jeg finner ikke denne beskrivelsen offentlig tilgjengelig noe sted. Det jeg, som forelder og ikke-pedagog i hovedsak finner, er fine ord om tidlig innsats, samarbeid og barn som trenger "litt ekstra". Det må vel alle være enige om at er bra. Slik presenterer en typisk barnehage prosjektet, og i Stavanger er det et "kjempebra" og "vellykket" opplegg som alle er fornøyde med.

Etter litt mer leting fant jeg en artikkel i Kommunal rapport. Målgruppa til avisa er "politikere og ledere i kommunal og fylkeskommunal sektor", i følge Wikipedia. Her presenteres Kvello-prosjektet ganske annerledes. Det legges i hovedsak vekt på barnevern, og det står blant annet at "Spesialpedagogiske tiltak til barn med atferdsvansker involverer ofte foreldrene, og kan i praksis være godt forebyggende barnevern."

Fremdeles ingenting om tilknytningsvansker, men noe ganske annet enn det som presenteres foreldrene. Er det en skjult agenda her? Får foreldrene tilstrekkelig informasjon om hva de er med på, og blir de bedt om å samtykke? Gode hensikter er bra, men målet helliger ikke midlet.
    Sist endret av Mabel : 01 Mar 2014 kl 23:07
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    23 May 2008
    Sted
    Sarpsborg

Jeg og syns det var vanskelig å få noe inntrykk ut i fra Google. Det er mye positiv der og lite negativt, og da ringer det noen bjeller hos meg. Jeg liker ikke når slike modeller og kartlegginger skaper hallelujakor.
    Dette med tilstrekkelig informasjon til foreldre er en av tingene jeg tenker mye på her. Og det kanskje spesielt hos foreldre som er veldig ivrige til å finne kjappe løsninger, eller foreldre som av varierende grunner ikke evner å gjøre undersøkelser selv.
    Jeg har hørt forskjellige historier rundt om på hvordan denne modellen praktiseres. Og ikke alt er bare bra...

Jeg har lånt meg boka hans og skal prøve å sette meg ned og skrive mer utfyllende. Jeg har og fått tak i en pp han bruker på kursene sine.
    05-07-11

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •