Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard Fra avisa: Jesper Juul-filosofien gjør unge til tapere!

http://www.nrk.no/nordnytt/for-lite-...ere-1.11933095

Hva tenker dere?

Willy-Tore Mørch er forøvrig mannen som har importert De utrolige årene-programmet til Norge. Det handler mye om belønning og konsekvenser/straff, og særdeles lite om TiO.
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg tenker blæ. Dustete utspill. Ros og ros er ikke bare en ting, og å si at "ros er bra" er som å si at "mat er bra". Positive tilbakemeldinger er selvsagt kjempeviktig, men ros kan også være ødeleggende om den treffer feil eller blir for ensrettet.

Diskuter gjerne ros, men ikke for og imot, værsåsnill, fagfolkene! Hva er god ros? Juul har gitt mange eksempler der. Dele gleder, anerkjenne innsats, se tanken bak - det treffer så mye bedre enn flink og fin og snill.

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    hi sio

Standard Fra avisa: Jesper Juul-filosofien gjør unge til tapere!

Jeg tenker som hurra,synes det var en surmaget greie.
    Mann og barn 07 og 11.

Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard

Mulig jeg er over snittet optimistisk, men jeg syns egentlig denne saken var bra, for med en sånn påstand, så fikk vi jo en forklaring på hva han var så uenig i, og da kom begge sidene av saken bedre frem. Hadde han bare sagt "ros masse", så hadde kanskje ikke nyansene kommet frem.

Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard

Her er forresten en annen sak fra avisa i dag (vg) som sier det motsatte. "De har ofte vokst opp med voksne som roser barna for det de gjør, for prestasjonene. Så fin tegning! Så flink du var på fotballbanen! Så pen du er i den kjolen!Det er godt ment. Det er riktig å bygge opp selvtillit. Faren er at vi ender opp med det mange kaller "Generasjon prestasjon"."

http://www.vg.no/nyheter/meninger/sk...et/a/23299595/

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard

Hanne Skartveit er nærmere noe, tror jeg.

Jeg skjønner ikke helt kritikken fra Mørch, jeg. Jeg har oppigjennom hørt mange rare oppfatninger av Jesper Juul (Juul er mot grensesetting og for fri oppdragelse etc), men denne var annerledes. Er det juulsk å gi ungene en reprimande når de ikke er flinke nok? Og er det virkelig en trend? Hvis det er en trend hos noen, så er de nok ikke Juul-inspirerte, men mer såkalte "tigermammaer" med høye ambisjoner. Jeg kan ikke tro at Mørch har lest en eneste bok av Jesper Juul?
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Jeg synes Mørch bommer, Solhjell klarer forhåpentligvis å rette opp inntrykket noe. Jeg er også ikke særlig sikker at Juul er så toneangviende i barneoppdragelse som Mørch påstår.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    14 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Mabel Vis innlegg
    http://www.nrk.no/nordnytt/for-lite-...ere-1.11933095

Hva tenker dere?

Willy-Tore Mørch er forøvrig mannen som har importert De utrolige årene-programmet til Norge. Det handler mye om belønning og konsekvenser/straff, og særdeles lite om TiO.
    Jeg er vel heller ikke den størst fan av Mørch, han har en svært atferdsteoretisk bakgrunn og han bommer vel en del her. Jeg synes imidlertid det er synd at det er et så ensidig negativt fokus på de utrolige årene her inne. Ja, programmet lærer opp foreldre i å bruke time out ovenfor barn med svært store atferdsvansker, men dette er kun en svært liten del av programmet. Programmet baserer seg på utviklingspsykologi og sosial læringsteori og hovedformålet er å skape økt positivt samspill mellom foreldre og barn. Her er en beskrivelse av innhold funnet etter en kjapp googling: Content (depending on age range) includes: Respect and understanding children and their developmental abilities, modelling social skills, child-directed play, balancing power, descriptive commenting, academic, social, emotion and persistence coaching, differential attention, ignoring, modelling principle, having fun. Having developmentally appropriate expectations for child – depending on child’s age, temperament and developmental abilities. Positive parenting, controlling emotions and improving relationships, effective communication skills, family problem solving, enhancing children’s learning, anger management, and managing conflict. Establishing rules, predictable routines and children’s responsibilities as well as ongoing monitoring and supporting children’s academic achievement through by coaching children’s homework and partnering with Teachers.

Mamma til storesøster august-03 og lillesøster juni-06

Ble medlem
    03 Dec 2012

Standard Re: Fra avisa: Jesper Juul-filosofien gjør unge til tapere!

Hm, sa jeg noe negativt om DUÅ? Det var ikke meninga. Jeg prøvde bare å få med bakgrunnen til nevnte psykolog. Jeg kan utdype litt.

Jeg begynner med å sette opp en linje for å beskrive barneoppdragelse og pedagogikk. På det ytterste høyre punktet setter jeg metoder og teorier basert på atferdsteori. På det ytterste venstre punktet setter jeg relasjoner basert på humanisme.

Til høyre:
    -behaviorisme/atferdsanalyse/sosial læringsteori
    -belønning og straff, herunder klistremerker og time-out
    -evidensbaserte programmer og målbare resultater
    -systematisk ros

Til venstre:
    -relasjoner og tilknytning
    -tillit og reelt samarbeid
    -tydelige personlige grenser
    -anerkjennende kommunikasjon

De fleste pedagoger og oppdragere befinner seg et eller annet sted på denne linja. I utgangspunktet er ikke det ene bedre eller verre enn det andre, men det vil selvsagt være enklere å forholde seg til det som ligger nærmest ens eget standpunkt. Jesper Juul ligger langt til venstre på denne linja. Mørch er en velkjent forkjemper for en atferdsteoretisk tilnærming, altså høyre side av linja. DUÅ ligger også til langt til høyre. At Mørch er negativ til Juul, var derfor ikke særlig overraskende. De har et svært ulikt grunnsyn, og det farger debatten.
    Sist endret av Mabel : 23 Sep 2014 kl 13:57
    Guttungen -09
    Lillegutt aug -13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •