Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard Jeg trenger HJELP!!!

Og nå begynner det å bli en interessant diskusjon. Faste grenser mildt kommunisert, eller fleksible grenser tydelig kommunisert - jeg må innrømme at sett ovenfra er jeg litt på den siste der. Det jeg har tro på er at barn som viser motstand også trenger motstand - de skal jo ikke få lov til å diktere en familie, det er heller ikke noe godt for barnet. Men de må møtes der de er, i det de brenner for der og da. Tenk deg at du er superengasjert i en diskusjon, og så får du argumentet "å, du skal nå alltid ha viljen din". Det ville oppleves utrolig nedlatende og i grunn helt usaklig. Til større barn som lager baluba av hver minste ting kan man jo snakke mer om å velge sine kamper og sånn også for barnet, men de små er jo aller mest der og da. Og da er det de voksne som må velge kampene, og de trenger ikke være faste kamper, vil jeg mene. Livet er ikke fast og grenser flytter seg med alt fra dagsform til logistikk til vær og årstider, det gjør de hvertfall her i huset.

Som det er nevnt kan viljesterke barn med mye integritet og lite umiddelbar lydighet også vise seg å være fine folk og bli knakende gode voksne, og ikke minst reflekterte, om de alltid stiller spørsmål ved alt. Mine barn som utfordrer meg på det meste har nok fått meg til å svelge noen kameler som jeg ikke hadde forventet - og også til å stille en del spørsmål ved egne vaner og tenkesett. Jeg roste min niåring i helgen fordi jeg hadde vasket mange av hans klær den uka, feks. (Et barn som ikke liker å skifte og ikke skjønner hvorfor man alltid skal det har i grunn et poeng på mange måter, men jeg ønsker nå helst å vaske sju truser pr. barn hver uke. )
    Sist endret av hurramegrundt : 27 Jan 2015 kl 21:40

Ble medlem
    04 Jul 2008

Standard Jeg trenger HJELP!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Moder'n Vis innlegg
    Jeg sitter her og er nå litt sånn smått fascinert over det hele.

Hvis man blir krenket av hva fremmede mennesker skriver på Internett, så tror jeg kan være lurt å logge seg av til man har fått orden på følelsene sine. Rett og slett. At man kan bli sint, sur, oppgitt og frustrert, se det er forståelig.

Ut fra ditt siste innlegg, Snuppegulle, virker det på meg mer som om du føler deg misforstått. Det lure da, er ikke å slamre med dørene og hyle at vi alle som er her er noen teitinger. Det lure da er å forklare hva det er vi misforstår.
    Det er dine ord. Jeg synes ingen her er teite. Jeg bare ønsker ikke hjelp til å endre middagsbordreglene når det er kommunikasjonen og forståelsen mellom oss og gutten som er problemet- ikke en bordvane som har fungert i mange år. Jeg forbeholder meg også retten til å føle meg akkurat som jeg vil jeg, uten at du eller andre setter en norm for hva jeg kan og bør føle eller uttrykke. Og sånn sett har jeg det ganske greit. Nå rant det inn med masse gode tips, så jeg har en plan. Vi er veldig flinke til å anerkjenne, så selv om han må ha på seler i bilen så snakker vi mye om det at der kan føles kjedelig å sitte fastspent f.eks. Det med å anerkjenne var noe jeg lærte her inne. I dag og i går hadde han klart å ikke være voldsom gjennom hele barnehagedagen, og var veldig stolt. Jeg opplever at han veldig gjerne ønsker å leke pent, men at sinnet tar over når han ikke får viljen sin. Barnehagen har et prosjekt der de forsker på lek, så nå skal de bruke ham som forskningsobjekt i en studie som går på lek og språkutvikling.

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Så fint at du ikke forsvant helt, Snuppegulle. Og godt at du føler du har fått noen gode tips. Når det gjelder det å mestre sinnet sitt, så er Hurramegrundt (i alle fall for meg) en ledestjerne hva angår hvordan man skal se på sinne og hvordan man skal håndtere det. Hvis Hurramegrundt snakker i sinne- og aggresjonssaker, så lytter jeg.

Flott at barnehagen har et prosjekt hvor de forsker på lek. Da blir dette tatt tak i både hjemme og i barnehagen. Min erfaring er ofte at bare det å ta opp de sakene man tenker på og plages med, det kan medføre bedring. Lykke til!

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Jeg bare leser og tenker og sender tanker i alle retninger jeg. Jeg forstår vonde følelser, og syns kommunikasjon, og særlig på nett kan være litt av en utfordring iblant.

Og så vil jeg si at jeg trenger dere alle her, faktisk! Det er rart med det, men alle i denne tråden har gitt mye av seg selv her inne, og jeg syns jeg kjenner både barn og voksne ganske godt. Og det betyr mye for meg at dere er her.
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

man velger sine kamper.....

hvis mine barn ikke vil sitte ved bordet, så må de gå fysisk ut av rommet... (har stort hus om mange rom) oftest da velger de å sette seg ned å være endel av felleskapet, enn å bli stengt ute av det med en dør...

har og en viljesterk gutt og en enda mer viljesterk liten jente... og jeg har enkelte ganger vært nødt til å bære han opp på rommet, fungerer ikke å prate han ned.. han må roe seg selv, så kan vi prate.. å viktig at jeg anerkjenner følelsene hans... men på forhånd så må jeg ikke konsekvensfortelle alt, noe jeg er ekspert på siden jeg er pedagog.. han vet konsekvensene, de har han hørt siden han var liten..

men gutten min er en følsom gutt, og ting har vært tøff i høst for han. Siden jeg har vært mye bortreist i forbindelse med jobb... og han er så sårbar at det har vært veldig tungt for han.. Nå men lite reising og en laang juleferie på 4 uker hjemme med meg har vært det vi trengte for å få ting på plass.... For min del er det viktig å huske på at selv om han er sint, slår osv, så er det utløp for noe, og så finne ut hva det er han trenger... og han er en gutt med integritet, og vil ikke bli tråkket på, å finne ut hvordan han kan velg selv har å vært en løsning. f.eks ok du vil ikke ha ullbuksa på, da kan du ta den her buksa. du velger.... eller du vil ikke ha votter på, helt greit å gå ut på trappa så får du komme inn hvis det blir kaldt... har stått et par småunger på trappa mi i kjole og tynnbukse i sneværet og gjort seg noen erfaringer....

slik har vi det, er ikke sikkert at noe av det passer for din del og det er greit men håper du finner ut en løsning for dere..
    Nordjenta født mars 2006
    Nordgutten mars 2010
    Nordbabyjenta født april 2012

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •