Viser resultater 1 til 4 av 4
    Vekte Guest

Standard Fra Avisa: Å like et av barna mer enn de andre

"Det er vanlig at foreldrene har en gullunge"
    Veldig interessant artikkel i Aftenposten om å føle og behandle barna forskjellig.

Virker som om det er konsensus blant fagpersonene der at vi rett og slett er skrudd sammen på en slik måte; på samme måte som lærere og bhg-ansatte får sine favoritter gjør foreldre det.

De understreket også forskjellsføling vs. forskjellsbehandling; at følelsene kan man ikke så godt kontrollere, men man kan kontrollere sine handlinger.

Et spennende perspektiv også at det var kukturelt betinget hvordan vi så på om forskjellsføling var et problem eller ei! At indiske foreldre kanskje ikke så det som skam og fikk dårlig samvittighet om de likte eldstedatteren bedre enn yngste.

Hva tror dere om dette i lys av TiO, kan praktisering av TiO være med å gi en beskyttelse?
    Enten at disse følelsene kanskje ikke dukker opp, eller kanskje at man blir bevisst på å ikke agere på de og forskjellsbehandle. Eller er dette noe som rammer TiO foreldre i like stor grad også?

Selv har jeg bare småbarn, og tenker dette er kanskje noe man kjenner på mer som de blir eldre?

Ble medlem
    27 Nov 2008

Standard Fra Avisa: Å like et av barna mer enn de andre

Jeg leste artikkelen, og må si jeg er overrasket over at det skal være utbredt å foretrekke det ene barnet fremfor det andre.

Selv har jeg to barn, og selv om jeg i enkelte situasjoner foretrekker det ene fremfor det andre, er det ikke gjennomgående og jeg ville ikke greie å rangere ungene mine. I neste situasjon foretrekker jeg jo det andre barnet fremfor det første. For min del gjelder det mer at jeg foretrekker (i alminnelighet) at ungene er større, mens lillesøster er langt mer kjærlig og gjennomgående glad enn storesøster - som igjen gjør henne mer villig til å kose og sitte på fanget og slikt.

Sent from my iPad using Tapatalk
    Mammaen til to fantastiske jenter

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Jeg tenker at en tio-filosofi vil gjøre at man kanskje har mer fokus på relasjonen til hvert enkelt barn, og sånn sett kan gjøre at man finner gode ting i relasjonene til hvert barn? Jeg kan bli skikkelig lei av alle tre ungene mine, litt sånn etter tur, samtidig som jeg kan digge alle tre etter tur.

Men altså - når vi foreslår noe for ungene hjemme er det nesten alltid en som ikke er fornøyd, og hadde det vært den samme hver gang, så skulle du fått den ungen billig av meg, altså. Det er skikkelig ordentlig irriterende og ikke noen god greie for foreldre-barn-relasjonen. Men hos oss har alle tre dårlige dager innimellom, så det gjør det kanskje vanskeligere å ha en soleklar favoritt? Hehe - reddet av at søsknene er like sure som en selv.

Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard

Jeg syns dette er veldig interessant og har tenkt en del på det. De siste årene har jeg hatt mest sympati med eldste. Rett og slett fordi jeg syns litt synd på han fordi han plutselig ble satt litt til side da han fikk to småsøstre samtidig. I tillegg så kjenner jeg han rett og slett bedre. Jeg likte ikke han noe bedre da han var 2,5 enn jeg liker de minste nå, men jeg har jo faktisk kjent han i nesten tre år lenger, og vi snakker mer sammen og kjenner hverandre bedre på en helt annen måte. Men jeg antar at jeg vil føle det likt for de minste når de blir like store. Jeg syns det er helt naturlig. Og kanskje ikke en sånn type forskjell som egentlig var tema her? Ellers kjenner jeg meg igjen i det hurra skriver. Det er greit at de bytter på å være "vanskelige". Og det hjelper sikkert å ha en tio-tankemåte i sånne situasjoner. Jeg klaffer best med to av tre barn når det er "konflikter". Hun siste er mer lik pappaen, og han takler hennes utbrudd best. Men jeg liker henne ikke noe mindre, men merker at jeg må jobbe litt mer med henne fordi ikke alt kommer like intuitivt mellom oss. Men jeg tror at når hun blir større og vi snakker mer sammen og deler ting, så jevner det seg mer ut.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •