Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13

Standard Ettåring som kaster mat

Lille Mini kaster mat når han blir lei av å spise eller sitte i ro. Og det er nå forsåvidt greit, for da tar jeg det som et signal på at han er ferdig.
    Da sier jeg at det ser ut som om han er mett og løfter han ned på gulvet. Problemet i det siste, er at han nå begynner å spise av maten på gulvet (før jeg får tatt det opp), så jeg skjønner jo at han tydeligvis ikke var mett likevel...
    Så da sitter jeg igjen og lurer på hva jeg skal gjøre for å få han til å ikke kaste mat som han da tydeligvis fortsatt egentlig har lyst på?

Har prøvd å si at han ikke får lov, og så sette hele han med høystolen og alt en halvmeter fra bordet som demonstrasjon. (Sånn at han ikke kan ta mat ig kaste det) Da ser han bare på meg. Vet ikke om han skjønner den "konsekvensen" engang
    Så jeg vet ikke.
    Tips?

Ble medlem
    11 Feb 2007

Det går over etter hvert. Det er alderen som gjør det. Vet ikke hva du bør gjøre, kanskje bare gjenta til det kjedsommelige at det ikke er lov å kaste mat på gulvet, også plukke det opp igjen enten med en gang eller etterpå. Husker det som en slitsom periode med mye grising ved bordet når de er så små, men det går som sagt over. Min er nå to år, og kaster ikke mat på gulvet.
    Learn from yesterday
    Live for today
    Hope for tomorrow

Ble medlem
    31 Oct 2007
    Blogginnlegg
    1

Standard

Den perioden hadde jeg helt glemt, gitt. Mi jente er 8 nå og har i alle fall sluttet med det. Jeg tror det gikk over ganske fort, men husker ikke hva jeg gjorde den gangen.Tror aldri jeg fant noen spesielt gode tiltak, men det ble i alle fall et morsomt julekort ut av det. Hadde bilde av storfornøyd 11mnd unge som spiste grøt selv - med grøt overalt.

Standard

Haha godt det er flere
    Er vel bare at jeg ser mange barn som blir matet med skje i åpen barnehage, og der er det jo ikke noe søl rundt dem. Men min har alltid spist selv (blw), så da blir det mere av det, tror jeg. Siden han har anledning liksom

Men har også en venninne som har en jevngammel, og hennes kaster ikke noe mat fordi han vet det ikke er lov. Moren er streng på det.
    Så sammenligner vel med det også.

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Oioi, det er mange år til impulskontrollen er der at man ikke gjør det som ikke er lov. Hos enkelte, altså. Har man en trang til å kaste mat, så gjør man det, når man er ett år. Har man ikke den trangen, så kan mor føle at "oppdragelsen virker" Ettåringer har svært begrenset mulighet til å lære om konsekvenser og tenke flere trinn frem.

Jeg tror flere av mine fikk litt og litt mat i den alderen der. Uten at jeg kan si helt nøyaktig. Kasting har aldri vært et stort problem, men det var aldri gunstig at de hadde mye mat igjen når de var mette.

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Denne tråden om ettåringen er fin. Anbefales!
    http://ringblomst.no/forum/showthrea...a-andre-forum)

Sitat Opprinnelig skrevet av hurramegrundt Vis innlegg
    Denne tråden om ettåringen er fin. Anbefales!
    http://ringblomst.no/forum/showthrea...a-andre-forum)
    Åh takk for at du viste meg den! Den var god!!

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Dessuten: Det er forskning. Hypotesetesting. Oj. Maten faller ned. Skjer det neste gang jeg slipper den også, eller går den opp eller sidelengs da? Kanskje løse problemet den veien, fortelle at ting faller alltid ned?

Ble medlem
    25 Jun 2010

Standard

Løsningen er å ha et søsken som spiser opp det på gulvet Neida. Joda. Men det går heldigvis over

Standard

Haha!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •