Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Ble medlem
    24 Nov 2007
    Sted
    Finnmark

Standard Orden i gangen

Hvordan i all verden skal man få ungene til sette skoene i skohylla, henge opp yttertøyet og legge lue +votter i skuffen og lukke igjen skuffen?

Følgende "tiltak/metoder er prøvd:
    - Man beskriver det man ser: Jeg ser et par grå joggesko, et par blå støvler, ei jakke, ei lue og votter på gulvet i gangen (Barnet kommer og legger det på plass).
    - Man beskriver hvilke følelser man får: Jeg blir irritert og sur når jeg kommer hjem og klær ligger strødd. (Barnet kommer nå også og rydder etter seg).
    - Man skriver beskjeder på lapper. Husk sko og yttertøy på plass! (Hjelper der og da)
    - Belønningssystem, barnet samler opp kryss for å få et gode (Begrenset varighet)
    -Positiv tilbakemelding når det er gjort. Det var godt å komme hjem i dag for jakka di hang på knaggen og skoene stod i hylla. Det blir ryddig og trivelig her når alt er på plass o.l
    - Og når mor er sliten og lei hender det at hun eksploderer og slett ikke er så pedagogisk eller tio orientert.

Men hvordan skal barnet huske å gjøre dett helt av seg selv, uten å måtte minnes om det?
    Mammaen til fjordjenta født i april 06 og fjordgutten født i juni 2010.

Ble medlem
    04 Feb 2008
    Sted
    hegreland

Standard

Har prøvd alt på listen over jeg også, og det som funker best hos oss er visst nok søvn og overskudd på mor så hun ikke eksploderer og heller prøverst en av de andre alternativene.
    Jeg på også rydde og sortere litt bedre i gangen slik at absolutt alt har en fast plass og at det er nok plass på den plassen. Det gjelder nå egentlig hele huset da. Med fire stk som liker å samle på alt mulig og ikke er så glade i å rydde så blir det aldri helt bra. Håper det blir bra nok en gang før barns flytter...
    Yoga, sau og strikkepinner.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard Orden i gangen

Foreløpig resignert
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

For å være ærlig, fra en med erfaring fra hele løpet med barn med dårlige ryddegener: orden i gangen får du ikke før de flytter. Eller hvis du sammen med dem, hver dag, tar de to minuttene som trengs. Barn vil slenge fra seg jakkene der tyngdekraften trekker dem, det samme med sekker, poser, støvler og skatter. Fact of life

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard

Vi har skrumpet inn ambisjonene til jakke på knagg, skoene inn til siden, og alt annet "ikke på gulvet", altså oftest på sittebenken. De voksne må se igjennom om noe må henges til tørk. Det funker sånn passe, noen ganger er det milde påminnelser, noen ganger er det umiddelbare marsjordrer om utbedring. De kjenner forventningene, men har ikke alltid hodet med seg i overgangssituasjoner, det har vi forståelse for. Før vi skal ha gjester er det gjerne litt voksengreier som må ryddes også, for å si det sånn.

Standard

En av de livsstilsguruene sa at det er jo bare enkelt, vi har en kasse som vi putter alt rot (= det som ikke står på riktig plass) oppi. Denne kassen kan vi bare åpne hver søndag. Så hvis de ikke setter skoene på plass, så havner de i den kassen, og da er de uten sko resten av uka.
    Jeg har resignert. Og later som at problemet er at vi har elendig gang og garderobe, og at alt blir mye bedre hvis vi endrer inngangspartiet. Haha! :bagh:
    Mor til Tutta (2007), Sussus (2010) og Pippa (2014). Ekkornfamilie i Prøysenland.

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard Orden i gangen

Hos oss funker det greit, det hjelper å ha en spesiell plass til hvert barn. Og liten gang. Og nazi mor. Jentene klarer det (minsten sitt tar jeg), guttene må jeg mase på.
    Learn from yesterday
    Live for today
    Hope for tomorrow

Ble medlem
    14 Oct 2006

Standard

Vi har stor gang og barna har lave knagger og lave kurver til rotet sitt. Det fungerte IKKE før vi fikk alt på lavt nivå. Skoene derimot.. De ligger slengt her og der. Og mannen av alle, legger konsekvent hansker og lue på skoskapet?! Han er 40 år..

Mamma til J 2005 og O 2008

Ble medlem
    23 Apr 2008

Standard Orden i gangen

Jeg har lyst til å skyte inn at dette er blant de tingene som jeg mener ikke vil bli likt på skolen og hjemme (gutta har begge barnløse lærere for tiden, og møter oss stadig med forventninger om at litt for mye skal være like strukturert hjemme som på skolen, derfor tenker jeg mye på sånt for tiden). På skolen jobber de masse med orden i garderoben, og det er jeg enig i, og har med meg når jeg henter. Men der er ut og inn-situasjonene mer rutinepregede enn de vil være hjemme. Kanskje bør man klare det samme regimet på den faste, vanlige hjemkomsten etter skolen, men det er ikke verdens beste tidspunkt for noen i vår familie i grunn. Andre ganger er det helt andre ting som står i hodet på de som går ut og inn, og det gjelder oss voksne også. Så litt slakk må vi ha, selv om alle godt vet hva som egentlig er meningen.

Det sagt, kommer jeg ikke inn i gangen uten å tråkke på noe, ringer jeg på og står og venter til det blir plass til at jeg kommer inn. Logisk konsekvens. Det ser jeg for meg kunne skjedd om det var mannen som hadde breiet seg også, haha.
    Sist endret av hurramegrundt : 12 May 2015 kl 17:44

Ble medlem
    07 Apr 2009
    Sted
    Midt i idyllen

Standard Orden i gangen

Nå for tida er de faktisk ok uten at jeg helt vet hvorfor, men i perioder er det helt krise. Da står jeg i gangen og roper og brøler at de må komme og rydde. De har lave knagger, skobrett til sko og hver sin kurv til luer osv. Og vet godt at sekkene skal tas med inn fra yttergangen.
    Kosemamma til storesøster oktober 05, lillebror oktober 07
    og minibror februar 12

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •