Viser resultater 1 til 5 av 5
    Ble medlem
    24 Oct 2006

Red face John Gottmans følelsesfilosofier

Hei
    Har dere lest eller hørt noe om Gottmans følelsesfilosofier..?

Dette er noe som er en del av et kurs som heter Buffer-kurs (parkurs), og som jeg bruker i foredrag hvor jeg snakker om følelser og barn.. (forøvrig er mentalisering og følelser mitt favoritttema....)

John Gottman er en Amerikaner som har forsket på foreldre og barn og hvordan foreldrene møtte negative følelser i familien.
    Han har delt opp ulike måter å møte barns følelser på i fire kategorier..

1: Late som ingenting -
    Barn er lei seg- voksne sier det går bra- opp med humøret- bak skyene er himmelen alltid blå

2: Avvisende holdning
    Barn lei seg- slutt å gråt, ta deg sammen.

3: Vag forståelsesfull
    Barn lei seg- Jeg skjønner hvordan du har det, uff ja nå ble jeg også lei meg.
    (ingen hjelp til hvordan håndtere de vanskelige følelsene)

4: veiledende
    Barn lei seg- ble du lei deg, vil du sitte på fanget, fortell meg mer om hva som skjedde. Jeg skjønner du er lei deg, men du kan ikke slå.

Vi har nok blitt møtt på ulik måte i vår oppvekst, men en av filosofiene kan ha vært mer dominerende enn andre.. Også er det interessant å se hvordan vi selv møter barna våres...

John Gottman sier at barn" vokser" på å bli møtt på en veiledende måte. For å utdype dette litt så handler en veiledende stil om legge merke til de svake negative følelsene til barnet , lytter empatisk og bekrefter. Setter ord på følelsene!
    Hjelper barnet til å tåle følelsene (alle følelser er tillatt) og mestrer disse slik at de kan finne ut hvordan de kan håndtere det som ble vanskelig.
    J. Gottmans teorier sammenfaller for meg med tilknytningsteoretiske prinsipper, på hvordan vi skal forstå barna innenifra og hvordan barna opplever oss utenifra. Og en veiledende stil er en måte å lære barna å bli kjent med egne følelser, og akseptere disse. Dette er igjen et godt grunnlag for god psykisk helse..

Jeg synes Gottmanns teorier er nyttig for å bli mer bevisst over hvordan man møter barns følelsesutrykk og hvordan man selv har blitt møtt. I et parforhold kan det jo være at man bringer inn ulike følelsesfilosofier i foreldreskapet og det å være bevisst dette kan øke forståelsen for hverandres ulikheter..

Tenkte bare dele det med dere...
    Mor til verdens beste plomp og verdens herligste lille trollunge!
    og gift med verdens beste

Ble medlem
    07 Apr 2009
    Sted
    Midt i idyllen

Standard John Gottmans følelsesfilosofier

Jeg har ikke vært borti Gottman som jeg kan huske, men de kategoriene så kjent ut. Interessant lesing. Får mark av Kategori 1.
    Kosemamma til storesøster oktober 05, lillebror oktober 07
    og minibror februar 12

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

- og 2, får jeg også mark av. Ikke hørt om gottman, men enig i st det passer godt inn
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    11 Feb 2007

Interessant! Må innrømme at jeg nok ikke alltid er så veiledende som jeg bør.
    Learn from yesterday
    Live for today
    Hope for tomorrow

Standard

Interessant!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •