Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard Case uke 27: Hvordan lære barn å forte seg?

Er det mulig å lære småskolebarn å forte seg?
    Jeg ser absolutt ingen forskjell i tempoet på min 8-åring hvis hun har dårlig tid, i alle fall ikke før jeg brøler til henne. Da tar det seg opp, men det er ikke akkurat en metode jeg har lyst til å bruke daglig...

Hvordan er det hjemme hos dere? Kan dere barn forte seg?
    Hva tenker dere?
    Har dere noen gode forslag til løsning?
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg har verdens beste snart-8-åring, men hun forstår visst ikke dette med å skynde seg. Det er så utrolig mye annet som lett kan ta oppmerksomheten hennes slik at hvis det å skynde seg involverer flere steg, så går det nesten alltid i ball.

Det har vist seg at lister er overraskende fine for snuppa vår. Nå for tiden har vi følgende liste for morgenritualet:

* Gå på do
    * Vask hendene godt
    * Skift truse
    * Kle på deg
    * Skift vann til marsvinene (vi har fått låne to stykker i et par uker)
    * Gi marsvinene pellets
    * Spis frokost
    * Se på TV om det er tid

Det var helt tilfeldig at jeg skrev listen, men jeg ser at den har vært veldig nyttig. Det er akkurat som om hun nå har en plan, og da kan hun følge den. Jeg skal virkelig bli flinkere til å skrive lister til henne!

Et annet tips er selvsagt å konkurrere om å bli først, men da må det i alle fall hos oss være konkurranse om noe som man fort blir ferdig med, for eksempel ta på seg skoene eller komme seg ut i bilen.

Mitt aller beste tips er å ikke ha dårlig tid.

Ble medlem
    31 Oct 2007
    Blogginnlegg
    1

Vi er også glade i lister, og se fungerer bra når vi er i normal rute. Derimot fungerer de ikke når vi har dårlig tid. I teorien skjønner jeg at vi bør unngå dårlig tid, men i praksis skjønner jeg ikke hvordan det kan unngås. Jeg er en uforbederlig tidsoptimist selv, og selv om jeg prøver å skjerpe meg, havner jeg stadig på etterskudd. Med Kyllingen på slep er det særdeles vanskelig å ta igjen det tapte.

Så ingen gode triks her, og jeg følger tråden i spenning.

Ble medlem
    24 Nov 2007
    Sted
    Finnmark

Standard

Lister med klokkeslett fungere av og til på 9åringen min. Jenta mi har siden jeg begynte å jobbe igjen klart seg alene ca 30 -45 min om morgenen. Jeg bør være ute av døra 7.30, hun begynner på skolen 8.30. Vi bor rett ved skolen hennes. Jeg pleier å sette på et tidsur som ringer ca. 8.00. Da har hun ansvaret for å kle seg, låse døra og komme seg til skolen selv. Frokost spiser vi sammen og matpakka ordnes samtidig. Dette har fungert utmerket. Hun har ikke kommet for seint til skolen eneste gang, men er jeg hjemme da går ting i sirup og hun kommer seg ut døra i siste liten.

Sendt via hallofonen
    Mammaen til fjordjenta født i april 06 og fjordgutten født i juni 2010.

Ble medlem
    27 Nov 2008

Eneste som fungerer for oss er å sende storesøster først. Hun er av natur mer somlete enn minste.

Sent from my iPad using Tapatalk
    Mammaen til to fantastiske jenter

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Mas fungerer men gir dårlig stemning. Å stykke opp (som i liste) fungerer bra.
    No går du og tar på sokkar.
    No smører du niste.
    No må du gå til bussen/ut i bilen.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Mamma til storesysta '00, mellomsysta '02, bror '04, vetlesysta '10 og minstesysta 05.13.

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Fra oss på ferie, ett ord: Genmanipulasjon.
    Jeg følger tråden, for evnen til å skynde seg er fullstendig fraværende hjemme hos oss. Det er mulig vi er for usystematiske med lister og oppfølging av dem, men det beste vi kan håpe på er at hun i hvert fall ikke somler avsindig. Vi tror det er genetisk. Derfor håper vi på mer utviklet teknologi i neste generasjon

Ble medlem
    04 Feb 2008
    Sted
    hegreland

Standard

Tidsoptimist. Det er mitt nye favorittord, Lirypa.
    Her funker at jeg ikke blir stressa og kjefter og maser. Men noen ganger funker ikke snakke normalt og be pent om hjelp. Da må det hopp-opp-og-ned-sinna for at noe skal skje. Men det gjelder ikke ting som er daglige eller som er viktig for barna. For de virker det å ta den tiden det tar....

-fra mobil.
    Yoga, sau og strikkepinner.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Jeg lurer på om det har noe å gjøre med at ungenes tidsoppfatning og det å kunne se framover, eller rettere: regne bakover ikke fungerer, at de ikke har lært det eller forstår det enda? For hvis de gjør det er det i hvert fall en bedre mulighet til at de forstår hvorfor man må forte seg.
    T ex; jeg begynner på jobb 8, jeg bør være der senest 10 på for å rekke å bytte om å komme i tide til morgenmøtet. Det tar knapt 10 minutter å gå, har jeg ca 17 min totalt har jeg god tid. Så tenker jeg videre bakover ifht tannpuss, fikse hår og litt sminke, og da vet jeg jo hvor lang tid totalt jeg trenger for å rekke mine ting. Så får jeg legge inn litt ekstra for å hjelpe ungene.

Men de er ikke der ifht det å tenke bakover og se hvor mye tid de trenger til hver ting. Tror dere en femåring er moden for det? Litt usikker, rettere sagt tvilsomt tror jeg. Niåringen kanskje? Da er det jo lettere å gi større ansvar om de klarer å følge med på klokka selv.

Det som dog funker her på niåringen er at han gjerne vil sitte en stund med ipaden på morgenen, så han er rask på do og i klærne, litt mer mas med femåringen som ikke gjør ting i "rett rekkefølge".
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    06 Jun 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg er tidsoptimist og dårlig til å regne bakover på den måten siemens beskriver. Det var faktisk mannen som lærte meg det. Likevel er jeg mye mer forsinket nå enn da jeg gikk på skolen.

Åtteåringen er kjapp når HUN har et mål, og alt fra sirup til rakett når vi har et mål.

Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
    (Lille) Sky, mai 2007Lille Måne, aug 2013Lille Komet, mai 2017

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •