Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 14 av 14
    Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Jeg vet at jeg har hatt denne boka og lest den, men begynner vel å nærme seg 10 år siden. Tror ikke det har vært den som gjorde størst inntrykk på meg, for kan ikke huske så mye av den. Og har sikkert gitt den bort, for ser den ikke i bokhylla.

Jeg må vel innrømme at jeg i løpet av de årene jeg har vært mor har tatt litt herfra og derfra og nok på dette tidspunkt nok ikke kan si at jeg er en ren tilhenger av tilknytningsomsorg. Jeg ser jo også svakheter ved tilknytningsteorien til John Bowlby som er sterkt påvirket av psykoanalysen. Dette er ting jeg har begynt å stille spørsmål ved etter at et av mine barn har fått en autismediagnose og jeg har lest mye om autisme. Akkurat dette med tilknytningsteorien var jo noe av det som gjorde at ideen om kjøleskapsmødre i forhold til autistiske barn vokste frem. Så selv om tilknytningsomsorg har vært viktig for meg i forhold til mine barn velger jeg å alltid ha et kritisk blikk på det jeg leser. Jeg må også si at jeg syns det er fryktelig mye new age og tullball på amerikanske sider for tilknytningsomsorg.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard

Kjøleskapsmødre i forhold til autistiske barn, kan du si noe mer om det, Taratroll? Har ikke hørt begrepet før, men har heller ikke lest mye.

Leste også continuum concept for 10 år siden, men husker ikke noe av den annet enn at barna fikk bruke kniver og gå helt nærme hull i bakken. Mulig jeg husker feil, husker jeg skjønte ikke helt hva som var poenget med boken, men mulig jeg var full av ammetåke og ikke skjønte noe særlig av noen ting akkurat da.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Learn from yesterday
    Live for today
    Hope for tomorrow

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Augusta Vis innlegg
    Kjøleskapsmødre i forhold til autistiske barn, kan du si noe mer om det, Taratroll? Har ikke hørt begrepet før, men har heller ikke lest mye.

Leste også continuum concept for 10 år siden, men husker ikke noe av den annet enn at barna fikk bruke kniver og gå helt nærme hull i bakken. Mulig jeg husker feil, husker jeg skjønte ikke helt hva som var poenget med boken, men mulig jeg var full av ammetåke og ikke skjønte noe særlig av noen ting akkurat da.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det er sånn 50-tallsteori om at kalde mødre som ikke knytter seg skikkelig til barna sine får autistiske barn - med andre ord, alt er mors skyld, som vanlig. Det er en teori de har gått helt bort fra nå, såvidt jeg forstår.

Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Det handler om at de tidligere trodde at autisme var forårsaket av mødre som var kalde i forhold til barna sine og at det dermed var barnas feil. Mye av grunnen til dette var jo at mange av de barna som først fikk diagnosen hadde høyt utdannede mødre der flere var i arbeid, noe som ikke var populært på 50-tallet. Teorien er heldigvis motbevist for lenge siden, men hang lenge igjen. Lenge mente de at det var best for barn med autisme å være på institusjon, for der kunne de bli kurert siden de ikke var sammen med mødrene sine. I praksis var det det motsatte som skjedde, de på institusjon ble dårlig behandlet og mistet språk og evner. Mens de som bodde hjemme klarte seg best.

Kan anbefale deg denne boken http://www.amazon.com/NeuroTribes-Le.../dp/B00L9AY254 Den tar for seg autismen sin historie på en veldig lettlest måte. Helt fantastisk bok.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •