Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Standard Continuum consept

Noen her som "driver med det"? (Eller skal jeg heller si "har det sånn"?)

Standard

Hva er det?
    Mor til Tutta (2007), Sussus (2010) og Pippa (2014). Ekkornfamilie i Prøysenland.

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Sund Vis innlegg
    Hva er det?
    Tilknytningsomsorg i ekstrem grad, slik urbefolkningen iflg en eller annen antropolog gjør det.
    Tror det har vært snakk om det her inne i tidlige dager, men jeg er ingen ekspert (se beskrivelse over )

Ble medlem
    06 Jun 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg vet det finnes en norsk facebookgruppe for det. For meg virker det som om det er mange gode idéer der, men så surrer amerikanerne det som vanlig til med vaksinefrykt og hjemmeskole og mor kan ikke ha lønnet arbeid og enda litt mer ekstreme ting som jeg ikke egentlig oppfatter som en del av grunnteorien. Men jeg har ikke lest så mye om det jeg heller.

Det er vel en form for tilknytningsomsorg, egentlig.
    (Lille) Sky, mai 2007Lille Måne, aug 2013Lille Komet, mai 2017

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg må bare skyte inn at hun er forfatter av den ene boka, og ikke antropolog. En antropolog ville forhåpentligvis vært noe mer kritisk enn det hun er... Urfolksromantisering hører nok med til antropologiens tidlige tider, men det er en stund siden til og med bush-antropologer begynte å innse at det finnes mer enn en side av en sak
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

He he, Meloni, du kan mer enn meg. Men det er jo mange av disse ideene moderne tilknytningsomsorg bygger på, så interessant er det i og for seg.

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Personlig synes jeg ikke noe om slike romantiserende urfolksfacinasjoner, særlig når det er bragt på det rene at det også finnes urfolk som lar barna være alene i skogen når de gråter fordi foreldrene ikke ønsker at barna skal tiltrekke oppmerksomhet til landsby/oppholdssted. Jeg tror slike fortellinger som Continuum Concept tar med det som passer inn og utelater resten. Og at det som er igjen i liten grad er forenelig med mitt feministiske ståsted.

Men ja, jøss, det er jo interessant i den forstand som du sier, Madison!
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Og når noen spør: Hvilke dyr vil la barna ligge alene for seg selv og ikke se til dem? så er faktisk svaret: kaninen.
    Dødelighet på kaninunger øker faktisk når mor ikke har tilstrekkelig avstand til ungene mesteparten av dagen og ser til dem for mye. Helt sant.

Standard

Jeg har den boken liggende her ett sted.
    Står det ikke noe om at man ikke skal ha øyenkontakt med babyen? For det blir for slitsomt for dem.

Nå som jeg er ferdig med egne babyer hadde det vært litt fint å lest den boken.

Når man er mitt oppi nyfødtstadiet tror jeg bare samvittigheten hadde blitt svart.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Standard

Men veldig interessant da, når vi nærmest utsetter barn for omsorgssvikt hvis vi bruker mobil og ikke har øyekontakt med nyfødte?

Sent fra min C6603 via Tapatalk
    Mor til Tutta (2007), Sussus (2010) og Pippa (2014). Ekkornfamilie i Prøysenland.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •