Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 15 av 15
    Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Jeg ser mye moralisme ute og går når det gjelder barn og leggetid og ute å leke alene på kvelden. Om sommeren, når det er ferie (og kanskje ellers også) så ser vi her i indre Oslo og også sikkert andre steder, en del barn med innvandrerbakgrunn som leker ute mye senere på kvelden enn mange norsking-barn får lov til. Og det skal jeg si er gjenstand for mye moralisme! Innbakt i en slags risiko-vurdering ("det kan jo umulig være bra for dem" og "tenk hvis noe skjer, ingen følger jo med").
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Til det siste der så har jeg observert det mange ganger både her (innvandrerfamilier), på Tenerife og i London - det jeg ofte tenker da er hvordan disse barnas søvnbehov blir dekket. Søvn er jo ikke bare hvile, det et mange biologiske prosesser som skjer da også. Men jeg skal ikke underslå at jeg ikke har et snev av moralisme i de tankene, altså,

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    23 Apr 2007

Standard

Det er jo sånn at de fleste barn i alle familier over hele verden utvikler seg normalt og de biologiske prosessene går sin gang. Og veldig mange steder er det vanlig at barn er våkne sent og sover på dagen, for eksempel. I varme land er det jo smart og logisk. Jeg tenker at ingen skolebarn som skal være våkne hele dagen og konsentrere seg har godt av for lite søvn, men døgnrytmen i ferietiden kan umulig stå i veien for barns utvikling? Jeg senser en god del "de er annerledes enn oss og det de gjør er ikke bra fordi vi gjør det riktig og de gjør det motsatt"-moralisme i dette, altså
    Storebror, lillestorebror & lillesøster

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Helt sikkert- man som vanlig gå litt i seg selv om man ser at noen velger veldig annerledes.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Den hjelm-artikkelen har jeg lest tidligere, og jeg må innrømme at jeg ikke stoler så veldig mye på påstander om at man ikke trenger sykkelhjelm. At folk som bruker sykkelhjelm tar mer sjanser, stoler jeg virkelig ikke på. At bilister er råere om folk bruker hjelm, tror jeg heller ikke noe på. Derimot finnes det ganske mange gale syklister i Norge som omtrent tror de er uovervinnelige, og som sykler i svært store hastigheter. Veiene i Norge er dessuten ikke tilpasset syklister - å sammenligne Norge med Danmark og Nederland er jo så latterlig at man nesten ikke kan ta det seriøst. Og så videre og så videre. Så, nei, jeg går ikke med på at sykkelhjelm passer inn i denne diskusjonen. Å slå hodet i asfalten uten hjelp er en reell risiko.

Ellers en spennende artikkel som jeg skal lese i helhet litt seinere. Takk!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •