Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 19 av 19
    Ble medlem
    17 Jun 2007
    Sted
    Norge - Rogaland

Standard

Ett annet ord for nei for dem som bare er på prøving da?
    Gulljenta er 21 mnd

Vi har brukt: ikke lov
    Nei

Har også bare tatt henne eller den tingen hun vil ha vekk.
    Hun forstår det, men MÅ prøve seg.

Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av *Gullmor* Vis innlegg
    Ett annet ord for nei for dem som bare er på prøving da?
    Gulljenta er 21 mnd

Vi har brukt: ikke lov
    Nei

Har også bare tatt henne eller den tingen hun vil ha vekk.
    Hun forstår det, men MÅ prøve seg.
    Jeg prøver å heller si: "La den ligge du, tulla" for eksempel. Da blir det en positiv setning istede for en negativ. Når det er sagt, så sier jeg og nei og ikke lov av og til. Spesielt når det gjeder ekstra viktige ting som feks å slå. Men da forklarer jeg samtidig hvorfor det ikke er lov.
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Karmøys sentrum:)

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av September Vis innlegg
    Jeg prøver å heller si: "La den ligge du, tulla" for eksempel. Da blir det en positiv setning istede for en negativ. Når det er sagt, så sier jeg og nei og ikke lov av og til. Spesielt når det gjeder ekstra viktige ting som feks å slå. Men da forklarer jeg samtidig hvorfor det ikke er lov.
    Slik prøver jeg også å gjøre det. Jeg tror både barna og vi voksne lærer mer av det. Det er fort gjort å gjøre for mye ut av bagateller,hvis man bare sier nei og det er ikke lov,uten å gi noen forklaring.

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

En liten digresjon- men vi har tullet litt med jenten vår og sagt "fy fy, nei nei" og viftet med pekefingeren... og så har vi ledd godt. Utrolig teit for nå sitter hun og hytter med pekefingeren til alt og alle og flirer.

Ser ut som om hun kommer fra et "fyskamdeg"hjem

Jeg har veiledet gutta litt her ang dette med alternativer til nei- og sier at de må vise henne hva som er rett ikke bare fy for det som er feil. Enkelt og effektivt synes jeg.
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    11 May 2008

Standard

her pleier vi å si: "jr, nå må du være forsktig. det kan være vondt å falle." vi fanger lett oppmerksomheten når vi sier navnet hans, og selv om han ikke forstår så mye. det er veldig greit å legge seg på vanen med å ikke si nei. dessuten så går setter han seg som oftest nede igjen da. spessielt viss vi er borte og det er noe kronglete å skulle klatre på.
    vi sier også. "jr, mamma vill ikke du skal holdet på planten. mamma er redd for den, men se her, denne kan vi leke med sammen." eller "jr, pappa er redd for stereoannlegget sitt, men se på denne, denne kan du leke med".

føler det er veldig fint å kunne gi jr ett alternativ. liker ikke tanken på at når han utvikler språk så sier han konsekvent sier nei viss vi spørr han om noe han egentlig ikke vil.
    det er jo like frustrerende for foreldre som barn å bare høre nei.
    mamma til jr(5.10.07) og samboer med pappamannen

~Fio~ Guest

Standard

Hva når 2åringen løper mot bilveien, og du set at han ikke har tenkt å stoppe (er endel traffikk der)

NEI funker jo heller ikke, så hva kan funke?
    Blir alltid til at jeg slipper det jeg har i hendene - eller setter Lillesøster ned og slipper alt annet - og LØPER etter han.

Ble medlem
    11 Aug 2007
    Sted
    Bodø

Standard

Skulle ønske gubben ville lest første innlegg, men han kommer nok dessverre fra et hjem der Nei var regelen, og ikke unntaket...
    Lykkelig bæremamma til Maria Charlotte 9/06 og samboer med darlingen.

Ble medlem
    17 Jun 2007
    Sted
    Bergen

Standard

Plukker fram denne igjen, jeg, og takker for gode tips!
    mai 06 april 08

lehua768 Guest

Standard

jobber mye med dette hjemme og vet dere hva? man lærer ganskemye om seg selv også av å måtte begrunne hvorfor man sier nei... 9 av 10 ganger blir "nei" om til ja etter å begrunne.. hehhe

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •