Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19
    Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard Noen alternativer til "NEI"

Av og til er det ren refleks - jeg merker det på meg selv - jeg gir korte raske "nei" uten noen form for forklaring - når jeg lett kunne gitt en litt lengre forklaring som hadde vært lettere å fordøye - og som mener nettopp "nei" - bare litt hyggeligere.

Her er noen alternativer til å si nei, basert på "How to talk to kids" boka:

A) Gi informasjon istedet (og ikke si ordet "nei")

Barnet: Kan jeg gå til Børge og leke?
    Istedet for å si nei her, kan du forklare fakta til barnet ditt:

Forelder:
    Vi skal spise middag om fem minutter.
    Her har du gitt barnet ditt den informasjonen hun behøver for å kunne si til seg selv at "det betyr at jeg ikke kan gå akkurat nå"

B) Aksepter barnets følelser

Barnet: (i Dyreparken, eller lekeland type ting) Jeg vil ikke gå hjem nå. Kan vi ikke bli lengre?
    Istedet for å si nei her, kan du akseptere følelsene hennes.

Forelder:
    Jeg kan se at om det var opp til deg, så hadde du blitt her kjempe-lenge. Det e vondt å dra hjem når du er på et sted hvor du koser deg så mye som du gjør her.
    Av og til kan barnets sinne og frustrasjon bli mindre dersom hun ser at den voksne forstår og aksepterer følelsene henne.

C) Beskriv problemet

Barnet: Mamma, kan du kjøre meg til sentrum?
    Istedet for å si nei her, kan du beskrive problemet du har med å gjøre dette akkurat nå.

Forelder:
    Jeg skulle så gjerne hjulpet deg, men du forstår, elektrikeren kommer hit i løpet av den neste halvtimen, så jeg kan ikke gå fra huset.

D) Om mulig, bytt ut "nei" med "ja"

Barnet: Kan vi gå på lekeplassen?
    Istedet for å si nei, fordi feks hun må spise lunch, kan du si "ja" med en tvist.

Forelder:
    Ja, rett etter at vi har spist lunsj.

E) Gi degselv tid til å tenke

Barnet: Kan jeg få sove over hos Victor i natt?
    Istedet for å si nei her, kan du gi deg selv litt tid til å tenke over om du faktisk vil det eller ikke, ettersom barnet ditt kanskje sov over der i forrige uke også.

Forelder:
    La meg tenke litt på det.
    Denne setningen gjør to ting: den tar bort litt av intensiviteten i spørsmålet; barnet ditt vet i alle fall at hennes ønske tas seriøst av deg. Det gir også deg som forelder tid til å tenke gjennom saken uten å ta for raske avgjørelser.

Det er sant at ordet "nei" er mye kortere og raskere, men av og til kan resultatet av et kort og konsist "nei" være så frustrerende for alle sammen, og så tidskrevende å løse opp i, samt sårende for alle parter - at det kanskje er bedre å ta seg tid til å bruke en omvei!

Hva mener dere? Har dere noen erfaringer dere vil dele? Vil dere prøve dette, og så gi meg og andre i Ringblomst noen tanker om det?

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

dette er et veldig spennende tema!

jobber mye med dette hjemme og vet dere hva? man lærer ganskemye om seg selv også av å måtte begrunne hvorfor man sier nei... 9 av 10 ganger blir "nei" om til ja etter å begrunne.. hehhe

som feks å dra ting ut av skapet...

alternativ 1:
    nei! roper jeg og han drar ut likevel...og går.

alternativ 2:
    er det gøy å dra ut? jaja greit det så lenge du legger det inn igjen for mamma syns ikke det er noe gøy å rydde opp etter deg...
    går ut av rommet og kommer inn etter en stund og alt er på plass igjen.

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Åh, så genialt eksempel Lucifer! Det er en annen ting ja - hvorfor er det så viktig å si "nei" akkurat der og da?

I kveld, feks, når jeg hadde lest og kost med storebror sa jeg at nå skulle jeg gå opp, og han spurte om jeg ikke kunne ligge til han sovnet, så sa jeg "nei" det kunne jeg ikke, og han spurte hvorfor ikke, og jeg hadde pinade ikke et godt svar.

Var det fordi jeg 1) bare ville sitte litt på internet? 2) snakke med mannen min (yeah right) eller 3) bare hadde lyst på pause?

Alle tre var i alle fall faktisk der og da for dårlige unnskyldninger for meg - påminnet megselv om at dette er såååå kort en stund han vil at jeg skal ligge og holde rundt ham til han sovner - jeg kan sjekke internet resten av livet!

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

kom på et annet eksempel.. seb er veldig glad i dvdspilleren men det er ikke helt gunstig at han åpener lukker pner lukker og legge i dvdskjevt, osv...

vel isteden for å å ergre meg over det hver dag så satte vi oss ned og jeg lærte han hvordan han bruker den rett og slett. så nå setter han på dvd og tv selv... hehe

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Jeg har et eksempel fra i går, ikke akkurat med "nei" men likevel. Vi var nede på stranda og koste oss. Lillbolla ville ut i vannet, noe som er litt dumt fordi hun kan bli våt og det er jo ikke varmt. Først prøvde jeg å holde henne unna, men hun bare ville uti hele tiden. Så tenkte jeg: "det er veldig langgrunt, hun har vantette sko og vanntett dress - hva om hun får lov".

Og det fikk hun, og det viste seg at hun bare ville vasse helt inne ved strandkanten - altså ikke noe problem. Hun ble fort lei og ville heller gjøre noe annet. Hadde jeg fortsatt å nekte, tenker jeg vi kunne stått der enda. Jeg tenkte også at om hun kom for langt ut, hadde jeg bare måttet overse kulda og løpe etter.

Lillebolla er for liten til å skjønne ordet nei enda, men jeg synes dette er et fint eksempel på at vi voksne er programmert til å stoppe enkelte ting. Av og til går det an å tenke litt anderledes, og ofte finner man en løsning alle kan leve med.

Ble medlem
    11 Oct 2006
    Blogginnlegg
    2

Standard

Dette trengte jeg å lese. Føler det blir mye "nei" til minsten for tiden..
    Til storebror begrunner vi mye, men minsten er på en måte litt vanskelig å forklare til. Føler han er for liten til å forstå.. Ikke lett. Men dette inspirerte meg litt!
    Propellen - 03 Filosofen - 05
    Snuppa - 09
    mamma-pappa- og våre firbeinte:

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Gode tips det der!

Men jeg husker Eplegutt- han elsket ordet nei. Brukte det til alt. Vil du ha kjeks? Neeei ropte han og strakk ut hendene. Så hos oss fungerte det ordet litt anderledes en stund.

Å rope ut NEI er noe jeg gjør hvis tusen ot ett er ute- eks barnet holder på å brenne seg uten å være klar over det feks. Men mine barn er vant til å bli forklart ting, så bare nei blir ofte til hvorfor ikke?

Ang det at jeg må tenke litt på det har jeg ofte sagt. Det er alt for lett å si nei når man ikke helt vet. Hva mener jeg om det- kan han gå på butikken alene? Da må jeg kjenne etter på mine følelser ang det. Hva er jeg redd for? Og ofte må jeg diskutere det med pappaen også. Dette respekterer gutta helt- har aldri vært noe problem.

Husker Jesper Juul sa at man trengte ikke alltid begrunne og forklare. Ofte holdt det mer enn nok med ordet NEI. Hvis foreldrene leser avisen trenger de ikke å argumentere for å få lov å fortsette med det. Det holdt å si at "nei- nå vil jeg ikke." Personlig ville jeg heller sagt at jeg skulle lese avisen først, så komme. Det er mildere og hyggeligere.
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Fin tråd

Jeg likte godt disse alternativene til nei, bare ikke overdriv den siste. "Jeg må tenke på det" var en frase som ble litt vel mye brukt hjemme hos oss da jeg var liten, og jeg synes det var grusomt å gå å vente på svar hele tiden. Jeg aksepterte heller et nei med en gang. Det er ganske kjipt å gå å vente i håpet for så å få et nei lenge etterpå, mens det å få et ja etter en stund selvsagt er veldig hyggelig, så kunne man jo bare fått ja med en gang....
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Dette er noe vi driver aktivt med for tiden. Og selv om det er veldig tydelig at vesla ikke skjønner hva vi driver og forklarer i hytt og pine, føler jeg likevel at det er bra for oss selv å gjøre det naturlig å forklare i stedet for å si/etter at vi har sagt "nei".

Min erfaring er at kun "nei" er komisk ord i vesla sine ører. Før vi bestemte oss for å kutte ned på det ordet, lo hun bare hvis vi sa det - og så gav hun oss et lurt glis ristet i lampa likevel

Men en gang reagerte hun virkelig på at jeg brølte ut "NEEEEEEI!!!!!!!!". For da fikk hun tak i kaffekoppen som pappa hadde skjenket glovarm kaffe i like før. Jeg agerte bare på rent instinkt, tror jeg, og vesla ble så forfjamset at hun slapp koppen og rygget unna. Hun ble ikke redd, for hun begynte ikke å gråte. Og jeg var bare letta etterpå, selv om det som kunne hendt kvernet om igjen og om igjen i hodet mitt..

- det hun har begynt med nå, er å selv riste på hodet hvis det er noe hun ikke vil ha
    jan. 06

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Karmøys sentrum:)

Standard

Flott tråd!

mamma til hoppetussa(04) & kosegutten(06)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •