Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 31
    Ble medlem
    25 Sep 2006
    Sted
    Asker

Standard Tyve alternativer til straff

1. Se etter underliggende behov
    Eksempel: Gi barnet ditt noe å leke med i butikk-køen.

2. Gi informasjon og forklaringer
    Eksempel: hvis barnet ditt tegner på veggen, forklar hvorfor han heller skal tegne på papir.

3. Se etter underliggende følelser. Anerkjenn, aksepter og lytt etter følelser.
    Eksempel: Hvis barnet ditt slår babysøsteren sin, oppmuntre henne til å utrykke sinnet og sjalusien sin på en konstruktiv måte. Kanskje hun har behov for å gråte eller rase det ut.

4. Bytt omgivelser. Det er noen ganger lettere å forandre miljøet rundt enn å forandre barnet.
    Eksempel: Hvis barnet ditt stadig tar ting ut av kjøkkenskuffene, sett barnesikring på dem.

5. Finn akseptable alternativer. Omdiriger barnets oppførsel
    Eksempel: Hvis du ikke vil at barnet ditt skal bygge hytte på kjøkkenet. Ikke bare si nei, fortell han hvor han kan bygge en.

6. Demonstrer hvordan du vil at barnet ditt skal oppføre seg.
    Eksempel: Hvis barnet drar katten i halen, vis henne hvordan hun kan klappe katten. Ikke stol på ord alene.

7. Gi valgmuligheter i stedet for kommandoer. Valgmuligheter føles godt for barn, kommandoer inviterer til maktkamp.
    Eksempel: «Vil du pusse tenner før eller etter at du har tatt på pyjamasen?»

8. Gi små bevilgninger
    Eksempel: «Du kan få slippe å pusse tennene i kveld siden du er så trett.»

9. Sørg for at det er mulighet for å forberede seg
    Eksempel: Hvis du skal ha gjester til middag fortell han hvordan du forventer at han oppfører seg. Vær klar og tydelig. Rollespill kan hjelpe barn å forberede seg til situasjoner som kan blir vanskelige.

10. La naturlige konsekvenser skje når det passer seg sånn. (Ikke risiker for mye).
    Eksempel: Hvis barnet ikke henger opp badedrakten sin, finner hun den våt neste dag.

11. Kommuniser dine egne følelser.
    Eksempel: La barnet vite hvilken effekt oppførselen hans har på deg. «Jeg blir sliten av å måtte rydde opp smulene i stuen.»

12. Bruk handlinger hvis det er nødvendig
    Eksempel: Hvis barnet ditt vil løpe over gaten når dere spaserer sammen, hold hånden hennes godt fast, samtidig som du forklarer at det er farlig.

13. Hold barnet
    Eksempel: Hvis barnet oppfører seg aggressivt eller ubehagelig kan det gjøre han godt hvis du holder han kjærlig inntil deg. Det gir han anledning til å la undertrykte følelser komme til overflaten som gråt

14. Fjern barnet fra situasjonen og vær der sammen med henne.
    Eksempel: Bruk tiden til å lytte, dele følelser, hold hverandre og konfliktløsning.

15. Vær sammen om det. Vær leken.
    Eksempel: Hvis barnet er sint på deg, la han utrykke sinnet sitt ved å delta i en putekrig med han. Spill rollen din godt og overgi deg dramatisk. Latter hjelper til å løse opp følelser av sinne og hjelpeløshet.

17. Lag avtaler. Forhandle
    Eksempel: Hvis du vil forlate lekeplassen, og barnet ditt har det morsomt, bli enige om et visst antall ganger hun kan skli ned sklien før dere går.

18. Gjensidig konfliktsløsning
    Eksempel: Diskuter konflikter som pågår med barnet. Si fra om dine egne behov og spør om hjelp fra han til å finne løsninger. Lag reglene sammen. Hold familiemøter.

19. Forandre på forventingene dine
    Eksempel: Barn har intense følelser og behov og er naturlig høyrøstede, nysgjerrige, rotete, utålmodige, viljesterke, krevende, kreative, glemsomme, selvsentrerte og fulle av energi. Forsøk å aksepter henne som hun er.

20. Forsøk time-out for foreldre
    Eksempel: Forlat rommet og gjør det du må gjøre for å finne igjen roen og dømmekraften din. Ring en venn, gråt, mediter eller ta deg en dusj.

Av: Aletha Solter
    www.awareparenting.com
    ...størst av alt er kjærligheten
    Mamma til tre flotte jenter og Leo på 5

Standard

nydelig. Dytt! Slikt er det viktig å lese med jevne mellomrom!

Ble medlem
    13 Oct 2006

Standard

Takk

Jeg har tenkt å lage slike lister og legge de på et lett tilgjengelig sted etterhvert. Tulla er så liten, så er ikke nødvendig enda.

Tror det er viktig å ha slike alternativer, det er en hjelp til å se andre løsninger på problemer og konflikter.

Var akkurat i en diskusjon her om dagen hvor jeg fikk beskjed om at "bare vent, når babyen blir eldre (og særlig om du får fler barn!) så kommer du til å ty til straff eller trussel om straff". Jeg mener at selv om jeg ikke har store barn enda er det ikke noe galt i å sette seg mål om å unngå straff. Da søker man kanskje informasjon om hvordan å unngå det, og kan kanskje lettere oppnå sitt mål når den dagen kommer at det blir aktuelt

Standard

jeg tror det er bedre å begynne nå ja, enn å tro at man skal klare å finne en helt ny og gentle tilnærmingsmåte bare sånn poff når det trengs. Jeg må også skrive ut noe av dette, kanskje jeg skulle ha skrevet de beste punktene på en tavle, litt sånn dekorativt?

Ble medlem
    11 Oct 2006
    Blogginnlegg
    2

Standard

Det syns jeg var kjempe fint! Tror jeg skal printe det ut og henge opp gitt.
    Propellen - 03 Filosofen - 05
    Snuppa - 09
    mamma-pappa- og våre firbeinte:

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Akershus

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Chance Vis innlegg
    Det syns jeg var kjempe fint! Tror jeg skal printe det ut og henge opp gitt.
    Jeg også.
    Vi praktiserer dette overfor storesøster og vi prøver så godt vi kan å unngå straff og kjeft. Håper å få det til å fungere godt med Rullepølsa også.

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Denne er superfin!
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Jeg er så glad for at vi har kommet dit vi har kommet!! Det føles så riktig å gjøre det på den måten
    Lykkelig gift og verdens heldigste mor til Poden født 29.03.04 og minsten født 16.02.06.

Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Denne var kjempe fin
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

Ble medlem
    16 Nov 2006
    Sted
    Bærum

Standard

Enig med alle her om at denne var skikkelig fin. Rett og slett en "keeper".

note to self...: print ut når printeren er tilkoblet..
    mamman til nydelige lille s født juli `06
    som bæres
    og sover sammen mamman og pappan

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •