Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ble medlem
    25 Sep 2006
    Sted
    Asker

Standard Hva er Gentle Dicipline?

Gentle Dicipline betyr rett og slett at kjernen i forholdet mellom foreldre og barn er respekt og empati, selv i møtet med store utfordringer. I hjertet av Gentle Dicipline er troen på at desto mer kjærlighet og vennlighet du gir deg selv og barnet ditt, desto bedre.

Noen av målene ved Gentle Dicipline er:
    * Å skape trygghet:
    Du ønsker at barnet ditt skal føle seg trygt sammen med deg.

* Å møte barnets behov.
    Barn oppfører seg på sitt beste, når det har det godt.

* Å forebygge i stedet for å reagere.
    Prøv å forutse uønskede situasjoner, og unngå dem. Sørg for at barnet ditt opplever mest mulig framgang.

* Å samarbeide
    Gentle Dicipline fremmer opplevelsen av likeverd mellom foreldre og barn.

* Å finne alternative løsninger.
    Ved å jobbe sammen med barna for å løse problemene , lærer vi dem samtidig å bli effektive problemløsere. Når vi fokuserer på den positive intensjonen bak barnets adferd, legger vi tilrette for at det går bedre neste gang.

* Å være forsiktig med å dele ut konsekvenser.
    Vurder dem lys av barnets utviklingsstadie, lærestil, og intensjonen bak handlingen

* Å fremme selvdisiplin.
    Gjennom å være gode rollemodeller og gode rådgivere hjelper vi barnet å utvikle indre selvdisiplin.

* Å gi Gentle Dicipline til deg selv også.
    Gentle Dicipline går begge veier. Gi rom for at du også kan være deg selv, gjøre feil og lære av dem.

Gentle Dicipline betyr ikke
    * at du ikke setter grenser
    Gode grenser hjelper barnet å bevege seg trygt gjennom dagen. Det er respektløst både overfor barnet ditt og andre mennesker å tillate at barnet oppfører seg hensynsløst
    * at du er en passiv foreldre.
    Gentle Dicipline innebærer at foreldre deltar aktivt i barnets liv, og involverer det i å finne løsninger. Du må vite hva som er realistisk å forvente av barnet på det utviklingsstadiet det befinner seg. Foreldre bør lære om egne reaksjoner og kultivere fredlige sådanne.

Utdrag fra www.lalecheleague.org
    ...størst av alt er kjærligheten
    Mamma til tre flotte jenter og Leo på 5

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Østlandet

Standard

Respekt for barnet er et nøkkelord for meg. Vær mot barnet slik du vil barnet ditt skal behandle andre. Monkey see, monkey do..

Ble medlem
    25 Sep 2006
    Sted
    Asker

Standard Det er virkelig sant Stine

Det er ingen vits å snakke om å være snill mot andre, og så oppføre seg som en bølle. Jeg synes tipset om å prøve å forebygge er veldig bra. Leo for eksempel vrenger seg gjerne hvis han merker at det er stress i luften. Så det gjelder å ta seg god tid når jeg skal ut.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Marigold Vis innlegg
    * Å gi Gentle Dicipline til deg selv også.
    Gentle Dicipline går begge veier. Gi rom for at du også kan være deg selv, gjøre feil og lære av dem.
    Hele dette innlegget var veldig fint, Marigold. Men akkurat dette traff meg litt - i forhold til hva jeg tenker på om dagen. Jesper Juul skriver mye om autensitet - at det er viktig å være seg selv i foreldrerollen - og at barn raskt gjennomskuer oss hvis vi ikke er autentiske. Og jeg tenker at det er så viktig at vi ikke glemmer nettopp det!
    Mammaen til Lille My (2004) og Hattifnattet (2006)

"Kan du klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt. Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten. Den varme, urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. Freden når dere begge gradvis glir inn i søvnen..."
    Gro Nylander

Ble medlem
    25 Sep 2006
    Sted
    Asker

Standard Jesper Juul sa noe jeg virkelig tok til meg

Han sa at det er ikke farlig om foreldre ikke er perfekte. Barn skjønner at du av og til blir sliten og sur og lei. De forventer ikke at du er perfekt.

Jeg er enig i at det er viktig å være klar på hvem vi er og vise barna at vi har selvrespekt. Hvis ikke vi resepkterer oss selv, vil neppe ungene våre gjøre det heller.

Jeg er nok ganske ettergivende. Jeg faller så lett for sjarmen deres. Dessuten har jeg vært mye alene med jentene, og det er mye lettere å være to når man skal oppdra (rart ord) barn.

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Han sa at det er ikke farlig om foreldre ikke er perfekte. Barn skjønner at du av og til blir sliten og sur og lei. De forventer ikke at du er perfekt.

Jeg er enig i at det er viktig å være klar på hvem vi er og vise barna at vi har selvrespekt. Hvis ikke vi resepkterer oss selv, vil neppe ungene våre gjøre det heller.

.
    Ja her sier du noe viktig!

Jesper Juul er helten min og hans bøker har gjort meg så mye mer avslappet på at jeg ikke ødelegger ungene om jeg har en dårlig dag og overreagerer feks. Det er hva du gjør med det etterpå som eventuelt har en negativ effekt. Om man feks gir barnet skylden for at mamma mistet fatningen... "se hva du fikk meg til å gjøre!"

Jeg har også lært at jeg kan i bunn og grunn bare ta ansvar for hvordan jeg kommuniserer med mine medmennensker. Og så må jeg være et godt eksempel for ungene.

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofia Vis innlegg
    Jesper Juul skriver mye om autensitet - at det er viktig å være seg selv i foreldrerollen - og at barn raskt gjennomskuer oss hvis vi ikke er autentiske.
    Enig med deg, Sofia, dette er viktig for meg også. Jeg tenker mye på det. Spesielt i de fasene der jeg prøver å kvitte meg med mine "innlærte" fraser fra min egen barndom. Det er ikke alltid så lett å finne de ordene som kommer naturlig og er mine med en gang, og da opplever jeg at barna ser på meg med undrende blikk... "Ka menar hon no då, egentlig....? " De skjønner det med en gang at jeg ikke helt har eierskap over ordene. Men de skjønner også hvis jeg forklarer at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal si dette, men.... - så da havner vi ut på rett kjøl, heldigvis!

Samtidig handler jo dette også om å måtte innse endel om seg selv. Hva man liker og ikke liker. Hva man klarer og ikke klarer. Hva man er villig til å endre på eller ikke. Å være en autentisk forelder betyr for meg at jeg skal kunne stå inne for det jeg sier og gjør, være villig til å endre meg selv uten å miste meg selv... Ta bevisste valg, ikke bare flyte på det jeg selv fikk i oppdragelsespotten... Ikke "kjøpe" alle løsninger fra nannyserier eller se og hør på etthvert problem jeg ikke helt vet løsningen på. Ta meg tid til å finne ut hva som gjør at jeg ikke liker hopping i sofaen ( selv om mamma sa at slikt GJØR man IKKE til meg...)

Og så er det jo litt kjekt at barna blir kjent med MEG, da, ikke bare et oppgulp av noe jeg har hørt engang....?
    Vesla 1998
    Junior 2000
    + den unge bonusmannen f.1994 med jevne mellomrom
    Lykkelig gift med mannen

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Vims Vis innlegg
    Og så er det jo litt kjekt at barna blir kjent med MEG, da, ikke bare et oppgulp av noe jeg har hørt engang....?
    Akkurat!

Standard

Han sa at det er ikke farlig om foreldre ikke er perfekte. Barn skjønner at du av og til blir sliten og sur og lei. De forventer ikke at du er perfekt
    Det leste jeg også, og synes det var så bra skrevet! Det er jo viktig å ikke undertrykke sine egne følelser.. Vi klarer ikke respektere andre(les: barna våre) hvis ikke vi respekterer oss selv.
    Men det er førskjell på å vise følelsene (som sinne, frustrasjon o.l) og på å ta det utover barna!
    Nær mamma til 2 vakre jenter

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •