Side 2 av 4 FørstFørst 1234 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 33
    Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Jeg er helt enig med dere! Jeg kommer aldri til å true henne med å dra fra henne.

En liknende situasjon er hvis man opplever at barna etter en krangel sier de vil flytte. Da vet jeg mange bare sier "javel, hade" (les:norwegia reklamen). Det liker jeg ikke! Jeg ville heller sagt noe ale "ikke dra da, vennen. Da kommer vi til å savne deg veldig mye. Sett deg ned her, så finner vi ut av dette sammen". Jenta vår er så lita, at vi ikke har opplevd dette. Men jeg vet jo det kan skje.
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

Ble medlem
    29 Apr 2007

Standard

( jeg har sagt det og gjort det)
    Innrømmer det altså, men d atil større barn på ca 6/7 år.

Og er vel ikke videre tolt av det nei.. men d afikk de bli hjemme mens vi andre dro til butikken eller noe.. ( akkurat som det ble noe bedre av det? nei ) ikke smart gjort nei...

Og har jo ikke sansen for det uansett egentlig.
    Når jeg tenker meg om så har jeg hørt det en del ganger i min egen barndom ja, og det har nok satt spor. TRor det var vanlig engang å gjøre sånn...
    Alveprinsen mai 2007

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Bare en liten sidekommentar - pappaen min er 52 år gammel og fortalte i sommer at han fremdeles husker smerten av at mammaen hans brukte å si at hun var så lei dem og ikke ville ha dem mer så nå skulle hun dra fra dem.

Så gjemte hun seg i huset slik at de ikke kunne finne henne.

Han husker fremdeles hvor desperat han gråt og lette etter henne.

Og dette er 50 år senere.

Så det er utrolig hvilken innvirking slike ting kan ha på mennesker.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Å true med å dra fra barnet er fryktelig dumt av mange grunner. For det første fordi det er en grusom trussel, og ikke egner seg for annet enn å gjøre barnet utrygt. For det andre fordi det er en tom trussel.

Nå er vel ikke trusler så populært i TO, men i noen situasjoner kan det uansett hende at man må forklare barnet alternativene det har å forholde seg til - og et alternativ som er negativt for barnet er jo på en måte en trussel.

Farer man med tomme trusler tror jeg barnet are lærer å ikke ta det forelderen sier alvorlig.

Litt på siden kanskje: Da storebror var ca. tre-fire år hadde han en lang periode da han nekta å kle på seg når vi skulle dra fra barnehagen. Det pågikk lenge, og jeg prøvde alt jeg kunne komme på, og prøvde å forklare at nå skulle vi hjem, og da måtte han ha på klærne.

Etter feler uker med samme sirkus hver ettermiddag, endte det med at jeg sa at nå må vi kle på deg, eller så må vi dra uten at du har yttertøy på. Han fortsatte å løpe unna og vri seg, og til slutt tok jeg ham med ut i vogna (i flere minusgrader) uten jakke, lue og sko. han satt i vogna og frøys og ynket seg - heldigvis kom bussen raskt. Jeg følte det som et utslag av min egen fortvilelse, og var ikke fornøyd med hvordan jeg hadde takla situasjonen, men det ble faktisk slutt p påkledninggskrangelen. Ikke ikkevoldelig kommunikasjon akkurat... Men jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg skulle løst det.

Beklager digresjonen, men det var assosiasjonen til mine egne gamle synder (selv om trusselen ikke var tom).
    Minien f. mars 08
    Mellomsta f. april 06
    Eldsten f. 98
    Skurkepelsen 09

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bærbar Vis innlegg
    Bare en liten sidekommentar - pappaen min er 52 år gammel og fortalte i sommer at han fremdeles husker smerten av at mammaen hans brukte å si at hun var så lei dem og ikke ville ha dem mer så nå skulle hun dra fra dem.

Så gjemte hun seg i huset slik at de ikke kunne finne henne.

Han husker fremdeles hvor desperat han gråt og lette etter henne.

Og dette er 50 år senere.

Så det er utrolig hvilken innvirking slike ting kan ha på mennesker.
    Stakkars liten gutt.

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av moo Vis innlegg
    Stakkars liten gutt.
    Gjorde ikke mitt forhold til "farmor" noe bedre akkurat

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Probat Vis innlegg
    Litt på siden kanskje: Da storebror var ca. tre-fire år hadde han en lang periode da han nekta å kle på seg når vi skulle dra fra barnehagen. Det pågikk lenge, og jeg prøvde alt jeg kunne komme på, og prøvde å forklare at nå skulle vi hjem, og da måtte han ha på klærne.

Etter feler uker med samme sirkus hver ettermiddag, endte det med at jeg sa at nå må vi kle på deg, eller så må vi dra uten at du har yttertøy på. Han fortsatte å løpe unna og vri seg, og til slutt tok jeg ham med ut i vogna (i flere minusgrader) uten jakke, lue og sko. han satt i vogna og frøys og ynket seg - heldigvis kom bussen raskt. Jeg følte det som et utslag av min egen fortvilelse, og var ikke fornøyd med hvordan jeg hadde takla situasjonen, men det ble faktisk slutt p påkledninggskrangelen. Ikke ikkevoldelig kommunikasjon akkurat... Men jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg skulle løst det.

Beklager digresjonen, men det var assosiasjonen til mine egne gamle synder (selv om trusselen ikke var tom).
    Jeg vet ikke om jeg syns dette er sammenlignbart. Prinsessen har vært slik i flere år, og er slik fortsatt. Hun vil ikke alltid kle på seg når vi skal ut. Dersom hun ikke kler på seg, er det en logisk konsekvens at vi må dra uten at hun er påkledd (for barnehagen stenger, vi orker ikke å være der i timesvis for å vente på at hun allikevel til slutt ikke kler på seg uansett, og vi føler det er feil å tvinge på henne klær med makt), og en logisk konsekvens av det er at hun kommer til å fryse. Dette er ingen trussel, syns jeg, men konsekvenser. Vi spør henne om hun er sikker på at hun ikke vil ha på seg noe, og vi opplyser om at det er kaldt ute. Kommer du ikke til å fryse?

Når vi så går ut, og hun kjenner hvor kaldt det er, spør vi henne igjen om hun er sikker på at hun ikke fryser, og om hun vil ha på jakken. Når hun igjen sier nei, sier vi at hun får si ifra om hun vil ha den på. Og så gjør vi ikke noe mer vesen ut av det. Dersom vi presser på, blir det gjerne en maktkamp, og hun vil kanskje ikke ha på jakken for å demonstrere at det er hun som bestemmer. Hvis vi gir inntrykk av at dette er opp til henne, ber hun om jakken dersom det blir for kaldt for henne. Jeg tror ikke unger frivillig velger å fryse og ha det ubehagelig, med mindre de skal demonstrere noe overfor den voksne.

Det hører med til historien at hun sjelden fryser, så hun regulerer dette selv. Det handler jo litt om at ungene må få erfare hvordan det er å gå for tynnkledd. SLik jeg ser det, er det vårt ansvar som voksne ikke å tvinge på dem klær for at de ikke skal fryse, men å ha klærne med slik at de er tilgjengelige når barnet selv erfarer at det fryser.

Dette ble da også en avsporing fra det opprinnelige temaet.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Jeg ville sagt til ungen at "vi går selvfølgelig ikke fra deg. Bestemor er bare litt utålmodig nå og vil at vi skal gå. Og er man utålmodig eller stresset hender det at man sier dumme ting som man ikke mener." Jeg tror jeg ville lagt til den siste setningen til mine to eldste, for å gi dem en forklaring på hvorfor bestemor sier slikt
    Mamma til 4 jenter
    Blomsterpiken (2000) Prinsessen (2002) Lykketrollet (2005) Godjenta (2009)

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bærbar Vis innlegg
    Gjorde ikke mitt forhold til "farmor" noe bedre akkurat
    Nei, det skjønner jeg godt. Men jeg tenker at vedkommende må virkelig ha slitt på et vis da hun gikk så langt?

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Var vitne til en trist hendelse på et kjøpesenter. Utslitt jenta på ca to år ville kjøre en runde til i rulletrappa og moren ville ikke. Jenta la seg ned og begynte å gråte. Moren roper at hun går og begynner å gå sakte fra jenta.

Junior får helt spader, begynner å gråte og roper at dety ikke er lov å gå fra. "Fy dei dama! Ikke lov å sei sånn!" Hun ble selvfølgelig dritsur, men gikk tilbake.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av fru Potethode Vis innlegg

Junior får helt spader, begynner å gråte og roper at dety ikke er lov å gå fra. "Fy dei dama! Ikke lov å sei sånn!" Hun ble selvfølgelig dritsur, men gikk tilbake.
    Gode Junior
    Jeg opplevde at en fremmed dame sa til Prinsen at jeg kom til å gå fra ham. ! Jeg gikk et par meter unna for å pakke varene under vogna og han var inne ved kassene.
    Jeg angret veldig på at jeg ikke ga klar beskjed til dama om at det ikke var tilfelle, men Prinsen brydde seg i hvertfall ikke.

-Mamma til Turbo f. -05 og Snuppa f. -07

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •