PDA

Se full versjon : Kakeoppskrift man kan lage figur-kake av

Filipine
19 Oct 2007, 09:18
Jeg har et anstrengt forhold til kaker. Jeg spiser det ikke. Og lager det helst ikke. Og hadde tenkt at siden barna har gebursdag på Lucia-dagen, så kunne jeg slippe unna med lussekatter. Men allerede nå har de begynt å spørre, med stjerne i blikket: - Når vi blir tre år, sant vi får kake da, mamma?

Såååå jeg har skjønt at jeg har ikke noe valg. Og de vet hva de vil ha (sett i en annen 3-årsdag) En sjokoladekake som er laget som en båt, Noas Ark, med masse små sukkerdyr utover.

Såvidt jeg som kakeamatør kunne se, var dette en slags langpannekake som var delt opp og satt sammen, og så lagt glasur på.

Men til dere kakeproffer har jeg følgende spørsmål:
1. Har noen en oppskrift som egner seg til den typen kake? Forsøkte meg såvidt på en annen type sjokoladekake jeg hadde, men det var mer konfektkake, og den lot seg ikke dele og bygge med.
2. Hvor kjøper man sånne sukkerdings-dyr? Jeg har ikke sett dem på dagligvarebutikken.

Hjelp! :gal:

Vims
19 Oct 2007, 09:24
Vet du, jeg mener bestemt at det er OPPSKRIFT på en slik båt bakpå en av de ferdig-pose- lang-panne sjokoladekakene som de har i butikken!

Sjokoladekake, av typen vanlig, (kjedelig?) langpannekake er ypperlig til slike kaker, ellers har jeg hatt stor suksess med langpanne-gulrot kake eller krydderkake til slikt også. Også ferdig-kjøpt i pose i butikken, Det er ypperlig til barneselskap.

(Så kan man heller bare noe "avansert " til de voksne hvis man vil det. Men her hos oss er det masse slike ferdigkaker, bland med olje og vann- type, og alle spiser ivei og synes jeg lager gode kaker...... :knegg:)

Sånne dyr vet jeg ikke.... Kanskje de har i mer avanserte kondittori?

Filipine
19 Oct 2007, 09:26
Verdens beste Vimse-tips; takk! :supermod: Det kan jo gjøre prosjektet mitt overkommelig!

mirimor
19 Oct 2007, 09:27
dyr... har du sett det godteriet som heter Zoo? Det er iallfall sånne røde apekatter. Miriungen elsker dem!

Miriungen krever altså dinosaur nå på søndag, den skal være rosa...(han har sett det i en bok vi har lånt). Jeg får bare prøve så godt jeg kan. men jeg føler det er litt av en utfordring.

Vims
19 Oct 2007, 09:28
Jepp! Og overkommelige kaker er et must for :supermod:mammaer!!
Gleder meg til å se alle bildene du skal legge ut av prosjektet i desember!! :knegg:

Filipine
19 Oct 2007, 09:31
Jeg lover, dokumentasjon kommer!

Og ellers hadde jeg gjerne gått for Zoo-drops, jeg kjenner faktisk smaken i munnen bare jeg skriver dette, for det var en av mine favoritter da jeg var liten. *skrivermegbakøret*

Men jeg er redd at de VET hva det er de vil ha, siden de har sett dem. Det har heldigvis jeg også, så jeg vet hva jeg ser etter. De så nesten ut som små marsipandyr, sånn på størrelse med en liten femti-øring, mange farger.

Vims
19 Oct 2007, 09:31
Miriungen krever altså dinosaur nå på søndag, den skal være rosa...(han har sett det i en bok vi har lånt). Jeg får bare prøve så godt jeg kan. men jeg føler det er litt av en utfordring.

Tegne over på et matpapir fra boken (legge over og tegne, veit du) klippe ut, legge over langpannekaken, kutte av overflødig kake (avkutt spises frenetisk mens man holder på) Blande melis med vann og rød kondittorfarge, og vips - en rosa dinosaur!! Øyne kan lages av nonstopp, og sånne kammer på ryggen kan feks være lakrisbåter...

Har sett en sånn en gang, nemmelig. Aldri laget selv. Men laget pokemon-figur slik til en bursdag.... Den var gul....:barn:

Vims
19 Oct 2007, 09:36
http://webshop.cacas.no/xx113FHGFGCEJHEGFGNFGGJGFHHCOGIGBGMDPHDGFHDHDGJGPG OGJGEDNCGGCGBGDGLHAGBGHGFDNFHGFGCEDHFHDHEDCCOGIGBG MCGGBGNHADLGCGBGDGLGOHCDNDBDADFCGGBGNHADLGJHEGDGPG EGFDNEBEMEMCGGBGNHADLGJHEGFGNGDGPGEGFDNDCDBDADFCND BDCDIDACGGBGNHADLGEGMGDGPGEGFDN
sett denne, Mirimor?

Twig
19 Oct 2007, 10:04
På www.detsoteliv.no finner du mange gode kakeoppskrifter, de har en egen langpannekake-kategori!
Sjokoladekaken som heter Barnas Beste de har der er kjempefin å bruke.
Jeg ville styrt unna ferdigposevariantene - de smaker dårlig, inneholder ugne e-stoffer og tar akkurat like lang tid å lage som en hjemmebakt ;)

Små marsipandyr lager du enkelt selv - du bare farger marsipan med konditorfarge og former i vei. Kanskje barna kan være med - minsten min elsker å være med å lage kakepynt!

Lykke til! :dust:

Vims
19 Oct 2007, 10:12
Jeg ville styrt unna ferdigposevariantene - de smaker dårlig, ....... ;)

;) smaken er som baken.....:moon: ....delt !
:knegg: Her i huset elsker vi også posekaker, de sklir rett ned. Men bare når de er dagsbakte, da.

Serendipity
19 Oct 2007, 10:13
Jepp - skulle tipse om Cacas jeg også :) Men du får det MYE rimeligere på ebay hos Bakingforfriends ;)

Jeg bruker Toro Langpanne sjokoladekake hver gang jeg lager sjokoladekake, og den er alltid like god. Alle spør som regel etter oppskriften når de smaker den. Og jeg har fått oppskrift på verdens beste glasur med en veninne:
100g sjokolade (lys kokesjokolade)
100g smør
250g melis
3ts vaniljesukker
3ss kaffe
1/2 egg som piskes inn på slutten for å få den fin og glatt.

Jeg bruker alltid å doble denne for å få masse glasur.

Jeg har et par Wilton-former om du vil låne dersom du går bort fra Noahs Ark, har Ole Brumm, Lynet McQueen og en bil. Men om du vil ha noe annet til dine to så er disse også ganske rimelige på ebay :nikker:

Filipine
19 Oct 2007, 18:46
Skal sondere terrenget litt, og om det er slik at også bilen er populær (hvilket kan være mulig, siden du fortalte at Tipp hadde fått sånn kake), så låner jeg gjerne! Og er det da slik at jeg bare heller kakedeig i formen, og så er det ferdig? :blondmoment:

Serendipity
19 Oct 2007, 19:02
Skal sondere terrenget litt, og om det er slik at også bilen er populær (hvilket kan være mulig, siden du fortalte at Tipp hadde fått sånn kake), så låner jeg gjerne! Og er det da slik at jeg bare heller kakedeig i formen, og så er det ferdig? :blondmoment:
Nei, det er da arbeidet begynner :knegg: Da må du farge smørkrem i de forskjellige fargene (tror McQueen hadde 4-5 farger) og sprøyte med små stjerner til hele bilen er dekket av farge ;) Tipp er forøvrig gal etter McQueen. I dag fikk han en lastebil som hører til filmen og har brukt timer etter barnehagen i lek med den og Lynet. Så han ble glad han fikk den kaken. Nå maser han om å få Elias-kake, og da tenkte jeg å bare skjære til en skuffekake og "male" Elias på. Kanskje det kunne være en ide også?

Slik blir Lynet McQueen, pyntet av utålmodige meg:
http://www.fotoknudsen.no/archive64/15012004185746k895NQ9y6EAbvkcJ38JhIV/medium/210920072306sPAyjdRxAk32aiDAyC.JPG

Liz
19 Oct 2007, 19:05
http://www.fotoknudsen.no/archive64/15012004185746k895NQ9y6EAbvkcJ38JhIV/medium/210920072306sPAyjdRxAk32aiDAyC.JPG

Og jeg som trodde en kake var en kake? :eek: WOW!! Den var fiiin! :)

Serendipity
19 Oct 2007, 19:05
Og jeg som trodde en kake var en kake? :eek: WOW!! Den var fiiin! :)
Fornøyd jeg - som egentlig ikke har tålmodighet til å sitte å pirke med slikt :D

Vims
19 Oct 2007, 19:06
Kjempefin kake Serendipity!! Jeg er imponert!

Serendipity
19 Oct 2007, 19:14
Eliaskake har noen allerede laget, se her (http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1064.asp).
http://www.matoppskrift.no/images/artikler/art_1064.jpg

Serendipity
19 Oct 2007, 19:16
Eller hva med denne (http://www.gamereactor.no/blog/bernt+erik/6177/)

Filipine
19 Oct 2007, 19:27
Wow! Jeg får rent prestasjonsangst, men blir også inspirert. Jeg tror jeg må oppjustere kaketilbehøret mitt litt. Skal til Oslo noen ganger før gebursdagen, og mener å ha sett at Glasmagasinet har en stor kakeavdeling. Skal melde tilbake!

Serendipity
19 Oct 2007, 19:29
Jeg vet Jernia selger mye tilbehør fra Cacas. Men jeg sier igjen, det er MYE rimeligere å handle på ebay der Wilton kommer fra. Jeg kjøpte utstyr for 350,- på ebay som her i Norge hadde kostet 1200,- ;)

Filipine
19 Oct 2007, 19:30
Jeg vet Jernia selger mye tilbehør fra Cacas. Men jeg sier igjen, det er MYE rimeligere å handle på ebay der Wilton kommer fra. Jeg kjøpte utstyr for 350,- på ebay som her i Norge hadde kostet 1200,- ;)

Det er notert! :klappert:

Jeano
19 Oct 2007, 20:00
Da Blomst ble tre år lagde jeg en sjokoladeløvekake og en kaninbløtkake.
Løvekaken var rund med french fries som manke og melkerull til øyne.

Kaninkaken lagde jeg av to bunner, skar en sløyfe i midten og det som ble igjen ble to ører(litt vanskelig å forklare)

Lagde også en sjørøverskute til ei av ungene i barnehagen, lagde den ut av eget hode og fyldte den med seigmenn og nonstopp

Har velldig lyst til å lage en smørkremkake til Bobbles 3 årsdag.

Her har de sånne sukkerdyr som du er ute etter på Rimi, får du ikke tak i kan jeg kjøpe å sende til deg.

C
19 Oct 2007, 20:56
Denne tråden skal jeg legge meg på minnet.
Jeg elsker å bake og gleder meg til å lage morsomme kaker til bursdager i fremtiden :)

Hvordan lager dere den glasuren dere bruker til å sprøyte stjerner for å skape mønster? (f.eks den Ole Brumm'en?)

Jeano
19 Oct 2007, 22:52
Hvit smørkrem
50 g mykt margarin
50 g mykt Flott matfett
300 g siktet melis
1 ½ ts siktet vaniljesukker
2-3 ss melk

Filipine
19 Oct 2007, 23:05
Jeano; ikke umulig at jeg ber deg om en tjeneste, om jeg ikke løser det på en annen måte. Takk for tilbudet!

Twig
20 Oct 2007, 11:07
Fornøyd jeg - som egentlig ikke har tålmodighet til å sitte å pirke med slikt :D

Kjempefin kake, Serendipity! :klappert: :klappert:

Twig
20 Oct 2007, 11:08
;) smaken er som baken.....:moon: ....delt !
:knegg:

Hehe, ja jeg vet da det! Men jeg skjønner bare ikke poenget med dem - de tar jo akkurat like lang tid å lage som en hjemmebakt! :engel:

Vims
20 Oct 2007, 12:20
Hehe, ja jeg vet da det! Men jeg skjønner bare ikke poenget med dem - de tar jo akkurat like lang tid å lage som en hjemmebakt! :engel:
Er vel mer det at jeg ikke alltid har det jeg trenger i skapet, men har noen sånne poser liggende til "eventuelle plutselige besøk". Og så fant vi ut at vi likte dem. Rett og slett. Og på grunn av denne tråden har jeg ubeskrivelig lyst på sjokoladekake idag! Kanskje vi skal bake??:hosten:

Serendipity
20 Oct 2007, 13:33
Den er faktisk MYE bedre enn alle andre sjokoladeskuffekaker jeg har smakt :jupp:

mirimor
20 Oct 2007, 15:10
Jeg har nå bakt en dinosaurkake. Jeg tror det er den styggeste kaka jeg noengang har sett. Jeg spurte miriungen hvem som var finest, den i boka eller min. og han syntes den i boka var finest gitt....skjønner ikke det. Frekke ungen!

Jeg banna en god del i sammensettingsfasen. Lim sammen med glasur, sto det. Ikke pokker om den glasuren var noe lim.

Jeg tror den smaker godt. Jeg skal for all del ta bilde av den så dere kan få dere en god latter.

Serendipity
20 Oct 2007, 16:50
Jeg har nå bakt en dinosaurkake. Jeg tror det er den styggeste kaka jeg noengang har sett. Jeg spurte miriungen hvem som var finest, den i boka eller min. og han syntes den i boka var finest gitt....skjønner ikke det. Frekke ungen!

Jeg banna en god del i sammensettingsfasen. Lim sammen med glasur, sto det. Ikke pokker om den glasuren var noe lim.

Jeg tror den smaker godt. Jeg skal for all del ta bilde av den så dere kan få dere en god latter.
Få se!!!!!! :jupp: Sikker på den ble bra!